Miksei menisi kesää ruukussakin, mutta talvehtiakseen sen varmaan
joutuu maahan kaivamaan. Kotkansiipi kaipaa aika reilusti kosteutta,
joten joudut sitä tosi ahkerasti kastelemaan ettei lehdet lurpahda.
Minulla on tänä keväänä istutettuja täysikokoisiksi kasvaneita
kotkansiipiä, jotka helteellä meni pitkin pituuttaan vaikka niitä
kastelin. Juuristo ei ollut siirron jälkeen aivan lehtimassan tasalla.
Ratkaisisin tuon heinittymisongelman jollakin esim kuorikatteella jota levittäisin juurelle. Samalla kate pidättää vähän kosteutta maassa.
^ siis siihen mullan päälle ikään kuin koristeeksi vai?
Joo mullan päälle mutta sitä pitää laittaa aika paljon, että se tepsii rikkaruohoihin. Eli joku 10cm. Tai sitten jos laitat ohuemmalti niin laita sanomalehteä alle pidättämään rikkisten kasvua.
Voiko sinne alle laittaa muovia ja sen päälle mullan? Ja jos muoviin tekee pieniä "ilmareikiä"
En laittaisi muovia kukkapenkkeihin ollenkaan.
Meillä on varjoisen paikan koristajana kotkansiipisaniaista ja ensimmäisten vuosien ajan on välit perattava tai katettava. Kattaminen on helppoa ja metsässäkin kotkansiivet saavat juurilleen joka syksy puunlehdet (kasvavat lehtomaisissa paikoissa) joten ovat kattamiseen luontaisesti kaipaavia kasveja. Katteena voi käyttää jotain eloperäistä joka miellyttää silmää ja maatuu kotkansiipien juurille lopuksi hyväksi mullaksi. Olen kattanut joka syksy haravoimalla kaiken lähistöltä irtoavan saniaisten juureen ja keväällä möhnän päälle lisätään multaa.
Nykyisin ei perkaamista tarvita sillä kotkansiivet ovat niin suuria että varjostavat kaiken kuoliaaksi. Olen kuitenkin istuttanut niiden eteen piristeeksi kirjovuohenputkea ja nämä tulevat keskenään toimeen oikein hyvin. Lupiinit eivät pärjänneet kotkansiipien kanssa, katosivat kuin tuhka tuuleen.
Siirsin muualta kuljeksimasta 6 viimeisintä viestiä (yllä) . Niiden alkuperäinen kirjoitusajankohta on kesällä 2007. Siirrettäessä päivämääräksi muuttuu siirtopäivän päiväys. Siirretyt viestit tunnistaa helposti punaisesta "siirretty" tekstistä.
Laitanpa tähänkin kuvaa näistä. Tiedättekö onko tämä oikeaa kotkansiipeä?
Kyllä näyttäisi, mutta selvä lähikuva lehdestä auttaisi. Poikani keksi mielenkiintoisen nimen kotkansiivelle joskus kymmenkesäisenä: “moderni saniainen”. Lehti kun on jotenkin seväpiirteisempi kuin vaikka hiirenportailla…
Tässä minun kotkansiipiäni niiden alla kasvaa suikeroalpia. Voivat mielestäni molemmat ihan hyvin.
Olen hyvässä uskossa kuvitellut estäväni kotkansiipien ylenmääräisen leviämisen istuttamalla ne suurissa muoviruukuissa maahan, mutta nämäkö nyt leviävätkin itiöistä. Pahus. (korjattu kirjoitusvirhe leviävät ei leivät)
Märässä viihtyvä kotkansiipi ei ehkä ole paras valinta kovin lähelle puuseinää. Tuuletusväli pitäisi olla rehevän kasavunkin aikana.
Chrisse, kiitos! Sain vahvistuksen epäilylleni =D
Sain tänään kotkansiiven alkuja. Istutin ne varjoon. En tosin tehnyt niille mitään ihmeellistä penkkiä. Kastelin hyvin ja heittelin kompostia juurille. Läheisestä vaahterasta ne saavat joka syksy lehtiä juurilleen ja kompostia ajattelin lisäillä silloin tällöin. Toivottavasti viihtyvät…
Äsken minäkin siirtelin levinneitä kotkansiipiä, en minä muuta tehnyt kuin kaivoin möykyn maasta ja kaivoin samankokoisen reiän puunjuurelle ja tälläsin siihen.
Eikös luonnossa elävä Kotkansiipi ole rauhoitettu, eikä siihen saa kajota.
Kotkansiipi ei kuulu rauhoitettujen kasvien listalle, mutta tietenkää mitään luonnonkasvia ei saa siirtää puutarhaan kuin omilta mailtaan tai maanomistajan luvalla. Eikä pieniä esiintymiä tietty kannatakaan mennä siirtelemään.
Sen verran itse ketjuun että kotkansiipi on hurjan sitkeä sissi, joka kyllä kasvaa hyvinkin kuivilla paikoilla. Kasvaa, muttei toki paisu samanlaisiin mittoihin kuin kosteassa varjossa. Mutta sitä voi hyvin käyttää vehreyttämään niitä hankaliakin kuivan varjon/puoliauringon paikkojakin! Viihtyy myös isojen puiden alla tai pensaiden katveessa. Kotkansiipi leviää kyllä itiöilläkin mutta pääasiassa juurirönsyillä (viihtyessään hyvinkin voimakkaasti). Kotkansiipi on ihana!
Sietääkö kotkansiipi lantaa tms lannoitetta juurillaan jos maanpinnalle juurialueelle levittää lantaa?