Muistaakseni siemenketjukirjeestä tämän punaisen siemenet joskus saatu.
Valentine taisi olla nimi.
Mulla kukkii pieni tumma lila särkynytsydän.
Täällä kukkii sellanen vanha punainen pikkusärkynyt sydän ja valkoinen pieni sekä iso särkynytsydän, tuo samanlainen kuin Kurpalla.
Viime vuoden kirpparilöytö.
Keltalehtinen on herännyt, jippii!
Kiitos koiruus muistutuksesta. Nyt mulle välähti mitä noissa tuijan alla kumollaan olleissa purkeissa on. Viime kesänä ostin marketista pari juurakkoa ja tuikkasin ne purkkeihin, kun olivat niin onnettoman oloisia. Niihinhän ne sitten kesäks jäi ja syksyllä viskasin tuijan alle. Vihreää sieltä pilkistää. Ihmeiden aika ei oo ohi
Valkoinen särkynyt sydän kukkii, punaiset on taantuneet,hävinneet jotenkin ehkä niillekin pitäisi vaihtaa paikkaa useammin.
Sama täällä =/ Mulla 2 tavan särkynyttä sydäntä hävinnyt varmaan viime kesän kuivuuden takia .
Keltalehtinenkin kukkailee
Tällaisen ihanuuden sain miehen tyttären pihasta! Onko tämä enemmän happaman kasvualustan kasvi vai haluaako kalkkia?
Kiitos tönönvahti ja Filopator! Istutin kasvin nyt varjopuutarhaan oikein hyvämultaiseen kohtaan. Toivottavasti toipuu siirrosta… juuret olivat tosi hauraat ja katkesivat aika pahasti…
Ei se suutu,vaikka monta kertaa olen minäkin sille paikkaa vaihtanut.Minulla punainen on kestävämpi,valkoinen hävisi.En osta uutta,kun kamalasti mennyt rahaa taas kukkiloihin.Onko se Kolmilehti kenelle tuttu? Ihana kukka,minulla punaista ja valkeaa,mutta vieläkään ei onnistu kuvien laitto?
Hienosti toipui särkynytsydän siirrosta ja on kukkinut jo kuukauden päivät! Taustalla raparperit ja sormustinkukat. Hyvin sopii sävytkin yhteen.
Särkynytsydän, (Lamprocapnos spectabilis , syn. Dicentra spectabilis )
Unikkokasvien heimoon kuuluva punakukkainen monivuotinen ruoho. Se on perinteinen kestävä koristekasvi.
Reheväkasvuinen perinteinen perenna. Särkynytsydän kasvaa pensasmaisesti 70-100 cm korkeaksi ja 50 cm leveäksi. Lehdet ovat ohuet, liuskaiset, vaaleanvihreät ja alta sinivihertävät. Ruusunpuna-valkoiset kukat kestävät pitkään. ’Alba’- lajike kukkii puhtaan valkoisin kukin. Lehdistö ja versot kellastuvat ja lakastuvat kukinnan jälkeen. Kasvu alkaa uudelleen ja kukinta saattaa uusiutua elokuussa.
Särkynytsydän istutetaan omaksi ryhmäksi tai ryhmän laitaan, esimerkiksi kosteikon lähelle. Hyvä paikka on myös muiden reheväkasvuisten perennojen seurassa tai taustakasvina, jolloin lakastuva lehdistö peittyy. Puolivarjo, ei pidä paahteesta, arka talvimärkyydelle. Kasvi on myrkyllinen, pienen määrän syöminen ei yleensä aiheuta oireita.