Tämän talon pihassa oli tämmöistä ruusua vähän joka puolella, kun tähän muutettiin.
Nyt vasta ekan kerran kukkii.
Osaisiko joku kertoa, mikähän tämä vois olla?
Terävät vaaleat piikit punertavassa varressa.
Kukka tuoksuu ihan aavistuksen.
Tässä yleishabitusta:
Ja lähikuvaa kukasta:
Liisukan ruusu näyttää metsäruusulta.
Meidän pihalla kasvoi tällainen. Olen siitä yrittänyt päästä eroon, mutta ruusun sinnikkyys palkittiin, ja nyt annoin sen kasvaa kukintaan saakka. Onko tämä joku ihan "yleisruusu", vai annanko sen kukkia jatkossakin?
Meillä samaa Liisukan kanssa varmaankin ja se leviää hurjasti…
Kiinnostaisi minuakin saada varmuus mitä ruusua on.
Ok. Levinnyt se on tosiaan meilläkin aika moneen paikkaan -tosin karsin sitä heti alkuun rajulla kädellä.
Mun tuli LukinLiljan kuvasta mieleen valamonruusu (ehkä aavistuksen harmahtavan lehdistön vuoksi), mutta valamolla taitaa olla yksinkertainen kukka.
Oiskos sittenkin ihan kurttulehtiruusu…
Tuoksuuko kukka?
Minkälainen verso siinä on, onko piikkejä?
Kukkiiko ensimmäisen vuoden vai vanhalla versolla?
Liisukka, tuoksuu kyllä ihan ruusulle toi ruusu. Aika vahvasti, ei mitenkään mieto tuoksu. Ja kukkii uusilla versoilla, mun käsittääkseni. Tänä keväänä noi oksat on kasvanut, missä nyt on kukkia. Ja piikkejä piisaa. Tässä kuva alaosasta, ylhäältä en saanut otettua kuvaa (en saanut tarkennettua) ja ylhäällä piikkejä onkin harvemmassa.
Ei se kyllä kurttulehtiruusukaan ole…
Valamonruusuksi kyllä tuon laittaisin. Niitäkin on todella monta eri sorttia. Vanhallapuolella on paljon erilaisia kuvia niistä.
Kiitos Liisukalle ja Sannakaisalle! Ehkä minä annan sen kasvaa. (Osanhan voi vaikka siirtää tienviereen, kukkikoon siellä niin koiranomistajat huomaa ettei meidän puolelle pissattais koiriaan, kun on kukkia istutettuna. Jos huomaa…)
Osaisiko joku sanoa mikä ruusu on tämä vaaleanpunainen, joka on samassa maljakossa juhannusruusujen kanssa? Valitettavasti ei ole kuvaa varresta, mutta ei ole kuulemma niin piikkinen kuin juhannusruusu. Lehdet ovat ihan eri malliset kuin juhannusruusulla, tuollaiset pitkät ja teräväkärkiset, ja enemmän kellanvihreät, ja varret ovat punertavat.
En oikein usko olevani oikeassa, enemmänkin ihan heittona sanon ´Kerisalo´. Meilahdessa kuvatun Kerisalon laitan tuohon kohta. Ruususeuran kuvissa kukka on vaaleampi, mutta siellä mainitaan ei-pimpinellamaiset teräväkärkiset lehdet. Suomalainen ruusukirja pitää tätä kuitenkin tarhapimipinellaruusuna.
Tuo sun ruususi näyttää vaaleammalta. Ja jos ruusukirjassa on vielä vaaleampi niin ei se se voi olla. Tämä ruusu ei ole muuten yhtään sinipunertavaan päin vivahtava, enemminkin sellainen aavistuksen lohenpunaiseen (siis todella aavistuksen) menevä vaaleanpunainen, sellainen lämmin sävähdys on värissä.
Ja lehdetkin näyttää sun ruusussasi isommilta, ja näkyy olevan piikkejä kukkavarressa. Mun ruusussa (tai siis anopin) ei ole piikkejä juuri lainkaan, kukkavarren haarautumakohdissa on piikit, ja siellä alempana varressa yksittäisiä noin 5-millisiä hiukan käyriä piikkejä muutaman sentin välein. Kukkaoksa on noin 35 cm pitkä, alemmasta varren piikityksestä ei ole tietoa. Mutta ei siis ollenkaan pimpinellamainen piikitys.
Anoppi on saanut ruusun Suonenjokelaiselta mieheltä, sen kaukaisempaa alkuperää ei tiedä.
Tuoksu on muuten minusta parempi, voimakkaampi ja jotenkin raikkaampi kuin juhannusruusussa. Kun juhannusruusua haistaa tämän jälkeen, se tuoksuu jotenkin “ummehtuneelta”. Tämän tuoksua voisin jopa luonnehtia jollain tapaa sitruunaisen ruusuiseksi. Hehheh. Jos se nyt kellekkään mitään sanoo.
Olisipa mukava saada sitä tuoksua koetella. Tiedätkä tekeekö juurivesoja?
Kyllä kuulemma tekee, on jo pari. Anoppi on saanut sen kolme vuotta sitten, ja nyt on upea kukinta, ja korkeutta reilu metri, muistaakseni aika pystykasvuinen. Mietinkin tässä kuumeisesti paikkaa omalle pihalle. Tuolla vaan odottaa vielä kolme ruusua paikkaansa, vaikka kahdeksan jo istutin tässä aiemmin… Hohhoijjaa…
Kehtaankohan edes laittaa tätä yhtä ainutta kuvaa näkyviin siinä toivossa, että joku osaisi antaa yhtään osviittaa ruusun tyypistä. Tarkasta tunnistuksesta en edes haaveile.
Kukan koko ja väri näkyvät kuvassa, samoin lehden muoto. Tämä kasvaa ystävättäreni uuden kodin pihassa n. puolitoistametrisenä hoitamattomana raaskuleena, saattaa siis olla vanhakin kasvi. Ruusu tekee harvakseltaan nuppuja (pieniä, reilusti alle sentin halkaisijaltaan, vähän pyöreähköjä), ei näytä äkkiä katsoen levinneen kovin valtavalle alueelle, vaan on pysynyt n. metrin halkaisijaltaan olevalla alueella. Varsissa oli harvakseltaan aika pitkiä, ehkä reilun sentin mittaisia piikkejä. Varret ovat muistaakseni vaalean vihreät kauttaaltaan, ja selkeästi pystyjä.
Minä aivan hirveässä flunssassa en erottanut kukan tuoksua yhtään, mutta sen tuonut ystävättäreni sanoi kukan tuoksuvan ihanalta, ja kuvaili sitä vähän jopa kieloiseksi?
Soittaako kenelläkään kelloja tämä kaunotar?
Minulla ei ole oikeaa nimeä tälle ruusulle eli kasvaa jopa yli 3m korkeaksi ja varsi punainen sekä piikikäs.
Jatkoa tuolle eiliselle viestilleni: tältä ruusu näyttää kunnolla auenneena. Olisi hienoa saada edes ruusun tyyppiin valaistusta; olen itse ruusujen suhteen täysi noviisi.
veikkaan Rosa ‘Maxima Alba’
Kyllä sinä Kibu olet sitten ihan "mahdoton". Se se todella näyttäisi olevan. Ostan ehdotuksesi ihan saman tien ja ilolla välitän viestiä ystävättärelleni.
*** Lähtee etsimään hoito-ohjeita ***