Ruukkuviljelyyn sopivat perennat

Minulla on runsaasti pakkasenkestäviä, 50-70 cm korkeita ja halkaisijaltaan n. 30 cm ruukkuja. Tulee aika kalliiksi ostaa niihin joka kevät uudet kesäkukat, joten mietin voisiko niihin istuttaa perennoja. Kaipaisin vinkkejä, mitkä perennat voisivat sopia. Jos juurien talvenkestävyys on ongelma, voisi kai niiden ympärille kyhätä jotain eristystä talveksi.

Periaatteessa mikä tahansa perenna menestyy ruukussa kesän. Yleisimmin niissä varmaan kasvatetaan erilaisia kuunliljoja, heiniä, suikeroalpia ja maahumalaa. Itselläni kasvaa myös mm. akileijaa, äitienpäiväruusua, sormustinkukkaa, havuja, apinankukkaa, kirjavalehtistä minttua ja syyshortensioita. Syksyllähän kasvit voi myös kaivaa maahan talvehtimaan, jos epäilee niiden kestävyyttä ruukussa. Itse en ole koskaan ruukkuja mitenkään suojannut, korkeintaan kaatanut kyljelleen. Tämä siis vyöhykkeellä Ib.

Pihalleni tulee puinen "allas", kooltaan n. 0,8 x 2 m korkeus n. 0,4 m. Eli ei kovinkaan korkea, kasvien juuret jäävät lähelle maan pintaa. Ajattelin laittaa sisälle styrox-levyt. Onko kokemuksia, selviävätkö perennat talven yli puisessa astiassa? Ja minkälaiset lajit? (2-vyöhyke)

Paikka on kuuma, mutta ei koko päivää täysin auringossa, iltapäivän siihen paahtaa. Minkälaisia perennoja voisi laittaa? Ajattelin kesäpikkusydäntä sen pitkän kukinnan vuoksi. Mitähän sen kaveriksi? Jos KPS:t olisivat siinä reunoilla kiertämässä, niin keskelle jotain kapeaa ja korkeampaa. Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan.

Kiitos!

Olen saanut paljon apua tältä palstalta, kiitos siitäkin!

Sama ‘ongelma’ täällä kuin Heesulla, paitsi laatikko on hiukan isompi ja yvöhyke V.

Omalla vyöhykkeelläni ainakin akileija on pärjännyt noin matalassa astiassa talven yli.

aika moni perenna talvehtii ruukussa jos ruukku kaivetaan maahan,vaikka kompostiin.itselläni talvehtii satoja perennoja juurimaton päällä upotettuna hiekkaan.sitten kun siellä joku kukkii niin nostan sen näkyville!!!