Saniainen / Kaikki, Yleistä

Olisiko kellään hyvää vinkkiä sivustosta, jolla olisi esitelty Suomen luonnonvaraisia saniaisia valokuvina? Itse en onnistunut löytämään, ja lisäksi googlettaminen kännyyn liitetyllä läppärillä on kamalan hidasta, joten mulla alkaa jo epätoivo iskeä.

Tuli tarve opetella nyt näitä tarkemmin, kun minulle juuri tänään selvisi, että koko ikäni sananjalkana pitämäni kasvi EI olekaan sananjalka! 8-o Mutta siis siihen on ehkä selitys, koska ei näin pohjoisessa sitä 50-150 cm korkeaa sananjalkaa edes kasva. Minulle on ihan pienestä asti kerrottu, että se 20cm korkea pikkusaniainen on sananjalka. Mikä se sitten on? Suomessa on kuulemma nelisenkymmentä luonnovaraista saniaista, joten haluaisin nyt nähdä niitä. Voittehan te tietysti tännekin kuvia laittaa, jos teillä on! :-)

Onko pääsyä kirjastoon? Esim.  WSOY: Kotimaan luonto-opas, s. 18. WSOY, 1999. sisältää tietoa saniaisista.

Wikipedia

Kotkansiipi (Matteuccia struthiopteris) ojanpenkallamme:

Tämä aihe Saniaiset on luonnonkasvien alla, mutta tänne voi varmaan laittaa puutarhassakin kasvavista saniaisista. Nehän ovat vaan jalostettuja muotoja luonnonvaraisista. Minulla kasvaa valtavia kotkansiipiä tontin takarajalla metsän reunassa. Ne sopivat mielestäni erittäin hyvin sinne. Sitten olen hankkinut pari muuta saniaista ja kasvavat perennaryhmässä kosteassa varjon puolella. Tässä ensin kampasaniainen.

Tästä tykkään. Tämä on hiirenporras, Athyrium filix-femina.

Onpa sinulla Peukaloinen ihana hiirenporras, ei ihme että tykkäät!

Kotkansiipi-saniainen kasvaa mahottoman isoksi jos se tykkää paikastaan. Tässä se on ollut kauan vanhan navetan pohjoisseinustalla.

Kaunis hiirenporras Peukaloisella.

Kallion taitteessa pihallamme kasvaa kallioimarretta paljon. Vein tänään sitä pussillisen kukkakauppaan, haen huomenna sieltä kukkakimpun ja varmaankin saan hyvitystä hinnasta sen lisäksi mitä vein keväällä imarretta ja marjakuusen oksia. Otim hiukan myös taponlehden lehtiä, nekin sopivat kimppuihin.

Kallioimarre on harvoja saniaisia joka sopii kestävänä sidontaan, aiemmin olen käyttänuy sitä seppelepohjaan hakasilla tai hautavihkoihin. Sitähän ei saisi metsästä ottaa ilman maaomistajan lupaa. Kuulin myös että tontilla myös kasvava metsäimarre kestää kuivana kimppuihin, sitä en tiennytkään.Siitä ei kyllä riitä myyntiin, on niin vähän.

Kuvausta varten tuunasin hiukan,. viime vuosi kuivatti taikinamarjapensaan oksia ja leikkasin niitä pois, näkyvät kuvassakin. Taikinamarja on alkuperäinen luonnonkasvi tontilla samaten kuin näsiä.

Onko kukaan kasvatellut helmisaniaista? Se leviää kyllä kiitettävästi juurakon kautta, mutta penkkiä putsatessani mietin, lisääntyisikö hassuista helmistä, jotka ovat talven yli törröttäneet! Helmien sisällä on hienoa pölyä.

Parempaa palstaa en keksinyt, joten kysyn täällä: Onko ketään I-II-vyöhykkeillä asuvia, joita kiinnostaisi kokeilla puutarhassaan erilaisia saniaislajikkeita? (Tai jos kokemuksia jo on, ottaisin nekin kiitollisena vastaan)

Toki on kaikkeen kokeiluun kiinnostusta, mitä niinkun tarkemmin ottaen mielessä?

Mikä lie tienpenkasta haettu saniainen, noin 80 cm korkea

Kestävyystestejä ja -kokemuksia eri lajikkeista. (Yleisnimellä saniaiset löytyy valtava määrä kaikenlaista, joista osa jalostettu puutarhakäyttöön, ymmärtääkseni)Taimimateriaalia olisi mahdollisuus saada kauttani, mutta homma vaatii todellista kiinnostusta ja sitoutumista.

Meinaakko, et mie oon joku huithapeli? :smiley:

Kerkesin jo oikeasti miettiä, meillähän on kakkos-kolmos rajamaata, täs takapihalta nousee tuommonen jääkautinen harju, joka tekee meille minun mielestä suojaisan ja suotuisan pikku paikallisilmaston paikoin, vaikka pohjoisen puolella harjua ollaankin.

Juuri olis myös raivattuna varjoisaa alaa entisen kompostin paikalle.

=D Tää juttu on “päämiehen” päätettävissä ja se puhui ensisijaisesti I-vyöhykkeestä. Muutama on jo ilmoittautunut, joten kattellaan laajentumista myöhemmin :wink:

Hö, ihan tylsää :frowning:

Ei suinkaan, katsos sitten kun muut on tyrineet ja vihdoin löytäneet kestävät lajikkeet, voit tyytyväisenä ostaa niitä =D

Ai kun lohduttavaa :slight_smile: Ei tänne niit sit enää mahu ;D

V.2004 repsahdin Plantagenista ostamaan keski-Euroopasta tuotuja saniaisia. Olin silloin vielä aika tietämätön ja kuvittelin, että ne Suomessa menestyvät kun kerran kaupan ovat.

Polystichum setiferum - “Herrenhaus” “Spetsbraken”, suomeksi ilmeisesti Piikkihärkylä, lapun mukaan ikivhreä

Osmunda regalis- Kuningas-saniainen, korkeus jopa 180cm

Blechnum spicant- Kampasaniainen, tämäkin ikivihreä

Näitä siis kokeilin täällä I- vyöhykkeellä, merenrantaa muutama kilometri, eli talvet on useimiten lumettomia nykyään. Kasvupaikka suojainen eteläseinusta mutta yksikään ei keväällä noussut.

Näiden luontainen kasvuvyöhyke on kait etelä-Ruotsin korkeudella mutta ykkössivulla on kuva Kampasaniaisesta Pieksamäeltä.

Oliko mulla vain huono tuuri, viihtyiskö nämä upeat saniaiset sittenkin meillä?