Ruusu, mikä tai minkä tyyppinen?

Olen saanut vuosia sitten isännän iäkkäiltä sukulaisilta ruusualun. Se on hyvin kaunis, kukat tuoksuvat ja ne ovat kerrottuja. Ruusu on pensas. Nyt sen paikka arveluttaa, muuten hyvä ja suojaisa mutta miehenpenteleet laittavat koko ajan sen päälle roinaa, tikapuita, työkaluja, romua sun muuta sillä ruusuparka on työhallin oven vieressä.

Aion siirtää tämän sulokkaan mutta olisipa kiva tietää kuka hän on?

Ei kellään olisi edes villejä arvauksia? Oletan, että ruusu on jotain vanhaa lajia.

No meidän Mustialan ruusu on ainakin just tuon näköinen. Sateella kukat menevät rumiksi. Mitähän toiset sanovat, en ole mikään ruusutuntija?? Viisaammat meidänkin ruusuille ovat nimen antaneet

Temskukka, minkä kokoisia nuo kukat ovat?

Lisätietoja: Lehdistö on aika vaaleanvihreää, kasvutapa hiukan rento joten joudun tukemaan, kukkien keskeltä ei löydy keltaista vaan vanha kukinto on tuollainen kuvan moinen eli hiukan tummempaa punaista keskellä.

Kun olen tutkinut ruusunkuvia hämäännyn siitä että esim. Pimpinellaruususta sanotaan että keltaiset heteet tulevat näkyviin. Muuten tämä ruusuni on kuin pimpinella mutta kukassa on eroa.
Papulaan nämä tuntomerkit sopisivat, paitsi tosiaan ettei keltaistä näy muistaakseni ollenkaan.

Kukka ei ole mikään pieni, vaan melko kookas. En ole koskaan mitannut joten senteistä en puhu mitään.

Temskukka,katsopa tuolta,
lehtien vaaleuskin viittaa siihen :)

http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/kehys.html

Kas tässä...

Voi, kun tulen jäljessä, mutta kun teen taas niin montaa asiaa yhtäaikaa....

Kun menin linkin osoittamalle sivulle niin sieltä tuli ruususeuran etusivu, joten mitä tarkalleen tarkoitit?

Ihan näyttää mustialanruusulta, niinkuin Rva Helminukkajäkkärä kirjoitti
Kestävä hyvä perinneruusu. Kukkii heinäkuussa tuoksuvin kukin, jotka eivät aukea sateessa. Pimpinellaruusuilla lehdet ovat ihan samanlaiset hyvin pienilehdykkäiset niinkuin juhannusruusulla ja ne kukkivat pääosin kesäkuussa tai joku vielä voi kukkia ihan heinäkuun alkupäivinä. Mustialanruusun lehdet ovat vaaleammat ja isompilehdykkäiset, usein pyöreäkärkiset, myös sen varret ovat vihreät ja vähäpiikkiset, pimpinellaruusuilla punaruskeat ja hyvin piikkiset (piikit ovat pieniä).
Usein parhaat tuntomerkit löytyvät varsista, lehdistä ja kiulukoista, ennemmin kuin kukista.

Ruususeuran etusivulta pääsee eteenpäin klikkaamalla ruusunkuvaa ja sieltä sitten ruusukuvastoa, mistä löytyy kuvia ja muutakin tietoa ainakin osasta ruusuista. olisikohan mustialanruusu siellä neidonruusujen kanssa samassa vai löytöruusuissa, en muista.

Minette, eli mustialanruusu näyttää tosiaan olevan, KIITOS!

Tutkin ruususeuran sivuja lisää ja löysin tiedon: "Oksien leikkaaminen keväällä noin puoleen metriin saattaa lisätä kukintaa".

Ehdin käydä luikkaamassa ruusuani ja siitä ehkä näyttäisi irtoavan kaksi puskaa. Ajattelin, että leikkaan toisen ja toista en, ja vaikka varoiteltiin liiasta lannoituksesta niin kyllä minette varmasti minulta saa hyväsesti palanutta hevonpeetä

Oltiin äsken isännän kanssa jokirantalenkillä sellaisessa suunnassa missä en ole käynyt moneen vuoteen. Ja kuinka ollakkaan löysin siitä pellon ja suojavyöhykkeen liittymäkohta-alueelta monen neliön verran levinneen ruusun.

Olisiko se juhannusruusua kun on kovin piikikäs, pystykasvuinen ja levinnyt kovin. Nyt sen lehdenalut olivat aika punertavia, joten tuli mieleen jopa punalehtiruusu... Yritän saada siitä kuvan.

sydänHei.Minulla on samanlainen ruusupuska tai oikeastaan 2.Toisen olen jakanut ensimmäisestä.Se on ruusu joka näköjään kestää mitä vain,paitsi sateesta ei nuput tykkää,liimautuvat jotenkin ja sitten "räjähtävät" nupun alaosasta.20v.sitten,kun ostimme tämän vanhan talon,en tiennyt mikä se on ja yritin tappaa sen...onneks en onnistunut.Leikkasin ihan juuria myoten alas ja panin ainakin 20cm savea päälle...Seuraavana keväänä se nousi entistä ehompana ja kukat oli mahtavia ja tuoksu huumaava.Jos et ole vielä siirtänyt,niin siirrä ihmeessä ja jaa se,niin saat uusia vaikka aidaksi asti.Minulla molemmat kasvaa aurinkoisella paikalla.Olen myös antanut siitä monelle ystävälleni ja kaikki on lähtenyt hyvin kasvuun.

Minä hakisin nimeä tälle ruusulle. Olin siinä uskossa että pensas on juhannusruusu mutta eikös se ole sellainen kermanvärinen. Lähin, mitä löysin googlella oli tälle nimi: papulanruusu. Muuten menisi ihan täydestä mutta kaikkialla sanotaan että papulanruusu on 1-1,5m korkea... meillä tämä pensas on 2,5m. Mitähän laskiämpäreitä tähän juurelle on aikoinaan heitelty kun näin komeaksi on tämä pensas saatu naurua...

^ Ilmeisesti tuo on suviruusu?

Siirsin äsken viime syksynä hätäsijoitukseen laitetun nukkeruusun. Mistä löydän tietoa siitä, edes latinalaisen nimen? Kaulurilappu oli talven jäljiltä lukukelvoton. Onko se ruusu ollenkaan?

Rosa nitida on latinalainen nimi. Tuolla kasvikortistossakin siitä jotain on kerrottu. Kovasti leviävä se on, mutta meillä ainakin on ollut terve ja komea. Versot ovat korkeita, liki kaksi metriä.

Katemma, villi- tai ns löytöruusuja on Suomessa paljon. Lajimääritys on aika monipolvinen, tekeekö juurivesoja, versojen väri, okaiden laatu, lehtien muoto, kukan väri, malli ja kerrannaisuus, heteiden väri ym täytyy tutkia. Pensaan malli ja oksien pituuskin merkitsevät. 
Aika kattavasti löytää tietoa Ruususeuran sivuilta:

http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/kehys.html

Hyvää löytöretkeä hymy!

Olen unohtanut tämän ruusun nimen. Ilmeisesti joku pimpinelloista tämä on.

Kuva ei ole ihan parasta A-ryhmää, mutta ehkä siitä joku alan asiantuntia saa tolkkua.