Ostettiin Helmikuussa mieheni kanssa talo, ja nyt alkaa mulla pihamaan suunnittelu. Ensiksi, pihamaa on tosi sammalvaltainen, sitä on joka paikassa. Miten minun pitäisi aloittaa pihan suunnittelu, tai tämä sammaleen poisto? En tiedä sitä onko tuossa kunnon nurmikkoa, mutta piha näyttää vanhalta, joten en usko siihen että on.
Onko ainoa vaihtoehto poistaa sammal? Jos pihalla ei ole kovaa kulutusta (lapsia, koiria, väkeä hirveästi) niin minä pitäisin sammalen mahdollisimman kauan pihalla. Se on kaunista, eikä sitä tarvitse hoitaa niinkuin nurtsia (leikkuu, lannoitus). Ainoa mikä voi olla niin kuivina kesinä kastelu, mutta sitä on nähty harrastettavan nurtsipihallakin.
Olisi ihanaa, jos saisit säilytettyä ainakin jonkun pikkupläntin sammalta ja perustaisit sen ympärille satupuutarhan; pieni vesiaihe, kuunliljoja, akileijoja, särkyneitäsydämmiä, sinivuokkoa, pieni penkki, polku......
Mutta jos sammalpinta on huonossa kunnossa ja törkeän näköinen tai siihen on luvassa kovaa kulutusta, niin nurtsihan sen kestää.... Muista vaan kunnon pohjatyöt niin ei tarvi jälestä paikkailla nurmikkoa.
Nurmikoitten sammaltumista minäkin odotan...
Minä olen kovin ylpeä osasta pihaa kun siellä kasvaa isojen puiden välissä sammal. Aivan ihana.
Varsinkin kun se ei ole ollenkaan tasainen, vaan sellainen aaltoileva.
Sammaleet ovat suosikkejani, myös nurmikolla. Ihanan pehmeää kävellä paljain jaloin, kaunista katsoa Minulla on myös pieni kivikkokasvimaa, johon kokoan erilaisia sammaleita kasvamaan...
Jos tämmösiä kohtia saisin omalle pihalle!
Satumainen tunnelma, kaunista. Mikähän se tuossa sammalessa niin viehättää, minusta se vaan on jokin vaikkapas taruihin ja vanhuuteen liittyvä elementti, maahisetkin lienee lähistöllä
Punkitkaan eivät varmaan ole vaarana sammaleisessa pihassa.
Sammaleisen pihan perusongelma on yleensä pihamaan tiiveys, kosteus ja happamuus. Myrkyttäminen ja kalkitseminen poistavat vain happamuuden, ei perusongelmaa: maaperäongelmaa. Ensimmäisinä hoitotoimenpiteinä raastaisin haravalla sammeleen pois (ei jäisi "siementä")ja sen jälkeen ilmastoisin maan. Riippuen alueen pinta-alasta, ilmastointi tehdään joko manuaalisesti tai koneellisesti kääntäen koko alue. (manuaalisesti joko jollain talikolla tai muulla tököllä rei''ittäen) ja möyhennettyyn maahan sekoitetaan ohutta hiekkaa. Eli rei''itetyn alueen päälle levitetään sentti pari hiekkaa ja haravoidaan niin kauan, että hiekka on uponnut aiheutettuihin reikiin.
Vastaisuudessa kannattaa käyttää sellaista ruohonleikkuria, joka silppuaa leikatun ruohomassan niin pieneksi, että sen voi jättää ruohokentälle. Tällöin nurmi saa tarvitsemansa ravinteet omasta leikkuujätteestään; pieneliötoiminta paranee (madot saavat ravintoa ja pitävät juuritason ilmastoituna) ja kalkintarve tulevaisuudessakin vähenee.
Samaa mieltä huisan kanssa. Jos ihan nurmikon perustuksiin mennään, ensimmäinen asia sammalen torjumisessa on salaojitus ja maanpinnan muotoilu.
Miksi sammale pitää hävittää? Itse tykkään siitä ihan kauhiasti. Se on vihreää, eikä tarvitse leikata. Kunpa pihani kaikki nurmialueet kasvaisivat sammaleisiksi! Aika paljon sitä jo onkin, mutta lisää saa tulla.
Toivottavasti tässä ketjussa sopii kysyä apua sammal-ongelmaan... Sammalta on ilmestynyt kasvimaahani Se on luultavasti levinnyt siitä läheltä sammaleiselta nurmikolta. Miten saisin sen sammaleen pois kasvimaalta? Nurmikolla sammal saisi kasvaa ihan rauhassa.
Maata on (kasvimaalla siis) käännetty noin kerran vuodessa ja kesäisin katettu ruohosilpulla (jonka mukana tuo sammal on ehkä tullutkin...). Kalkkia olen menossa hakemaan, mutta ei sitäkään kai hirveästi voi levittää kun aion kuukauden päästä ne kasvitkin jo kyvää ja istuttaa.
Mullakin on sammalta kasvimaalla, on kalkittu ja tuhkattu joskus ja ph:t mitattu…ja silti. Jos se kerrankin pääsee tulemaan niin sitä riittää, näköjään. Tosin helppoa on sen “kitkeminen”, ainakin juolavehnään verrattuna, ja muutenhan se on melkein esteettinen haitta. Älä ota liikoja paineita sammaleen kanssa, keräät pahimmat pois, kalkitset normaalisti kuten ennenkin ja lannoitat sen minkä lannoitat. Jos ph:t on kohdillaan , sammal ei tee tuhoja kasveillesi.
Eilen levitin neljä sangollista Kekkilän sammaltuhoa. Paksummat sammalkohdat muuttuivat muutamassa tunnissa tummiksi, mutta en tiedä vielä, miten pitää edetä. Ehkä rapsia kuollut sammal pois, harata pintaa ja laittaa jotain nurmikko siementä.
Ilmata kaiketi pitäisi myös, talikolla painella tiuhaan reikiä. Nannalla oli jotkin hyvät ohjeet parin vuoden takaa. Tekikö hän jonkinlaisia reikiä nurmikkoon, jotka täytti sitten hiekalla. Meillä ei nyt ainakaan ole rahkeita tuollaiseen urakkaan, kun on sen verran iso piha. Mutta tuota talikointia voisin käydä kokeilemassa, kuinka raskasta puuhaa se on.
LiisiA, hiekan lisäys saattaisi auttaa. Sammal on monesti merkki liian tiiviistä kasvualustasta.
Tosin ei välttämättä, meillä kasvaa hyvin sammal kivikkopenkissä mikä on melkein pelkkää hiekkaa.
No, kalkitsin kasvimaan ja poistin toki suurimman osan sammaleesta ensin. Katsotaan nyt auttoiko yhtään.
Viime kesän kosteuden jäljiltä sammalta näyttää kasvavan joka paikassa - myös kasvimaalla.
Kun on luvattu sadetta lähipäiviksi, ajattelin, että on oikea aika istuttaa sammalta aurinkopenkin turvereunukseen. Menin vadin ja pikkulapion kanssa lenkille, ja sain kerättyä koko vadillisen pääasiassa kulosammalta asfaltoidun kävelytien reunamilta. Kotiin tultua asettelin sammaleet märäksi kastellun sanomalehden päälle ja kastelin ne vielä oikein kunnolla. Siten ne pysyivät paremmin koossa, kun rapsutin haarukalla liiat hiekat ja pikkukivet lämpäreitten alapuolelta.
Sitten asettelin sammalpalat turvereunuksen päälle, kiinnitin ne cocktailtikuilla ja vettä perään reilusti. Iltapäivällä alkoi suunnitelmien mukaisesti sataa, mutta jos sadetta ei kuulu, reunusta pitää kastella ahkerasti.
Turveblokkien pystysuorat sivut ovat paljaat, mutta kokemukseni mukaan sammal alkaa kasvaa nopeasti, kun jaksaa pitää huolta kastelusta.
Kiitos ohjeista, meillä on myös tuo projekti edessä. Mutta ajattelin tehdä sen piimävellisysteemillä. Kumpikohan on parempi, hmm tai varmempi
En ole koskaan kokeillut piimävellisysteemiä, joten en osaa sanoa, kumpi on parempi. Tässä on se hyvä puoli, että se on heti edes jonkin näköinen.