Flammentanzin juurelta ponnistaa tällainen. Voiko olla, että ruusu ei ollutkaan omajuurinen? Kyseinen ruusu on ollut mulla ainakin 6 vuotta, ja nyt vasta tuli tällainen vieras verso. Pieni ja mitätön kukka, lehdetkin on erilaiset. Tosi outoa.
Miun oma ainakin on vartettu. Juuresta voi tulla villiverso?
Siltä vaikuttaa. Pääseekö siitä eroon, kun leikkaa vaan pois?
Sitten tällainen. Löydetty purkutontilta kaksi vuotta sitten. Kasvaa pilarimaisesti, eli tekee yhtä isompaa vartta. Toki saattaa kyseessä olla myös köynnösruusu. Löydettäessä tämä oli aika iso, ja kasvoi pystyssä pilarimaisesti ottamatta tukea mistään.
Siirron myötä maanpäälliset osat menehtyivät, mutta on nyt tehnyt juuresta uutta kasvua. Ja nyt sitten jaksoi tehdä yhden kukankin. Kukka on aika mitätön. Onko kellään hajua, mikä ruusu tämä voisi olla?
Se voisi olla koiranruusu tai orjanruusu.
Minulla kasvaa takapihassa samankaltaista ja se kasvattaa paksut vankat varret.
Epäilen sen olevan vartetun ruusun perusjuuresta alkunsa saanut ruusu.
Vaan ihan nätti se on, niin ei minua haittaa, kun siellä sopii kasvaa tuollainen villiruusun näköinen hyvin.
Kiitos tiedosta! Minullakin se kasvaa pihan perällä. Olin kyllä vähän pettynyt, odotin jotain hienompaa. ![]()
Jos tykkäät korkeista köynnökseksi kelpaavista ruusuista.
Voisin vahvasti suositella kahta minulla kasvavaa.
Ilo ruusu on hyvin vahva ja voimakas kasvuinen ruusu, kukkii paljon ja kauan.
Se kasvaa helposti 2,5 metrin korkeuteen, piikitön, tekee vähän juuresta versoja, mutta ei häiritsevästi.
Toinen on skeda, se on jännän tumman violetin värinen, se on myös piikitön ja kasvaa todella hyvin.
Se on iloon verrattuna rennompi oksiltaan, mutta kasvaa myös aika korkeaksi.
Tälläkin hetkellä se on ihan täys nuppuja, eli kohta alkaa kukinta.
Tykkään näistä molemmista hirmuisesti ja arvostan piikittömyyttä ja pitkää kukintaa.
![]()
Tuo Skeda näyttää upealta, kun googlettelin. Pitääkin pistää korvan taakse.
Se on hirmuisen kova kukkimaan, jopa puoli varjossa.
Kuvat viime kesältä ja nyt se on vielä suurempi, ei yhtään talvivaurioita ole ollut. puput kyllä syö jos ei suojaa, koska ei oo piikkejä.
Ilo on kyllä myös ihastuttava, se on myös hyvä kukkimaan yleensä kukkii kesä-heinäkuun vaihteesta asti ja pitkään, kukkii uusilla ja vanhoilla versoilla.
Istutin 'Ilo’n viime kesänä kasvupaikalleen kuivahkolle ja paahteiselle kasvupaikalle. Se alkoi kukkia ensimmäisellä kukinnolla kesäkuun puolivälissä ja viime sunnuntai kasvi näytti jo
tältä. Melko rentokasvuinen ruusu.
Kaunis on. Mikä tuo sininen perenna on? Näyttää upealta.
Muistaakseni tuo on kirkkaansininen on loistotädykettä ja taustalla vielä korkeampi on nupullaan oleva loistosalvia. Voin katsoa viikonloppuna lajikenimet. Nää on jotain Hankkijan syysalen jämätaimia, joita hamstrasin toissa syksynä vähän enemmän, kun halvalla sai. Siis pelkkää säästöä. ![]()
Löysin nimilaput: salvia onkin lehtosalvia, Salvia nemorosa ‘Caradonna’ ja tädyke loistotädyke, Veronica austriaca ssp. teucrium ‘Royal Blue’