Salvia, Salvia

Hopeasalvia tuli kolmessa päivässä pinnalle. Kelloköynnöksessä ei minkäänlaista eloa.

Sama täällä satues, 2-3päivää. Elämäni ensimmäiset hopeasalviat näyttävät olevan melko nopeita=)

Mulla näyttää olevan aivan ääretön taito saada taimet tietyssä kasvuvaiheessa heittämään henkensä! Noh, onneksi uutta nouseen jatkuvasti, kohta pitää kai alkaa jo koulimaan kirjosalvioita, mokomat nousivat kuin tuli persuksen alla tuolta mullasta!

Ethän vaan kastele liikaa.

Salamandra, Ne nousevat vauhdilla (muistaakseni 3 päivää), ja jos pieleen menee, niin niistä saa avomaalle kylvettynäkin todella reheviä, innostuu vaan jos leikkaa (esim. kimppuihin) ja kukkii pakkasille

Kurppa: sitä voisin epäillä, jos kaikki kuolevat olisivat samassa laatikossa, mutta kun niitä kuolee sieltä sun täältä… Taimipurkit siis noissa dynoissa, ja pyrin kastelemaan vasta kun oikeasti hieman kuivahtavat… Esimerkiksi tänään löytyi kuolleena yksi daalia, kun kaikki muuta kanssasisaret samassa dynossa kasvavat ja viihtyvät :confused: Noh, tämän vuoksi minulla on aina paljon samaa lajia kasvamassa…

Pisaralehdellä: tämä olikin pikkuinen testierä, tarkoitus on laittaa vielä myöhemmin toinen satsi kasvamaan, tänä vuonna aion saada kunnon kukkameren pihalle ja noita työntelen mahdollisiin aukkokohtiin piristämään :slight_smile:

Nyt sitten suunnittelemaan vielä viimeisiä hankikylvöjä ja lueskelemaan uusia puutarhakirjoja :smiley:

Salamandra, tässä hyvä esimerkki kirjosalviasta viime kesältä.

Rehevät taimet ovat avomaalle kylvettyjä , ja nuo etualan hontelot ovat huoneenlämmössä ikkunalla venähtäneitä  , sisällä kasvatetuissa pakkaa olla tuo ongelma että varsi on hontelo ja menee mutkalle. Tämän olisi ehkä voinut välttää jos olisi istuttanut syvempään. Näitä en edes koulinut, kasvoivat purkissaan aina ulosistutukseen asti, mutta olin onneksi kylvänyt "vasta" huhtikuussa.
Tämä on 22.6 ja kukinnasta sai nauttia jo 11.7

Tämän vuoden taimet ovat optimiolosuhteissa kasvatettuina tanakkavartisia ja oikeastaan noiden "rehevien" näköisiä  (kehitystä siis tapahtunut…)

Siemenpussin mukaan tästä tulisalviasta piti tulla n. 25 cm korkea, miullapa tuli tuplasti sen. :slight_smile:

Härmesalvia

Sain sitten rähmäkäpälöityä tulisalvian siemenet pienestä foliopussista pitkin lattiaa, ja ne mitä ottalampun kans löysin , räpistelin multaan.Eli,salvia on nyt kylvetty. tai, ainakin osa.

Mä olin pettynyt härmesalviaan. Kylvin maaliskuun alussa, istutin pikkiriikkiset taimet kesäkuun alussa ja mokomat kukkivat vasta syyskuussa vaatimattomasti. Onko tyypillistä tämä hidaskasvuisuus tälle vai olikohan mun paikassa vikaa. En ajatellut tänävuonna laittaa.

Samoin kokemuksin meni munkin härmesalviat. Siemeniä olis vielä, mutta en tiedä kannattaako vaiva.

Laittakaa ihmeessä uudelleen, onnistuessaan ihan mahtava. Toki lajikkeissakin saattaa eroa olla mutta yleensä kukkii ja kasvaa hyvin niinkuin tämän ketjun kuvissa

tulisalvia, kylvetty maaliskuun puolivälissä, alottelee sisällä kukintaa, korkeutta luvattu pussin kylessä n. 30cm, mutta lähempänä metriähän nuo taitaa olla, kukkineen latvan kun nappaa pois, kukkii kohta uudelleen, ja haarottuu joka suuntaan, miusta helpoimpia kesäkukkia kasvatella.

Ai nii ja ne joulunaikaan lattialta kerätyt ja kylvetyt kukki jo helmikuussa ja kukkivat yhä edelleenkin ja kasvavat pituutta. Oli kaunis pääsiäiskukka, saas nähä kuin jaksaa kesemmälle vielä kukkia, kiitollinen kukkija on ja upee väri

Rayan tulisalvia kokemukset sai munt innostuun kyseisestä kasvista niin, että varmasti ostan, kun jossain valmis taimi eteen tulee.

En ole vuosiin muistanut tulisalviaa ollenkaan.

Nii ja paa annakan laitaan merkintä että heittelet joulun aikaan siemenet " vahingossa " multiin, niin saat nauttia kukinnasta jo ystävänpäivänä ja pääsiäisenä jne. jne. koko kevään. On niitä tyhmempiäkin vahinkoja sattunu.

Sulla kyllä täytyy olla paremmat olosuhteet pimeän ajan kylvöille kun mulla, tai sitten parempi viherpeukalo, mutta kokeilen kyllä, jos jostain siemeniä saan.

Olen nykyään ruvennut kovasti tykkään näistä kasveista, joilla on tulisalvian tapainen ilmiasu, kuten iisot ja nukulat yms.tulisalvialla on lisäksi näyttävä kukka.

Niitähän on tumman lilojakin kai.

Salvia coccineat on osoittautuneet loistaviksi kylmän sadekesän kukiksi. Eivät ole moinaankaan, aluslautaset vaan pois, mitään en ole tehnyt näille viikkoihin.

kuva

Oho, mistäs tuommosen värin oot löytäny ?

Ostin pieneltä kesäkukkatarhalta, oli siellä ainoa salvialaji muistaakseni. Nyt kun kuvasta katselen, niin tuossa isossa ruukussa on kolme, siitä joutais yksi muuallekin, kun on kesäkukat yleisesti ottaen vähän ankeessa mallissa nytten.

Muoks. On luonnossa paremman näköinen kuin kuvassa, en millään saa kuvaa missä tulisi oikeuksiinsa. Keväämmällä kun oli hämärää vaaleat kukat loistivat ihan kuin olisivat ilmassa killuneet. Ja kohtahan se on taas hämärää.