Ruukkupuutarha

Itse laitoin vettä rukkuun ja lumpeen sinne, surkealta näyttää rääpäle!

temes - kannattaisiko tulpata se ruukun pohjalla oleva reikä. Ehkä lumme viihtyisi paremmin. (Heko, heko - en malttannut jättää tilaisuutta käyttämättä.)

Ai no nyt selkis :slight_smile:

Ei vaan…en tajunnut, että vesikasvejakin myydään esim. tagenissa. Ei ne kyllä kovin hyvän näköisiä olleet. Enkä oikein tajua miten ne pitäisi siihen rukkuun laittaa, pistin vaan siinä muovipurkissa ja vettä päälle. Kai se siitä kasvaa

Tipilintu, se valkoinen ruukku on viime vuonna hankittu K-raudasta;)

Haeskelin tänään saviruukkua tms ja löysinkin, oikein uniikin kappaleen joka on ammattilaissavenvalajan tekemä ja niemkäs tuote ja kun kysyin hintaa, 250 €.Ymmrärän arvonsa, mutta mies sanoi rauhalliseen tapaansa, että  on aika kallis kukkaruukuksi.  Eli sinne jäi. Ensi talven käytän savipiirissä pelkästään ja vain ja ainoastaan siihen, että  yritän tehdä yhden ison ruukun.

Temes, lumme pärjäilee esim. isossa paljussa tai sinkkisoikossa tms.

Räpsäisimpö kuvan siitä onnettomasta lumpeesta…toivottavasti ei kuole ihan heti. Tämä viretelmähän on varsin surkuhupaisa ja särkyneet sydämet lillumassa hätäpelastuksena ei paljon auta :DD

tosi tyylikkään ruukun lumpeelle saa niistä K-Raudan laastipäniköistä, oliks ne noin 80 litraa…

Minusta näytti hienolta temeksen lummeallas. Tekisi itsenikin mieli, mutta ihmetyttää, miten saatte veden pidettyä siedettävänä. Eikös se limotu kauhean nopeasti? Kuinka usein vettä pitää vaihtaa? Ja kyllähän ne astian seinätkin tulee äkkiä niljakkaiksi. Pesettekö astiankin joka veden vaihdolla?

Onko K-raudan laastipänikät niitä mustia muovisia isoja saaveja? Mietin vaan, onkohan meillä olevat suuret mustat paljut juuri niitä samoja, joita annaw tarkoittaa. Oletteko naamioineet sitä muovisuutta mitenkään?

Minulla tuo lummeruukku on ollut pari viikkoa, limottumista ei ole vielä tullut. Ehkä johtuu siitä, että on vain yksi kasvi ja sekin on pinnan alla muoviruukussa? Yhden kerran olen veden vaihtanut(toisaalta täydentänyt olen kun haihtuu) toisaalta siihen ei ollut erityisempää tarvetta

Edit: niin ja piti kiittää Tuomipihlajaa kohteliaisuudesta! :slight_smile:

Lumme on tosi sitkeähenkinen. Mulla on talvehtinutkin vesiastiassa (sulana).

Tästä tuli nätti, vaikka itse sanonkin

Tuollaisen asetelman istutin portaanpieleen, mukava tulla kotiin ja ei muistakaan mikä siivo on sisällä.

kehittynyt tilanne
Tilanne on hivenen kehittynyt, kesäneilikat ottivat vähän nokkiinsa kesäsaderyöpyistä.
paras kohta

Ruosteisen vesipadan kunnostus. Kuka osaa neuvoa?

Muistelen lukeneeni joskus jotain kokemuksia vanhan rautapadan maalauksesta, mutta en enää pääse jäljille, muistanenko omiani. Saunan takana lojuu iso vanha saunan pata, noin metrin halkaisijaltaan. Haluaisin käyttää sitä istutuksiin, mutta jotain sille pitäisi tehdä. En rupea hiomaan siitä ruostetta pois kun tuota remppaenergiaa on kohdennettava tähdellisempiin kohteisiin, kuten asuinrakennukseen. Mutta jos maalauksella selviäis?

Anna olla ruosteisena!

Multaa sisään ja istuttamaan.

Se ei onnistu, koska taloudessa esiintyy vihamielisyyttä po. pataa kohtaan ja se on jo pitkään ollut tuomittu kaatopaikalle. Suunnittelen sellaista ratekiaa että maalaisin sen kaikessa hiljaisuudessa oikein hienoks (siis jos sen vois maalata) ja veisin sen sitten kukkinensa paraatipaikalle. Sit mies olis ihan et vau kuinka hieno siitä tuli ja onneks ei viety kaatopaikalle. Mutta jos rupean sitä ruosteisena täyttämään, niin herra Hienohelma saa hepulin. Se ihan oikeasti inhoaa ajatusta kasveista ruosteisessa padassa 

Onhan niitä maaleja (esim Hammerite), millä voi maalata ruosteisen päälle suoraan, teräsharjalla kannattaa kyllä irtoruoste harjata ensin pois ja pestä pinta.

Nämä on niin makuasioita, itsekin tykkään ruosteisesta värikkäiden kukkien kanssa, mutta hieno on varmaan maalattunakin.

Kaisaliisan kanssa samaa mieltä, mutta jos se on ihan mahdoton ajatus, niin Ferrexillä voisi kokeilla. Joitain pieniä kohteita olen sillä suoraan ruosteen päälle maalannut ihan hyvällä menestyksellä. Sitä en sitten tiedä, miten se noin isona pintana kestää, ellei ole “tervettä” pintaa lainkaan mihin ottaa kiinni. Varmaan ainakin teräsharjalla kannattaisi pata läpi käydä.

Makuasioita, mutta ehdottomasti Kaisaliisan kans samaa mieltä, ruosteisena se pääsee oikeuksiinsa, maalattuna jotenkin teennäisen näkönen, maalattuja en ottais omalle pihalle, ruosteinen iso miulla on.