Ruusu, mikä tai minkä tyyppinen?

Minun suviruusuni ei myöskään ole niin runsaita kuin kuvissa näkee. Osa oksista kasvaa tosi hentoisena maata pitkin, ja tämän kesän kukatkin olivat lähes kaikki siellä maan rajassa. Muutama tanakka kunnon oksa harottaa sinne tänne. Kukkien sävykin täsmäsi, ja sisäkuvakin oli kyllä tuttu. Omani saa keväällä saksista ....

Onkohan tuon poppiuksen iällä merkitystä tässä asiassa? Mulla poppius pysyi matalana pari-kolme vuotta istutuksen jälkeen. Nyt se on ehkäpä korkeimpien oksien osalta noin 160 cm. Kun luin noita viestejänne, muistui mieleeni, että kukathan olivat aluksi lähes yksinkertaisia, joukossa saattoi olla jokin kerrotumpikin kukka. Itsekin epäilin, onko ruusu ollenkaan poppius.

Mutta ei ainakaan täällä korkeutta tule kahta metriä, niin kuin sen ominaisuuksista luvataan. Hyvä puska kuitenkin, kun vain saa säilymään pupuilta. Joinakin talvina minulla on käynyt niin, että tuleva kukinta meni vääriin suihin.

Näin varmaan onkin. Kun en itse tiedä milloin tuo pensas on istutettu niin vähäisestä versojen määrästä päättelisin että on vasta kasvun alkutaipaleella. On kyllä istutettu niin ahtaaseen paikkaan etten siinä kovin isoa puskaa katsele. Ajattelin myös antaa reippaasti saksia ensi keväänä ja jos näyttää ettei tykkää leikkelystä niin saatan luopua koko pensaasta. Ellei sitten tee kamalan paljon kauniita kukkia... silmän isku  Mukava kuulla ettei välttämättä ainakaan kasva kovin korkeaksi.

…hmm… minä kyllä vielä epäilisin sitä suviruusu nimeä! Minulla suviruusu on kyllä ‘täyteläisempi’ kukaltaan (pallomaisempi ja hieman enemmän terälehtiä)… vaikka lehdistö ja oksat kyllä ovat juuri tuon näköisiä… kinkkistä!!

minä luin papularuususta sellaisen tunnisteen että ainoastaan papula ruusulla on lehden alapuolella lehtiruodossa piikkejä.en osaa arvioida tuota ruusua,mutta minusta se oli helppo tunniste

Yhden itsepalveluhuoltiksen reunalta bongasin ruusupensaan joka näytti vuorimännyn kanssa todella somalta. Ihanan punainen ruska jo nyt syyskuun puolivälissä! Kiulukat oli oranssihtavanpunaisia ja vain vähän pihlajanmarjaa suurempia. Lehti kapea ja pieni verrattuna esim perus kurtturuusun lehteen. Korkeus oli alle metrin, varret erittäin piikkisiä. Kukintaa en ole nähnyt enkä tiedä miten hoidettu tämä alue on. Tunnistaako joku mikä pensas voisi olla kyseessä?

Tätä haluaisin omalle pihalle mutta en kehtaa käydä kaivamassa silmän isku

En taida tietää, mikä ruusu voisi olla. Mutta ehdottelen, mikset hae kiulukoita ja ryhdy kylvöhommiin hymy.

Oliskohan Rosa nitida, Keijunruusu. Käypä googlessa.

No niin, löytyihän! Melko suurella varmuudella on rosa nitida, ainakin kuvien perusteella olemus on juuri samanlainen. Kiitosta vaan tiedosta! aurinko

Niinpä, työmatkan varrella kasvaa ainakin kilometrin verran nukkeruusua. Mitenkä sitä ei näe, mikä on aivan nenän edessä?

Onko Kordana ruusun nimi vai lajike niinkuin esim miniruusut? Ostin sellaisen poistolaatikosta jossa oli miniruusuja, mutta tällä oli lappu kaulassa jossa luki Kordana. Vaikka melkein kaikki kukat on ohikukkineita tai nuppuja, näkee että väri on tummahko vanha roosa. Se on huomattavasti suurempi miniruusua, sekä kukat että lehdet ovat voikkaammat ja kookkaammat. Se on 15-senttisessä ruukussa niin, että vanhaa vartta näkyy kymmenen senttiä josta haarautuu 8 oksaa lehtineen ja kukkineen. Tarkoitus on istuttaa se muiden vuosittain nousevien pienten ruusujen luokse, mutta pitäisikö pitää sama mullan pinnan kohta kuin siinä purkissakin vai haudata haaromiskohtaan ast? Innostuisiko lisäämään kukintaansa jos leikkaisin kuivahtaneen kukat pois, ja jos, niin nyt vai pakkasten mentyä?

On tuotemerkki eli jalostajan/kasvattajan nimi.

Käsittääkseni `miniruusut`kuuluvat :ryhmäruusuihin.

Laittaisin varttamiskohdan 10-15 cm mullan alle,maan pinta laskee kuitenkin vuosittain jonkin verran. Paras tapa on koholla oleva penkki,multaa kannatta kuitenkin juuristolle lisätä syksyisin,ennen niiden peittelyä. Varsiakin voi lyhentää ihan reippaast jos on tarvis,ainakin nuo kuivat kukat pois. Ensi keväänä ne voi sitten leikata melkein maan tasalle,kunhan ensin näkyy kasvun merkkejä:) Onnea uudelle ruusulle! ( jos olen väärässä,niin oikaiskaa)

Mikähän tämä pitkä ruusu on? Siis tämä on kasvanut Peace-ruusun juuresta..

Eihän se vartoksen alta kasva?

Jostain sieltä… tuo oksa ei ole Peacen…

Vahva epäilys että vuokkiksen Peace on vartettu koiranruusuun. Joskus on kohdalleni sattunut että jaloruusu on vartettu omenaruusuun. Suosittelisin oksan poistamista.

Kiitos, niinpä sitten vaan maata myöten pois. Onkin sellainen pitkä hontelo ja toinen alkaa myös nousemaan noin 10.cm. päästä…

Ainakin runkoruusulta villiversot pitää kiskaista pois rungon vierestä, ei leikata. Varovainen täytyy olla ettei rungosta repeä palaa.

Luin juuri näistä ruusujen villiversoista. Kovasti ihmettelin kun molemmista köynnösruusuista kasvoi todella vahvoja uusia versoja. Ovat erinäköisiä kuin muut versot. Lähtevät kuitenkin varttamiskohdan yläpuolelta, joten jätin ne rauhaan. Eikös villiversot lähde varttamiskohdan alapuolelta.