Onkos kellään hyviä ideoita, miten saa kotkansiiven poistettua kukkapenkistä? Lapio käteen vaan, vai...? On ihan nätti siellä tällä, muttei ihan joka puolella kaiken vallanneena... Lähteekö se kasvamaan juuren palasista, kuten esim. vuohenputki, eli pitääkö se saada aivan kokonaan pois?
Minun rajallisen tietomääräni mukaan on varmaan se lapiolla kaivaminen se konsti. En ole joutunut rajoittamaan itse kotkansiipien kasvua sillä päin vastoin, odotan että se leviäisi nyt sitten "aivan kauheasti" kun kaikki niin sanoo.
Kotkansiipi on kallis perenna jos sitä joutuu ostamaan taimitarhalta, älä sitten heti kompostiin heitä, joku voi tarvita sitä kipeästi
Minulla on kotkansiipeä yhdessä kukkapenkissä ja siinä se ainakin on levinnyt niin että pieniä taimia nousee sieltä sun täältä. Juurillaan leviää. Viime kesänä heittelin jopa roskiin palasia siitä. En ajatellut että se on kallis uudelleen ostettuna. Nyt on taas kolmen puskan siirto edessä ja ihmettelen mihin sitä laittaisin. Vähän joka puolella pihaa on jo pieniä alkuja kun olen niitä siirrellyt. Sille vain pitää ilmeisesti olla aika kostea paikka koska viime kesänä ainakin mulla kärsi kuivuudesta länsiseinustalla ollessaan, nyt saa siitä häädön.
Tuo kotkansiiven taimi on aika hintava-en nyt muista mitä maksoin viime keväänä. Onneksi eräs tuttavani halusi harventaa omiaan ja sitten sain sieltä vielä lisää etten aivan vararikkoon joutunut. Vaikuttaa siltä, että ne tuttavalta hakemani taimet ovat jotenkin elinvoimaisempia ja kookkaampia kuin ne rahalla ostamani. Pidän itse kotkansiivestä ja muistakin saniaisista tavattomasti. Ne rytmittävät kauniisti varjoisan pihan kukkaloistoa antamalla kaunista ja siroa vihreyttä ympärilleen.
Tässä minun kotkansiipenä pitämiäni kukkapenkin päässä,
minusta nuo avautuvat lehtien päät ovat hauskoja..
Olikohan se sitten kuivuutta vai mistä johtuvaa kun viime kesänä nuo minun kotkansiipeni ruskistuivat latvoistaan ja sitten myös alhaalta ? Murenivat ihan käsiin kun niitä sitten katkoin pois. Yritin kyllä niitä kastella välillä mutta kun ovat joskus ihan kuistin seinän viereen istutettuja niin ovat siinä aika varjoisassakin paikassa. Nyt tosiaan siitä aion ne siirtää muualle ja tilalle laitetaan siihen pientä "terassin" tapaista. Nyt täytyy miettiä noille kasveille uutta paikkaa. En minä niistä luopua halua kokonaan.
Nyt pitää kyllä olla eri mieltä Raakin kanssa siitä että ovatko nuo kotkansiipiä vai eivät.. Kun minä olen sitä mieltä että eivät.. pirjoh:n penkissä on kotkansiipiä kyllä. Se ei kasva juuresta lähtien "puskana" vaan juuri tuollalailla ikäänkuin säteittäin ja keskusta on "tyhjä".Korkeuttakin helposti reilu metri.
Eli tässä minun kotkansiipenä pitämäni -tekee toisinaan nuo "törröttäjät" jotka säilyvät talven yli ellei katko pois, näkisikö tuosta tuon kasvuunlähtötavan..
Ja nättejä ovat olivat mitä hyvänsä Meilläpäin tiettyä saniaislajia (vai onko se sitten sananjalka?) sanotaan kuolleen kopraksi. Nätti sekin mutta haisee pahalle! Kallioimarretta ajattelin hakea (kasvaa omalla maalla) yhteen kallionkoloon. Eikös sen juurista saa sokerin korviketta? (ja taas menee OT että hupsheijaa)
Aronjan kuvassa on kotkansiipisaniainen, joka viihtyy kosteassa varjossa, muut ovat enimmäkseen kivikkoalvejuurta, joka kasvaa kuivissa kivenkoloissa auringossa.
Kotkansiiven itöt on niissä talventöröttäjissä ja muilla lehdissä. Helppo tapa erottaa oikeat siivet.
Muutama kotkansiiven poikanen olis tarjolla jos joku haluaa. Eivät mokomat pysy ruodussa ja pakko ojentaa lapiolla. Monena vuotena olen vienyt kärrykaupalla kompostiin mutta nyt olen ymmärtänyt jakaa kaikille pikkasenkin halukkaille. Hölöä vain niin teen inventaarion. Minulle ne ovat kasvaneet loistavasti jo 30 vuotta koska paikka on ihanteellinen.
Aronjan kuvassa olevista törröttäjistä juuri erottaa kotkansiiven muista saniaisista. Loppukesästä muodostuviin törröttäjiin muodostuvat itiöpesäkkeet, jotka muilla saniaisilla ovat lehtien alapinnoilla pyöreinä pallukoina. Raakin saniaiskuvissa ei näy yhtään kotkansiipeä.
Anttipa tais minullekin tämän viisauden kertoa kun aloin jokunen aika sitten epäillä siipieni aitoutta. Muilla kun siivet näyttivät minusta pikkasen toisenlaisita. Olin juuri silloin lähettänyt siipiäni monelle penttiläiselle ja kerkisin jopa pyytelemään anteeksi jotta eitvät taidakaan olla aitoja.
Keväällä kotkansiipi on kaunis. Myöhemmin röyhöttää turhankin isona.
Aronjan toinen kuva esittää metsän alvejuurta.
Laita vaan se sinne alvejuuri -palstalle, niin ovat samassa paikassa.
Mistä osaan tunnistaa aidon kotkansiiven ja alvejuuren. Olen istuttanut viimevuonna puutarhaani paljon saniaisia ja pitänyt niitä kotkansiipinä. Näitä isoja saniaisia kasvaa runsaasyti villinä Nurmijärven Röykässä.
Toisaalta sama, kumpia on, komeita enivei!
Tämän viestiketjun sivulla 2 näkyy kotkansiiven kasvattama itiöpesäkevarsi. Siitä kotkansiiven tuntee loppukesällä ja talvella.
Auttakaa minua
Voiko Kotkansiipeä laittaa isoon puutarharuukkuun vai onko niiden paikka sittenkin maassa? Miten estän maahan laittaessa, ettei nurmikko ja rikkaruohot kasva niiden seassa? Laitanko mullan alle muovin palasen vai...?