Ruusut kukkivat pihoillamme pitkin kesää. Tässä paikka johon laittaa kuva silloin kun ruususi kukkii. Mielellään nimen kanssa, ja pieni kuvauskin olisi hienoa saada kuvan mukana. Saattaa monella herätä ruusuinnostus kun pääsee seuraamaan ajan tasalla olevia kuvia
Mulla oli monta vuotta tuollainen kun sun novalis ruusu, laventeliruusu oli nimeltään. On ihanin mikä mulla on ollut. Meni sitten yhtenä talvena ja itku pääsi kun ei enää lähtenyt kasvuun. En ole löytänyt samanlaista.
Ruukussa kasvattamani ruusut kukkivat vielä mainiosti. Tässä ensin Heidi Klum ruusu, joka kukkii nyt toista kesää. Kasvatan tätä termoruukussa ja vien sen talveksi lämmittämättömään navettaan talvehtimaan. Kukinta alkoi tällä kaudella heinäkuun alussa. Kasvissa oli pieni kirvainvaasio pahimpaan helleaikaan, mutta aktiivinen uuden kasvun pyyhintä sormilla ja vesisuihkulla ratkaisi tilanteen. Kukinta jatkunee siihen saakka, kun keskilämpötila putoaa alle +5°C:en.
Kuvat on otettu aamulla, jolloin lehdissä ja kukissa on kastetta. Lehdet ovat tummanvihreitä ja hieman mattapintaisia. Pidän itse enemmän kiiltäväpintaisista ruusunlehdistä, mutta kaikkea ei voi saada. Kukissa on kohtuullisen voimakas hedelmäinen ruusun tuoksu (4/5).
Tässä puolestaan englantilainen David Austin ruusu ‘AUSlo’ aka ‘Othello’ vuodelta 1986. Ruusu oli myynnissä Hankkijalla kesällä 2023. Lajike on menettänyt mallisuojansa ja se ei enää ole David Austinin yrityksen omassa myynnissä, vaan muut toimijat lisäävät ruusua ja tuovat sitä myyntiin.
Tämä ruusu on pystykasvuinen ja terve lajike ainakin termoruukussa kasvatettuna. Kirvainvaasio ei levinnyt tähän lainkaan, vaikka ruukut ovat kylki kyljessä seinustalla iltapäiväauringon puolella. Tuoksu on voimakas ja perinteinen sellainen hansaruusumainen.
Yllättävän haastavaa mennä puutarhamyymälään vain ajatuksella, etten osta mitään. Sepä se. Viime torstaina en päässyt saksalaisesta rakentajankaupasta ilman tätä oranssikukkaista köynnösruusua. Saksalainen jalostaja Rosen Tantau on kehittänyt ‘Naranga’ lajikkeen vuonna 2019 tarkoituksena lisätä oranssinväristen ruusujen valikoimaa. Tuoksu on kevyt ja hedelmäisenraikas (3/5). Tässä on kaunis kiiltävä lehdistö.