Saniainen / Kaikki, Yleistä

Justjuu, jos kaikki mitä Suomeen on tuotu kasvaisi täällä monivuotisina, ei olisi taimikauppiailla töitä…:confused:

Osmunda regaliksen ainakin pitäisi selvitä vallan helposti. Oliko ne auringossa? Monetkin saniaiset kasvaisi täällä, mutta puuttuu vielä sopivat lajit ja kokeilijat, nyt siihen olisi tilaisuus.

Olet ihanteellisella testivyöhykkeellä ja taitaa olla sopivia paikkojakin istuttaa…kiinnostaisiko?

Kuulostaa mielenkiintoiselta, jonkinmoinen pulma on tilan puute. Heti valmista, suotuisaa kasvualustaa löytyy heti runsas neliö, vähällä työllä pari neliötä lisää ja kyllähän niitä mahtuu sinne sun tänne. Kerrohan missä mittakaavassa mennään?

Pienessä alkuun, varmemmista lajikkeista ehkä pari mielellään eri paikoissa testattuna.

OK, sopii mulle. Milloin aloitetaan? Onko tämä teidän oma projekti vai kelle tää tehdään?

Laitan sulle privaa.

Mielenkiintoinen projekti Kassikäpp:llä, kylläkait te sitten raportoitte kokemuksistanne tänne kun on sen aika!? Itselläni on hyviä kokemuksia (selvineet vähintään yhden talven) mm. seuraavista tulokkaista:

Athyrium f.f. 'Frizelliae'

Athurium niponicum 'Pictum'

Dryopteris erythrosora 'Brilliance'

Dryopteris f.m. 'Linearis polydactyla'

Kambregne 'Blechnum' (Australia)

Kasvavat joko täysin varjossa mutta valossa, tai saavat aamu- tai ilta-aurinkoa ainoastaan pari tuntia. Kasvupaikkana kosteudenpidättävä läpäisevä, humusrikas ja osin hikevä rodo/metsämaa.

Mukaan porukkaan vaan! =D Laitan privaa.

Annujoki...oliskohan syy sun saniaisten kupsahtamiseen juurikin se "etelä seinusta"?

Annujoki, saitko viestin? Tarvitsisin sp-osoitteen.

Kassi - vihjasit tuolla holistiosastolla saniasprojektista. Minulla on useampi varjoinen ja puolivarjoinen paikka, jossa ainakin kotkansiipisaniaiset viihtyvät ehkä vähän liiankin hyvin. Eli voisin tulla koekaniiniksi, jos vain kelpuutat.

Minä kanssa.

Ahdekaunokki ( Arujumikas) ja jouluruusu (Lumeroos) lisätty porukkaan, joka onkin nyt koossa =D Laittaisitteko sp-osoitteet privaan, kiitos.

Kiva. Minä olen kyllä kakkosvyöhykkeellä, mutta mielelläni koettaisin. Hyvät ohjeet kasvupaikkatarpeista ja -toiveista ovat tietysti myös poikaa.

Niihä sie olet, mutta gallerian kuvista ( jarruta vähän, olen vasta sivulla 10…) päätellen olosuhteita ja taitoa tassussa riittää ;D

Niin ja jos käpä käy, voi tietysti syyttää rannikon oikullista ilmastoa. Pois se, että kasvattajassa vikaa olisi. Kiva on kuitenkin koettaa, ja jos jotain suojausvinkkejä on tiedossa, niitäkin voisin tarvittaessa käyttää ainakin alkuun.

Juu tai lajiketta :wink: laitan kohta sp:a.

Kastmiskannu, annujôgi, Arujumikas ja lumeroos saaneet s-postia.

Mielenkiinnolla odottelen tuloksia, minä kun tykkäisin erilaisista saniaisista, mutta täällä nelosvyöhykkeellä lienee turha elätellä toiveita moisista ulkomaanelävistä, vaikka varjoinen, puustoinen ja muutoinkin olosuhteiltaan aika hyvä piha olisikin :frowning:

Keväällähän me sitten vasta aloitamme, eikös?

Belgi, ei se niin sanottua ole, O. regalis ainakin voisi mennä ja muitakin.

Lumeroos, nyt syksyllä…=D