Ruusu, mikä tai minkä tyyppinen?

Noviisi olen ruusu(kin) asioissa. Tunnistaminen nimittäin on tosi vaikeaa: vaikuttaa pensaan koko ja muoto, versojen väri, tekeekö juurivesoja, piikkien ja okaiden esiintyminen, kuinka monesta lehdykästä lehti muodostuu, kukan koko, kerrannaisuus, väri ja malli, tuoksu, heteiden väri, kiulukuiden esiintyminen... 
Hyvä perusartikkeli löytyy tästä ja sivun neljä ruusu Splendens muistuttaa ruusuasi, vaikka värissä on eroa:

http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/artikkelit/Joy/joy-4.

Löysinkö matkalla aidan alta punalehtiruusun alun vai jonkun muun. Lähistöllä oli kymmenittäin punalehtiruusuja ja siksi kuvittelen että onnistuin vai onko kymmenet muutkin ruusut pieninä punalehtisiä. Omalla pihalla on monta ''tavallista'' ruusua, mutta niiden pikku alut on vihreitä. Tässä kuva:

Taisitpa onnistua hymy

Jippii!!

Tunnistaisitteko tätä ruusua? toi ruusun alun mummulasta ja tämän piti kyllä mielestäni olla Hansaruusua, mutta hämmästyksekseni kukka onkin vaaleanpunainen oho  Olisi kiva tietää mikä lajike on kyseessä.. Ruusu tuoksuu melko voimakkaasti. Kukka on jo hiukan sateen pilaama..

Mustialanruusu `Minette`on mulla ainakin tuon näköinen. Ei pidä sateesta,muuten on mielestäni kaunis ja ahkera kukkimaan. Tekee jonkinverran juurivesoja.Jos olen väärässä korjatkaa:)

Mineteltä näyttää, mutta monia taitaa olla tuon näköisiä muitakin. Kertokaahan Mineten omistajat, onko teidän yksilöissänne kirkkaan punaiset piikit ?

Kävin pihalla katsomassa ja ei minusta mitään kirkkaan punaisia piikkejä ollut. Vanhimmat piikit ovat vähäsen punertavia,mutta ei punaisia. Kyllä tuolla vanhallapuolella ruusuni tunnistettin ko. ruusuksi.

Edelleen tässä vähän haikailen omanikin nimeämisen perään, että onkohan minulla Minetteä vai jokin muu. Jotenkin minä muistelen, että tuon kirkkaan punaisen piikkienvärin perusteella se on.....jokin, vaan se nimi on hukassa.

Muajussi,onko siitä ruususta kuvaa? Mielestäni `Minetessä`on piikit aika harvassa,verraten johonkin muuhun ruusuun. Lehdet ovat aika pyöreäkärkisiä. Uudet versot ovat vaalean vihreitä.

Kävin katsomassa oman ruusuni piikit, ja ne ovat kyllä punaiset, aikalailla kirkkaanpunaiset.. ruusu on mielestäni myös aika piikikäs..

Hitsi vieköönhymy mikähän luonnonoikku tämä on, kun mun tarkoitukseni oli siirtää Hansaruusua tänne, otin juurivesoja viime kesänä ja istutin täällä kahteen eri paikkaan ja molemmat taitavat olla tuota samaa vaaleanpunaista, jota en muista mummulla nähneenikään..

Vaikea sanoa sitten mitään,siis meikäläisen ainakaan. En tunnista mitään muita kuin omat ruusuni. Jospa täällä olisi ruusutietoisia paikalla:)

Kuutamo, taidettiin (olitkohan se sinä?) jutella asiasta pari päivää sitten tuolla "pihojemme ruusut" -otsikon alla (tai suunnilleen noin tuo otsikko oli), siellä on kuviakin omastani.

Kävin myös katsomassa muajussin ruusun ja jepulis, se näyttää juuri samanlaiselta kuin omani, piikitkin täsmäävät.

Sain tämän tummanpunaisen ruusun astiaruusuna kymmenen vuotta sitten. Se on sellainen että kasvattaa varren kerrallaan johon värkkää kukan ja sitten kun sen katkaisee, tekee seuraavan varren ja kukan jne. Sen kukkanen on sellainen pyöreämpi, nuppuisena pionimainen, ei tuoksu juurikaan ja terälehdet on paksut. Varteen ei tule kuin pari piikkiä, lehtien varsiin tulee piikki tai pari jokaiseen. Mittakaavana voi käyttää Peace-ruusua, joka on avonaisena halkaisijaltaan 16 senttinen ja tämä taas puolet vähemmän.

Haluaisin mökille lisää samanlaisia, ne kun on astmaatikon ikkunan alla. Silloin muinoin ruukussa oli lappukin, mutta ei ollut tarvetta sitä säästää.

Ostin tämän queen elisabethina, mutta eipä taida olla? ken antaisisi tälle nimen?

Mökilläni kasvaakituuttaa tämmöinen valkokukkainenruusu. Olen saanut sen joskus juuriversotaimena. Vuosien kuluessa olen unohtanut sen nimen.

Joku kurtturuusuhan se on, mutta mikä? Sen muistan,että nimi oli joku "hieno", eli nimi ei ollut suomenkielinen.

Olisiko sitten ´Blanc Double de Coubert´? Sitä ei ole itselläni, vaikka kehutaan yhdeksi kauneimmista kurtturuusulajikkeista, en osaa arvioida onko lehtien malli oikea.

´Blanc Double de Coubert´ No se kuulostaa hienolta, mutta en mä tosiaankaan muista oliko se tuon niminen ruusu.

Se kasvaa III-alueella lähellä järvenrantaa suht`karulla ja tuulisella paikalla pienessä kyhäämässäni kohokukkapenkissä männynjuurella. Ei ole koskaan paleltunut, mutta ei se siinä valtoimenaan kasva. Muutaman kukan tekee joka vuosi.hymy

Minulla on 3 ´Blanc Double de Coubert´n alkua, mutta tunnistaminen ei ole vahva lajini oho Jonnekkin keskusteluun (ruusupenkki?) lisäsin aiemmin kuvan, mutta siinä taisi näkyä vain itse kukka...