Ruukkupuutarha

pitäisikö vaan raakasti tehdä kokeiluja :slight_smile: jos ei pistä saviruukkuihin, ja kaataa alkutalvesta ja vaikka peittää havuilla tai jotain. Maata kun ei löydy mihin voisi laittaa…

Toi kuullostaa Tumpelo hyvältä idealta. Laita sellaisia mitkä ei mielestäsi ole hirmu arvokkaita, niin ei sitten tule iso suru jos joku menehtyykin talvella. Ja kyllä voit saviruukkuihinkin laittaa, jos ne ovat ulkokäyttöön tarkoitettuja. Lasitettu pinta ja reikä pohjassa, niin eivät ne kaadettuna halkea talvellakaan kun niihin ei jää vettä, mikä jäätyessään paisuu.

Ja mää olen joskus laittanut muovipussin saviruukun sisään, reikä muoviin ruukun pohjareiän kohdalle, multaa sinne pussiin ja kasvit istutetaan multaan.

Kun kasvit on istutettu, ylimääräiset pussinriekaleet leikataan ylä- reunasta pois, eli vuorataan saviruukku muovilla.Säästää kasteluvettä.

mutta mitenkä tuo muovipussi auttaisi talvehtimisessa? vai oliko se vaan muu huomautus :slight_smile: ok kyllä taidan joitain perennoja kokeilla ruukuissa talvettaa. Minusta perennat ovat siksi kivempia kuin kesäkukat että saa seurata “kasvun ihmettä”.

Viimetalveksi jätin jotain “varmoja” perennoja purkkeihin kuten vuorikaunokki, jättipoimunlehti ja helminukkajäkkärä. Suurin osa kuoli.

minulla ei kyllä talvehtinut saviruukuissa muurikello, eikä joku muu kellokaan - en enää yritä.

Olipa hienoja ruukkuistutuksia ja -ideoita! Suikeroalpi näyttääkin tosi hyvälle ruukussa. Pitänee kokeilla minunkin jotain tällaista. Jos laittaa perennoja ruukkuun, miten ne pitäisi laittaa talvehtimaan? Kaivaisiko pottumaahan ettei palellu? Miten Paulastiinan padan kävi, tuliko reikä pohjaan? Sain viime kesänä naapurilta ison padan, olen siinä lämmittänyt vettä auton pesuun, parvekelaatikoiden pesuun, mattojen pesuun… minulle se on oikea aarre.

No mutta eikö tuo muovipussi-idea olisikin hyvä? Talveksi nostaa juurakon pusseineen päivineen ja hautaa maahan, silloinhan perenna on melkein luonnollisessa olossaan… Keväällä sitten kompostin kulmilta pussi ruukkuun kun piha on siivottu.

“Unohdin” viime syksystä muutaman ruukun ulos kaivon kannelle, kun muka olivat tatarin peitossa ja yllätys, yllätys - säilyneet talven yli- jopa varjoliljat pienissä ruukuissa. Liekö lumi suojannut…

Niin tosiaan minullakin oli pystyyn unohtuneiden ruukkujen päällä valtaisa lumikerros, liekö auttanut.

mutta kun ei ole tuota maassa olevaa tilaa… hmm…ehkä kannattaisi yrittää talvettaa ruukussa ehkä ei…olisi sitten jotain seurattavaa :slight_smile:

hei näin sellaisia styrox-ruukkuja kaupassa (isoja) olisikohan ne paras talvehtimisyritykselle? ne voisivat olla hieman lämpimämpiä kuin muovi- tai saviruukut…onko jollain kokemuksia?

Kertokaa millaisia kukkia kannattaisi laittaa itäseinustalla oleviin ruukkuihin. Ruukutkin tulisivat olemaan aika isoja, sillä tila on sellainen, että vaartisi aika näyttävät istutukset.

46x60 cm.

Tännekö nyt voisi laittaa, vaiko minne? Tässä suosikkiruukkuistutukseni tällä hetkellä:

Tässä voimakkaampia värejä. Tästäkin varmaan tulee kiva, kunhan vähän pörhistyy. Pitäisiköhän tuohon vasempaan reunaan vielä lisätä jotain, että tulisi tasapainoisempi?

Tyylikkäät :slight_smile: Mä sitten tykkään tosta bataatista kaikissa väreissään! Ei kai se välttämättä tarvitse, tosiaan kun tuosta pörhistyvät niin on täydempi eikähän välttämättä symmetrinen tarvitse olla.

Kiitos Heksu, kuten varmaan arvaakin, niin olen myös tykästynyt bataatteihin:)

Havinan ylempi valkinen istutus ja alempi valkoinen ruukku on tooosi ihanat!

Tosi kivat ruukut Havinalla.

Jossain puutarhaohjelmassa (Ihana Piha?) tungettiin varmaan kymmenen eri kasvia noin 40 cm halkaisijaltaan olevaan ruukkuun. Eihän ne raukat mahdu kasvamaan siellä!