=D Katsoitko sp:n, tiistaina saanen täältä eteenpäin. Terveisiä mussukalle!
Älkää nyt sanoko ''''vain'''' sananjalka - sehän on upea korkeampi saniaiskasvi ja tosi ilmavan kaunis esim isommille alueille puiden alle. Tulimme juuri Penkkulenkiltä ja ihailimme näitä luonnonmetsikössä, mietin siinä juuri kuumeisesti mihinkä pihalle saisin siirrettyä muutaman sananjalankin juurakon.
Kälyn kanssa aamupäivän Penkkulenkillä löytyi myös kasa erinomaisia ja valmiiksi sammaloituneita puunjuurakoita puolimaatuneina ison oksakasan alla. Silmäilimme ja tarkastimme kasan läpi ja valitsimme 1-2 parasta yksilöä siirrettäväksi meille. Pian ajattelin lähteä niitä kottikärryllä hakemaan ja onneksi sattuvat olemaan vielä parisatametrisen kotikatumme toisessa päässä ja alkoi juuri sadella vettä ja päivä pimentyä (vähemmän ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
yleisöä hurraamassa tien vierillä). Ai, niin, tämä viimeinen episodi taitaisikin kuulua sinne holistipalstalle.
Tässä vielä Aivarin valikoimaa.
On vasta UPEA. Onko se joku Asplenium?
En mie tiiä![]()
Sammaloituneet kivet ja puut kyllä on ihan must saniaisten kera.
Toi Prinssi Charles Englannista on rakennuttanut siitä Highgroven tilastaan satujen puutarhan ja mm sieltä guuglasin näitä 'kannosto' kuvastuksia. Alunperin joku Victorian ajan luontoromantiikan keksintö tämä saniaisilla täytetty kannosto-hommeli:

Laittaiskohan Charlie meille muutamat kannot? 8D
Täydellinen kesätunnelma annujoen sananjalkakuvassa! Minä kans vähän tiirailin tuonne tyhjän naapuritontin puolelle, kas kun siellä on puusto kovin heikossa kunnossa… sehän on vaan palvelus yhteiskunnalle, jos sieltä raijaan vähän kaatunutta puunrunkoa tänne meille?
Minä olen torstaina menossa Hesaa Vihertekkiin, mutta ryhmäbussilla. Saisinkohan sen kuskin ymmärtämään asian tärkeyden ja pyörähtämään Hesan saniaiskokoontumisajopaikan kautta? ;p
Se Aivarin saniainen voisi olla Asplenium (Phyllitis) scolopendrium Digitata. Ehkä. Ja tämä kantotarina ei siis loppunut onnellisesti. Selkä notkahti
, eikä saatu miehen kanssa sitä isoa kantoa kottareihin. Pikkukannon mies nosti ja minkä linkutin katkokävelyllä perässä kotiin. Saa nähdä pääsenkö huomenna sängystä ylös -auts. Voi minkä myrkyn nyt lykkäsi.
Voi E.Eeva, nyt Taivaan temppelin balsamia hieromaan selkään, että selkäsi norjistuu pian!
Muistan opiskeluajoilta, että sananjalkaan liittyi paljon uskomuksia, yhtään tarkempaan en harmi kyllä enää muista. Mukulamaisen juurakon kun halkaisee, siellä on kuin viivoja, kuin outoja kirjaimia, siitä nimi kasville
Kuolleenkouraksi on sananjalkaa muinoin sanottu 8/
Voi Eetenineeva, nyt lämpökääre selkään ja sohvalle! Alkaa käydä jo hurjaksi tämä oheistarvikkeiden hankinta muuten.
Heksu, kyllä asuinympäristön siisteys kuuluu ihan kaikille. Kunpa muutkin huolehtisivat siitä noin pyyteettömästi! =D
Kastelukannu, ilmoitteletko Ahdekaunokille maanantai-iltaan mennessä, jätänkö taimesi hänelle vai laitanko ne täältä eteenpäin?
Heksu oikeestaan sama juttu…;D
No juu mun pitää selvittää et mikä bussifirma… ;D
Niin, bussia tähän lastiin taitaa tarvitakin =D
Kassikäpp.. laitoin A.kaunokille yksäriä ...mun santut voi niputtaa yhteen EE:n planttujen (jo sovittu) kanssa ja voi jättää Ahdekaunokille jos vain hälle sopii tai sitten EE:lle!
Miä ajattelin hakea omat sanikkaiset A:lta huomenna illalla - toivottavasti ei sada kaatamalla. Tiedä häntä kyllä miten maassa maaten ja snorkkeli kuonossa saan ne sitten istuteltua. Ja kannotkin on ihan levällään - voi voi sentään.
Jollakin on kuistilla laatikollinen ihanannäköisiä saniaisia odottelemassa huomista istutusta! ![]()
Nyt alkaa hirmuinen saniaistenpaapominen. Mukava rojekti olla mukana!
Saikos se kuriiri mun viestiä, tiiäkkö?
Jollakin on neljä laatikkoa työverstaassa (ei raatsinyt jättää niitä ulos yksin yön selkään
)
Tässä Ievan omat laatikot:
ja tässä Kastelukannun satsi:
Aivarille kiitokset komeista taimista ja Kassille superlämmin halaus noutamisesta ja koko karonkan järjestämisestä
. Pakko sinne Aivarille on ensi keväänä huristella tutustumaan...