Salvia: Lehto-, loisto- ja transylvaniansalvia, Salvia

(Perennat - Salvia: Lehtosalvia, Loistosalvia, Transilvaniansalvia (Transylvaniansalvia), Salvia )

Uusi tuttavuus, lehtosalvia on ihanan värinen! Onko kellään tietoa sen talvenkestävyydestä?

Sen verran on, että mulla se ei menny talven yli , harmi kyllä .

Mulla selvisi viime talvesta kaikki kuusi kappaletta. Vielä ei kuki mutta muuten on hyvän näköinen, lähti aikaisin kasvuun tänä vuonna niinkuin vähän kaikki ja sai pakkasta useampaan otteeseen. Laitan kuvan jossain välissä. Tykkään myös

Tällä hetkellä näyttää tältä, ensimmäiset kukat avautunevat pian.

Millaisessa paikassa kasvatatte lehtosalviaanne? Minä haluaisin sinistä, juhannuksen aikoihin kukintaansa aloittelevaa kasvia (aurinkoinen paikka), joka olisi suht korkea. Lehtosalviaa olen vähän "kuolannut", mutten ole vielä tehnyt asialle mitään. Jos syksyllä sitten... Yhdessä puutarhaliikkeessä väitti, että kaikki salviat ovat jotain hybridejä ja että ovat oikeasti loistosalvioita. Mutta kun minä tahtoisin tuota lehtosalviaa. Leviääkö paljon muuten?

Mulla kasvaa puolivarjossa johon paahtaa aurinko iltapäivästä aika kuumasti. Ihan hyvin siinä viihtyy. Kokemusta tuosta leviämisestä ei vielä pahemmin ole kun tänä keväänä vasta pääsivät kunnon multaan. Kasvaa nopsaan kun alkuun pääsee Näiden omien alkuperä on viherpeukuilta. Tänä vuonna ei muistaakseni siellä enää ollut.

Onpa kauniin värinen ja taitaa pysyä hyvin pystyssäkin, tuota pitää hankkia aurinko

Jopa sateiden jälkeen edelleen pystyssä naurua Suosittelen hymy

Jep, jep! Tuota minäkin haluan! Kauppilalla oli tänä keväänä tuota myynnissä, josko sitten ensi vuonnakin... Tai sitten metsästä jostain, jos sattuisi silmiin :-)

Miulla on loistosalviaa, kovin hitaasti on kasvanut tänä keväänä ja kesänä, niin on matalaa vielä. Viime heinäkuussa oli näin hieno puska (tässä on toki usempi yksilö vierekkäin):

Voi miten upea kasvusto, pikkukäenrieska! Minäkin olen joskus tuosta haaveillut. Mahtaiskohan menestyä näillä leveyksillä talven yli (IV-vyöhyke)?

Minä ostin salviani Siipon puutarhasta Kalajoelta. En edes huomannut kysyä talvenkestävyydestä, jotenkin oletin, että varmasti kestää kun on siellä kerta myynnissä.

Mie luulen ettei tuo loistosalvia ole niitä kaikkein talvenkestävimpiä, mutta siis ehdottomasti suosittelen, sen kukat ihan loistaa sinisenä kunhan kunnon kasvuun pääsee. (tykkään sinikukkaisista) Eli, ootellaan heinäkuuta.

Minäkin viimein hankin loistosalviaa kun olen sitä aina haikaillut. Olisiko ero lehtosalviaan tuossa kukkavarren värissä? Nämä kukkivat ensi kertaa vasta, tulevina vuosina (toivottavasti) olisi minullakin Molliksen kuvan mukainen loistosalviapuska

Kylvin keväällä loistosalviaa ja itivät hyvin, taimia oli vallan mahdottomasti. Niitä olen jaellut puutarhatutuilleni pitkin kesää. Omani ovat kasvaneet hyvin penkissä ja etteivät vaan ole aikeissa kukkia jo tänä kesänä. Siemenet ovat jostain siemenketjuskirjeestä. Kiitokset hänelle jolta ne ovat- .

Pitääkö loistosalviaa kalkita tai lannoittaa reilummin? Meillä kun pari salviaa (“Ostfriesland” ja “Rose Queen”) on jo pari vuotta kukkinut vain muutamilla varsilla eikä millään tuuheudu. “Snowhill” taas on alusta alkaen ollut tuuhea.

Tämä on pääsyyt myös suosikkeihini. Harmi vaan, ettei ole sille enempää tilaa. Sinisiä kasveja on niin vähän tarjolla.

Salviat ovat niin upeita kasveja, että ihme kunneivat ole enempää irroitelleet kielenkantoja tällä palstalla. Tykkään sekä tavallisesta yrttisalviasta että intensiivisen värisistä loistoista. Hyvin ovat talvehtineet, sekä huonommassa että hyvässä paikassa. Edellisessä kukinta jää kylläkin mitättömämmäksi, eikä puska pahemmin tuuheudu. Kuvassa Salvia nemorosa ''Blaukönigin''

Nuo keltaiset tuliunikot ei ollenkaan kuulu joukkoon, mutta kun ne ovat niin huikean kauniita ja sopivat salvian väreihin...joka vuosi huomaan, etten raaskinutkaan repiä niitä pois. Muitten kukkien väreihin ne eivät sitten sovikaan. Silmää särkee ja hampaita vihloo kun ne paistavat vaaleanpunaisten ja aniliinien joukossa

Muutin juuri taloon, jonka pihalla on tuota loistosalviaa. En oikein tiedä onko tuo kasvi mieleeni, mutta tahtoisin kuitenkin hoitaa sitä siihen asti kunnes päätän mikä hänen kohtalonsa on...
Voiko/pitääkö salviasta katkoa nuo pitkät pystyyn kuivaneet kukinnot vai annetaanko niiden vain törröttää? Ja kuinka niitä kannattaa talvisuojata?

Toinen askarruttava juttu on, että netistä löytyy paljon kasvien hoitotietoutta, mutta harvan kasvin kohdalla olen törmännyt kasvien syyshoitoon. Siis että pitääkö kuivuneet kukinnot poistaa ja mistä/minkälaisista kasveista ne saa poistaa jne.Tietääkö joku, että mistä tällaista tietoa voisi hankkia vai saako nuotiedot vain kantapään kautta?

kiitoksia jo etukäteen!

Kukinnan jälkeen - hoitotyöt tuolla on annettu aika paljon neuvoja. vastaan itsekin siellä...