Salvia, Salvia

Onko kokemuksia tulisalvian kylvämisestä vielä näin myöhään keväällä? Tuolla kasvikortiston puolella sanotaan että kylvö maaliskuussa, aika aikaiselta vaikuttaa. Kuinka olette omanne ajoittaneet? Houkuttaisi kovasti kokeilla, se punainen väri on aivan ihana

Hyvä Nuu, ymmärsin yskän:))

Heippa lumi, löysin sellaista tietoa tulisalviasta että se latvotaan kerran. Sitä en tiedä minkä kokoisena. Uuno olen tässä asiassa :slight_smile:

Tulikruunun kanssa talvehtinut ruippana olikin liila tulisalvia, eikä härmesalvia, niin kuin ensin luulin. Ei se mitään, sillä juuri tuon liilan siemenet eivät itäneet ollenkaan, joten olenpa saanut pistokkaita! Taitaa vaan olla sama juttu kuin keijunmekollakin, että yksi lehti ei kasva, vaikka juurtuukin. Istuu vaan samanlaisena maailman tappiin. Joten minulla on hyvin ja moneen kertaan latvottu tulisalvia! Emo tosin ehkä heittää henkensä, on niin vaiveroinen. Ja olen kyllä latvonut taimenikin silloin, kun niitä on ollut.

Härmesalvialle ei tainnut olla vielä omaa otsakettaan. Sellaisen kyllä ansaitsee. On kukkinut koko kesän taukoamatta runsaasti. Jo pelkästään kukkien lilat varret hehkuvat upeasti. Nyt keltaisen lupiinin kanssa sopivat hyvin yhteen. Olen yrittänyt kerätä siemeniä, mutta ainaiset sateet ovat tehneet vanhoista kukista niin markiä löllöjä, ettei ole vielä onnistunut.

Eka kertaa kylvössä Härmesalvia “Blue Bedder” ja Salvia Blue Angel,kölvöt tein jo tammikuussa ja nyt mietityttää voiko taimia latvoa.Tässä taitaa olla pitkä matka kevääseen kun lunta tulee aina vain lisää.Käytiin kesällä kiertomatkalla Kotkassa ja siellä näin isoissa kukkaruukuissa jotain mitä arvelin olevan salviaa,sen takia piti kokeilla.Muutenkin Kotka on aivan upea kesäkaupunki missä todella hienot kukkapuistot.

mulla on nenän edessä ollu kuukauden pusso Sizzleriä. Koska suosittelette, et pitäis kylvää? Kuuluuko se kumpaan näistä otsikon laaduista, kun tuota tieteellistä nimeä ei ole otsikossa lainkaan?

Kuuluisikohan kirjosalviakin tänne, kun sillä ei liene omaa otsikkoa. Tietääkö kukaan, voiko kirjosalviaa (tai muita koristesalvioita) käyttää syötäväksi, ryytisalvian tapaan?

Muutin tuon otsikon laajemmaksi, kiitos Henkilö kun mainitsit :slight_smile:

Ihastuin tähän viime kesänä, nyt härmesalviaa (katsoin myös "Mausteet ja yrtit" -kohdan, minusta tämä viesti ei kuulu siihen ketjuun) on minulla kahdessakin paikkaa, ihanteellinen kasvi, väriltään kaunis ja kukkii koko kesän:

Hopeasalvia eli Salvia argentea on oikeastaan kaksivuotinen, mutta kasvatetaan kesäkukkana tuon komean lehtiruusukkeen takia. Kuva ei oikein anna oikeutta lehdistön kauneudelle. Esikasvatettava, joka sitten aivan silmissä pörhistyy kun pääsee ulos paikoilleen.

Istutettu isoon pyöreään rakennussaaviin ja vieressä näkyy esim. daalian lehti eli mistään pienestä kaunistuksesta ei siis ole kysymys.

Tuo Hopeavillakon hopeasalvia on ihana. Sellainen jota täytyy pidellä ja hipsutella aina kun ohi kävelee

näyttää siltä kuin tuntuisi lampaankorvalta eli mikäsenyt on, toitoi nukkapähkömöltä siis.

Minua askarruttaa se, että härmesalviani ovat antenneja eli yksi pitkä varsi törröttää pystyssa. Olisko ne pitänyt latvoa kasvuvaiheessa?

Katso myös Mausteet ja Yrtit:Salvia  sekä Perennat: Salvia

Vaan kolme härmesalvian tainta kasvamassa.

Tulisalvian taimia, kuukauden vanhoja. Ensimmäinen kokeilu näillä.

Tosi hienot taimet. Tuo on miusta kiva kasvi.

Hopeasalvia - viimekesäinen karvainen kaverini - selvisi talvesta hengissä ja uutta pörröistä kasvua pukkaa.
Nostin loppusyksystä pari hopeasalviaa ruukkuun tarkoituksena siirtää ne saunamökkiin talvehtimaan mutta marraskuiset lumisateet ennättivät ensin ja ruukut jäivät peittoon lumen alle.
- Hämmästyttävää, että muutamat hopeasalvian viimevuotisista lehdistä näyttävät talvehtineen lumipeitteen suojassa ikivihreinä kovista pakkasista huolimatta.
Kyllä viime talvi kaikessa lumisuudessan on kohdellut perennoja tosi hellästi. Samaa ei voi sanoa pensaista, jotka ovat kärsineet tosi paljon lumen painosta.
  Se kyllä harmittaa…

Mulla eka kertaa kokeilussa tulisalvia, kun anoppi antoi muutamia siemeniä. Kahteen saviruukkuun kylvin siemenet. Toisesta nousi yksi, mutta sekin kuihtui tuntemattomasta syystä muutama päivä sen jälkeen, ku oli itänyt. Toisessa purkissa näkyy elämää viiden minitaimen verran:-) Pitääköhän noi kaksi jo ottaa erilleen vaikka kertismukeihin (ku niissä on kätevää taimia kasvattaa), koska niissä on nyt se neljä pientä lehteä näkyvissä? Kiitos, jos kevätkiireiltään joku ehtii vastailla!!

Kaikille kylvökuumeisille Salvian ystäville kuvaa…

Viime kesänä härmesalvia oli niin hidas, että päätin pistää kaikki Salviat "hyvissä ajoin"… 
Idätin lattialämmityksen päällä ja tahti oli seuraavanlaista:

kirjosalvia: 3 pvää
loistosalvia:  5 pvää
myskisalvia: 5 pvää
S. nemorosa x 2 lajiketta: 8pvää
loistosalvia: (eri lajike) 8pvää
tulisalvia: 8pvää
härmesalvia: 8 pvää

Nyt siis koulimispuuhiin!