Tulin tänne ihmettelemään mikä tuon sammalsyöpön periaate on ja huomasin tuolla aiemmin trekoolinkin sitä kyselleen. Eli pitääkö se sammal nyt sitten raapia pois tuolta alueelta, johon sen myrkyn kylvin alkuviikosta, ei kai se sieltä itsekseenkään katoa, vaikka sammalsyöpön nimellä myydäänkin? Kertokaapa te, jotka sitä olette käyttäneet.
ruskettuneena on kevyempi haravoida pois
Kävin potkimassa sammalta ja huomasin juuri saman, se on irtonaista, eikä enää kiinni maassa :).
jess, ja minä kun aattelin sen katoavan kuin piip saharaan....eli haravoimaan huomenna käy tieni
Koneharava (mikähän sen masiinan nimi onkaan suomeksi) on mainio vempain tuohon tarkoitukseen. Jätettä nousee nurmikosta niin älyttömät määrät, ettei tiedä mihin sen laittaisi. Sammalhan ei oikein kompostoidu ja varsinkaan myrkytettynä sitä ei pidä laittaa kompostiin.
Hauska ketju, kun mukana on sekä sammaleen himoajia ja siitä eroon haluavia. Kiven kyljessä kelpaa minullekin, nurmikossa ei.
Ohoh tarleena, outo idea, mutta saattaisi toimiakin.
Mites tavalliseen ruohonleikkuriin laitetaan ketjut???
Sammal on kaunista ja mukavan pehmeää =)
Mulla on ruvennut nurmikko kasvamaan sammaleen sekaan, mitäs nyt tehdään. Siitä vierestä on muutama kuusi kaadettu, tosin pohjoispuolelta, mutta sekin ilmeisesti vaikutti jotakin. Se oli niin kätevä alue, kun ei tarvinnut leikata, kauniin vihreä ja mukavan tuntuinen.
Väärässä paikassa kasvavaa sammalta poistin tänään nurmikolta ihan vain katujarjalla työntämällä, aika mukavasti irtosi pois talvenjälkeen kun nurmi on vielä lepotilassa. Huomenna työntelen toiseen suuntaan ristikkäin, levittelen hiekkamultaa ja siemenniä. Ja eilen loruttelin piimää ketsuppipullon avulla turveharkkopenkin reunukseen sekä saniaiskivelle. En sitten ollut luontoon tyytyväinen?
siirrä sammalta harkkopenkkiin, taputtele kiinni turpeeseen ja kiinnitä sieltä täältä puutikuilla?
Ja pitää kosteana jonkin aikaa, hyvä tulee. Avitat luontoa sinulle sopivassa paikassa?
Harrastin tänään ja eilenkin kivenpyöritystä. Siis kulkuväylälle niitä pieniä pyöreitä kiviä asettelin kauan ja hartaasti, eikä loppua näy. Ja sammalta nyt kovasti haluaisin kivien väleihin. On aika aurinkoinen paikka, että oliko se niin, että siihen piimäsotkuun silputtava sammalkin tulisi olla aurinkoiselta paikalta kerättyä?? Minä en nyt millään muista, kenellä oli ihania kivipolkuja, missä kasvoi sammal siellä väleissä. Minä en vielä sellaista saanut aikaiseksi, kun vaan reunustin ja osittain laajensin tylsää betonilaattapolkua niillä kivillä. Jossain vaiheessa betonilaattapolku tulee jatkumaan kivipolkuna, kunhan pääsen sinne asti.
Juu samanmoisista valo-oloista sammal. Minä olen kokeillut “siirteitä”. Siirsin betonikiveyksen saumoista sammalta betonilaatan päälle, laatan päällä on ehkä 1/2cm multaa. Pidin suht kosteana viime kesänä ja nyt näyttäisi voivan sammal oikein hyvin.
Piimämössöä kokeilin myös ruukkuun ja kivien päälle ja se homehtui heti, mutta nyt ekan talven jälkeen jotain siellä vihertää paikoitellen.
Kiitos Heksu nopeasta vastauksesta. Siispä kokeilemaan vaan…
Minulla on kivikkopenkkiin alkanut kasvamaan karhunsammalta. Annanko olla vai kiskonko pois? Nättiähän se on, mutta vähän hassua, kun kivien välit sammaloituu.
Anna olla, jos se on sinun mielestä nättiä kerran
Illis, mitä hassua siinä on että kivien välit sammaloituu, jos se sinusta näyttää hyvältä. Minua ihmetyttää tämä suhtautuminen sammaleeseen ikäänkuin se olisi rikkaruoho ja paha sellainen
Jos alue ei ole mikään pelitanner ts. ei tarvitse kestää kulutusta, sehän on pelkästään kaunis