Ruusu, mikä tai minkä tyyppinen?

Tämä ruusuni on täällä tunnistettu juuri , ´Blanc Double de Coubert´ :iksi, näyttääkö yhtään samanlaiselta .

´Blanc Double de Coubert´...joo.o, enhän mä osaa sanoa tommosta nimeä. Ilmeisesti siitä syystä olen unohtanut nimen, kun en sitä ääneen osaa kenellekkään sanoa.

Tuo omani ´Blanc Double de Coubert´ on 40-50cm korkea. Kuinkahan iso mahtaisi tulla, jos se kasvaisi jossain rehevässä paikassa?

kävisikö lyhyempi nimi LacMajeu

Jaa, uusi ehdotus. Ehdin jo asennoitua tuohon pitkään nimeen. Nyt tuli LacMajeu. Tää on ainakin lyhyempi, miten se lausutaan? Onko; Lakmajöö kuinka lähellä?

(Miksi noi ruusujen nimet on usein ranskankielisiä?)

Niin, mitä eroa niillä on kibuvitsi? Siis Blanc Double de Coubert´ ja LacMajeu ruusut. Miksi sinä ehdotit tuota toista ruusua? (Googlailin niitä tossa äsken).

jos lyhyempi nimi olisi tuntunut tutummalta :)

molemmat ovat Rugosa-ruusuja, jälkimmäinen kasvutavaltaan korkeampi ja siinä on punainen häive vanhemmissa kukissa

poikkea Suomen Ruusseuran sivuilla, siellä on hyvät kuvat !

Aika vaikea on erottaa Blanc Double de Coubert ja LacMajeu ruusuja pelkän kukan perusteella, ainakin minulle aiheeseen vain vähän perehtyneelle, mutta mun mielestä lehdissä on eroa;

Blanc Double de Coubertin lehdet ovat tummemmat ja hiukan "kiiltävämmät" kuin  LacMajeun lehdet. Tämänhän te aiheeseen perehtyneet tiedättekin.

Joten vertailtuani kuvia tulin siihen tulokseen; Kibuvitsi sen tiesi. LacMajeu se siinä kuvissa olla möllöttää. Kiitoksia.

Joo, nyt olen aivan nolo niin. Nimittäin varjelen Lac Majeaun siementä yhdessä purkissa ja olin jo aikaisemmin tutkaillut sitä ja päiväuneksinut siitä. Miten ihminen voi noin vain unohtaa jonkin noin olennaisen asian kuin Lac Majeau-lajikkeen olemassaolon!

Mikä ruusupensas tämä on? Olen saanut sen vuosia sitten Hansana, mutta kukka on yksinkertainen ja Hansasta poiketen se tekee runsaasti kiulukoita. Piikejä tässä on paljon kuten Hansassakin. Kasvutapa on roteva ja se leviää runsaasti.

´Scabrosa´ on kovasti ruususi näköinen, niin ja tietenkin toisinpäin. Heh, Suomalainen ruusukirja sanoo, että kiulukat voivat olla kuin pienet tomaatit hymy.

Juu, ne kiulukat ovat tosiaankin kuin minitomaatteja.

Onko tuolla ruusulla ollenkaan suomalaista nimeä?

Tuo ''Blanc couple de Coubert'' talvehtii jopa täällä, mutta kenkuttaa, kun se on niin kranttu kukkiessaan. Jos vähänkin sataa, nuput ruskettuvat heti. Vaikka niinhän se usein on valkoisten ruusujen kanssa yleensäkin.

Scabrosaa kutsutaan myös Rosa rugosa rubra ´Scabrosaksi´ tai Rosa rugosa Superbaksi. 
Markkinoille se tuli 1950 herra Harknessin toimesta.  

Tunnistaisitteko tämän ruusun? Olen miettinyt ruusun siirtämistä omaan pihaan, ruusu kun kasvaa pappalassa. Ruusu kuitenkin on todella leviävää sorttia ja en ole vielä siirtänyt, kun luulempa että leviäisi ongelmaksi asti., mieli kuitenkin tekisi kun on todella hyväntuoksuinen.. nuuh.. hitsi en muistanut pienentää kuvaaa..

Kyselin jo tuolla vapaan sanan puolella, mutta laitan kysymyksen tännekin jos osuisi joku ruusutuntija paikalle.

Uuden kodin pihalla oleva pieni ruusupensas puhkesi kukkaan vasta nyt lokakuussa, ja innolla yritän ottaa selvää mistä lajikkeesta mahtaa olla kysymys...

Lisää kuvia ja tarkempi kuvaus:

http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=4659

Vastaan, vaikken tuntija olekaan,  vain innokas opiskelija itsekin. Ruusun tunnistus taitaa
olla sellainen laji, ettei yhden kuvan perusteella saa yrittääkään. Kun ruusua yritetään määrittää,
katsotaan tekeekö juurivesoja, minkä väriset nuoret ja vanhat varret ovat, millaisiä okaita ja piikkejä on, tekeekä kiulukoita, millainen on lehtien muoto ja väri, miten monisormisia ne ovat ja tietenkin
kukan muoto ja väri sekä kukkimisajankohta. Muistinkohan tärkeimmät?

Täällä Puutarhanetissä ruusut kuuluvat pensaiden ryhmään, löydät lisää seuraamalla
polkua (Puutarha - >) Pensaat -> Asiaa lajeittain ->  Ruusut. Siellä tosin ei ole palstaa tunnistusta
varten, mutta viehkoa tuttavuutta mm ketjussa Pihojemme ruusut. Sitten ole kiltti ja poista oma
viestisi, emme halua lisää kertakäyttöisiä otsikoita. Ok?

Tässä vielä linkki Ruususeuran sivuille, pääset kurkkaamaan ruusujen valloittavaa moninaisuutta
ja pähkäilemään omaa ruusuasi : ).

http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/kehys.html

Kiitos Merlin. Myönnän että alussa hakeminen voi olla täällä todella vaikeaa. Muutan tuon otsikon nimen vielä ettei se jäisi kertakäyttöotsikoksi. Aika monet ruusut omallakin pihalla kukkivat vielä. Kannattaisiko lainata kirjastosta joku ruusukirja?

Hyvä tarleena, yksi tunnistusotsikko per kasviryhmä on totta kai tarpeen. 
Meillä kukkii neilikkaruusu, Schneewittchen, Kimono, Morden Sunrise ja Summer Month.

Jaa, johan selvisi, toinen ketju oli lukittu... Aika kunnianhimoinen tämä otsikointiviidakko vaikka looginen onkin...

Tässä siis lisää kuvia. Piti tehdä vähän väkivaltaa nupulle jotta sain kuvan myös kukan sisältä.

Kirjaston ruusukirjojakin on myös ahkerasti tavattu, mutta niidenkin avulla jää vielä aika paljon potentiaalisia vaihtoehtoja. Moni ehdokas tuntuu sopivalta mutta sitten tuo rentovartisuus vähän hämää kun näyttää ettei pensaasta tulisi kovin korkeaa eikä juurivesojakaa ole kovin runsaasti.

Kiitokset Horsmalle Suviruusu Poppius -vinkistä. Se auttoi tarkentamaan etsintätyötä ja näyttäisi siltä että kyseessä olisi tosiaan tuo suviruusu. Tosin nuo meidän syyskukkaset ei näytä puoliksikaan niin kerrotuilta kuin kirjoissa ja netissä olevissa kuvissa, mutta ensi kesänähän sen sitten näkee hymy 

Liekö jollain mielessä vielä muita vaihtoehtoja?