Sandersonia aurantiaca

(Perennat - Lyhtylilja , Sandersonia aurantiaca )

Tällä rehulla ei tainnut olla vielä olla omaa palstaa - toivottavasti tulee oikeaan osastoon. Suomenkielistä nimeäkään en mistään bongannut, liekö puhuttelunimi vaan sandersonia?

Ensimmäinen yrittämäni tämän kasvin suhteen ei tuottanut mitään tulosta, mutta toisella yrittämällä kun tilasin uuden juurenpätkän ja sain samalla hyvityksen siitä edellisestä, tärppäsi. Jos onnistun pitämään tämän hengissä, tästä tulee vielä hauskannäköinen puska.

Kuukkelin kanssa totesin, että olen tuota sandersoniaa joskus yrittänyt siemenistäkin. Ilmeisesti heikoin tuloksi.

Ihan käsittämätön kukka En ole ikinä ennen nähnytkään, olet melkoinen viherpeukalo varmaan. Tuon kukan keltainen, ihan häikäisee, kiitos!

Onpa metkan näköinen kukka. En kyllä ole koskaan ennen nähnytkään-hieno! Täytyy alkaa jäljittämään ja hakemaan tietoa moisesta erikoisuudesta. Olen aina kiinnostunut kaikista erikoisuuksista ja haasteistasydän. Täältä niitä löytää. Kiitos kuvasta.

Mietin vähän aikaa, mitä tuosta kasvista tulee mieleen. Kiinalainen paperilyhty tietenkin!

Onnistuimme koiran kanssa katkaisemaan tuon Sandersonian kukkavarren: nostin purkin porstuaan pakkasta pakoon tässä yhtenä päivänä ja sitten koira kävi istumassa siellä purkissa. Nyt varsi on vaasissa ja toivon, että siemenet kypsyvät siinä. Leikkokukkana ainakin tuon pitäisi olla sangen kestävä, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Hieno kukka!

Minkä kokoisia nuo yksittäiset kukat on?

Ihan lemppari mullekin! Täällä mm. lisätietoa. Yksittäiset kukat ovat vain pari-kolmesenttisiä, muhta väri hohtaa aivan aurinkona.

Onpa vinkeä kasvi. Kuukkeloin saman tien. Mielenkiintoinen ja näyttävä, totta tosiaan! Lähteekö kasvamaan siemenestäkin?

Siemenistä minä eka yrityksen tein, jostain niitä kimppatilasin, mutta tämän nykyisen juurenpalat ovat kotoisin täältä.

Tuossa tekstissä linkin takana mainitaan, että siemenet kylvetään tuoreena, ja itäminen on hidasta ja epäsäänöllistä. Vain aniharva siemen itää ensimmäisenä vuonna, ja taimia voi putkahdella kolmen neljänkin vuoden jälkeen. Talveksi kylvös pitää antaa kuivahtaa, ja kesällä pidetään kosteana, muttei sentään vesisateessa

Nyt tarvitaan viisaampien APUA! Sain tänään tilaamani Sandersonian juurakot. Ne ovat kummallisen näköisiä. Sellainen ruskea pieni peruna, josta lähtee kaksi paksua valkoista "juurta". Onko nuo juurten näköiset oikeita juuria vai mitä? Siis miten päin laitan nuo kummajaiset maahan? Kysyn nyt etukäteen, ettei tarvitse sitten tuolla puutarhurin nolot tunnustus-palstalla vierailla ainakaan tämän asian tiimoilta allapäin.

Jotain kummallisen näköistä mullakin kangastelee mielessä, niitten juurten ulkonäöstä siis. Nyt pohdiskelen tässä, että minkähännäköisestä purkista yrittäisin bongata viimevuotista sandersoniaa. Liekö enää hengissäkään…

Voi, Paulastiina, yritä zempata ja pinnistellä muistiasi...

Löysin netistä tietoa sandersonian juurakon istuttamisesta. Laitan sen tänne muidenkin luettavaksi. Juurakoita tosiaankin nimitetään oudon malliseksi, kuten itsekin totesin. Juurakot istutetaan 7,5-10cm:n syvyyteen kyljelleen 25-32cm:n etäisyydelle toisistaan(Olen muuttanut tuumat senteiksi). Multa pidetään tasatuoreena ja vihreää alkaa ilmaantua muutaman viikon päästä.

Laitan kuvan ensimmäisestä kukkivasta sandersoniastani. Se on jotenkin kitukasvuinen. Korkeutta noin 40 cm. Laitoin sille komean tuenkin, mutta se ei ole tarpeen ainakaan tänä vuonna.

Minen ole löytänyt viimevuotista Sandersoniaani mistään :frowning: Ostan uuden heti kun kohdalle sattuu.

Kiitos törnrosa istutusohjeista, ei niistä juurakoista millään tolkkua olisi saannut miten päin ne multaan tällätään ja täältähän se löytyi, helppoa kun heinän teko, kun olit tiedon tänne laittanut

Kun tarpeeksi kaivaa tuolta netistä, niin jotain aina löytyy.
Olen saanut ihastella erään ystäväni luona Sandersonia aurantiacaa todella komeana rivistönä. Ihastuin niin paljon, että tilasin itselleni myös juurakot. Mitään ei tapahtunut, mutta ne odottavat edelleen mullassa, josko joskus alkaisivat kasvaa.

Löysin täältä tämän keskustelupalstan ja päätin katsoa, mitä kukasta täällä sanotaan, mutta nykyään tänne pitääkin olla jäsen, jotta voi edes katsella kuvia. No, tuumasta toimeen ja nyt olen lukenut, mitä olette täällä jutelleet. Joitakin vanhoja keskusteluja kasveista löytyy kyllä Googlellakin.

Piti lisäämäni tuohon keskusteluunne mahdollinen suomalainen nimi tälle kauniille kukalle. Ilmeisesti "Lyhtylilja" tulee vakiintumaan sen suomalaiseksi nimeksi. Ruotsissa sen nimi on "Kinesisk lykta", joten voisi siitä lopulta tulla myöskin "Kiinalainen lyhtylilja". Ensimmäistä vaihtoehtoa käytetään jo tukkukaupoissa.