Särkynyt sydän, Lamprocapnos spectabilis

Valkoinen särkynytsydän on lähtenyt uuteen kasvuun ja pakkasta on luvattu. Riittääkö harso suojaamaan -5 asteen pakkasilta?

Mie aion laittaa ämpärin tai saavin päälle. Jos harson laittaa, niin se pitäisi saada irti kasvustosta, muutoin harsossa kiinni oleva lehdistö saa kylmää.

Suunnittelin särkyneensydämen ostoa tänä keväänä. Olisiko se parempi istuttaa maahan vai talvehtiiko paremmin isossa ruukussa?

Kyllä särkyneensydämen ainakin itse istuttaisin ihan maahan suoraan niinkuin muutkin perennat.  Usein se lähtee kasvamaan ennen aikojaan eli pakkanen puree alkuja keväällä hiukan, mutta kyllä se siitä toipuu ja kasvaa ja kukkii ihan normaalisti kesällä.

Kurpitsa, kiitos vinkistä.

Mihin aikaan särkynyttä sydäntä olisi paras jakaa, syksyllä vai keväällä? En muista, millainen viime kevät oli, mutta ulkona penkissä talvehtineet punainen ja valkoinen säkynytsydän olivat mahtavia pensaita - peittivät alleen paljon lähellä kasvaneita lajeja.  Valkoinen eteläpuolella, punainen pohjoispuolella. Talvi ei niitä koetellut.

Auttaneeko pieni kertomus omasta särkyneestäsydämestäni?

Sain yksivartisen, hyvin hentojuurisen ja erittäin hyvin vedellä puhtaaksi huuhdellun yksilön keväisenä kasvienvaihtopäivänä avoimessa (kuivassa) muovipussissa. Istutin alun suurella hellyydellä kasvihuoneen varjoon (sen länsipäätyyn). Paikkaan paistaa aurinko vain noin kolme tuntia iltapäivällä. Kasvi on viime kesänä jo kukkinut ja se näyttää hyvin juurtuneen kaikin puolin. Kuivista olosuhteistani johtuen kastelen sitä erikseen silloin tällöin.

Lumi sulaa paikalta hitaahkosti, joten liian aikaisin kasvi ei nouse keväisin. En ole sitä talvisuojannut. Vyöhyke meidän pihassa on kakkosen ja nelosen väleissä. Hiekkamaa suojaa vähäisen roudan takia jonkun verran ja antaa mahdollisuuden venytellä vyöhykkeitä.

Kiitos, istutan siis penkkiin. Onko ideoita, mikä sen seuraksi sopisi? Penkki on pohjoispuolella, eli aikalailla varjossa, aurinko paistaa vain aamulla ja illalla.

Olipa Sandin kertomus jotenkin hellyyttävä. sydän
Sattuisiko kenelläkään olemaan ylimääräisiä särkyneensydämen taimia?

Yleinen jakamis sääntö on perennojen kohdalla se, että keväällä kukkivat jaetaan syksyllä ja päinvastoin.

Itse olen varovasti lapiolla sivukasvustoa siirtänyt keväälläkin, yrittänyt silloin vähän varoa pääkasvustoa, ettei kukinta kärsisi.

Minulla on seuraavanlaisia kokemuksia. Ensinnäkin saavin alla sellaisenaan mulla on paleltunut, harson alla ei koskaan, vaikka on ollut kiinnikin. On todella herkkä kylmälle ja lehdet ovat aika ikävännäköisiä palelluttuaan
Viihtyy valon puolesta missä vain, mutta puolivarjossa pysyy kauniimpana. Auringossa lehdet lakastuu nopeammin.
Kasvaa muutamassa vuodessa melko kookkaaksi, joten suosittelen  yksittäisperennaksi tai jonnekin taustalle. Mulla vei puolitoista - kaksi neliötä.
Kovin usein ei (kai) kannata jakaa, juurakko on lahontuntuista ja hajoaa helposti kappaleiksi. Omani siirsin kokonaisena pois penkistä.

Minulla on särkynytsydän varjoisassa perennapenkissä jaloangervojen vierellä ja taustalla korkeita tumman punaisia värililjoja. Ainakin minusta sopivat hyvin keskenään. Näissä kaikissa kukissa on punaista, vaalean punaista ja valkoista, mutta kaikkien lehdet ovat erin näköisiä ja muotoisia ja kukkivatkin hieman lomittain. Lehdet jäävät kivan näköisiksi myöhemmin.

Sieltähän nuo sateen jälkeen kurkottelevat - eli särkynytsydän, Dicentra spectabilis.

Tämä oli meillä särkyneen sydämen tilanne tänään. Välillä on ollut jopa -7°C eikä vaan jäädy.

Dicentra spectabilis ''Alba'' . Jännä miten pienestä alusta sen värin voi huomata, myöhemmin ei onnistu ennen kukintaa.

Täällä jo särkynytsydän tässä vaiheessa. Kasvaa oikein vauhdilla. Perennatuet olen pitänyt ympärillä, että saa iltaisin peiton heittää yli.

Samalla olisin kysynyt, kuinka kauan kestää, ennen kuin särkyneensydämen siemenet itää? Nyt 2vko. kun otin pois kylmästä.

Tässä minun pieni,valkoinen särkynyt sydän. Viime kesänä sain tämän pikkuisen Tiarelilta.(kiitos vielä Tiarel) Jännitin kovin, kuinka selviää talvesta. Omista kylvöyrityksistäni on nuossut 1.taimi.

Onneksi olkoon vuokkis! Valkoinen särkynytsydän on kaunis. Minulta se meni toissa vuonna pois:(

Miten isoksi särkynytsydän oikeasti kasvaa? Jossain on korkeudeksi sanottu 30 cm ja kuvissa näkyy vanhalla puolella noin metrisiäkin puhettaoho? Eli siirränkö samantien pois perennapenkistä sivummalle vai annanko olla?

Kyllähän Särkynytsydän hyvässä maassa kasvaa ylikin metriseksi ja leveyttä samanverran, valkoinen on ehken hillitympi otteissaan.

Minulla punainen särkynyt sydän on noin metrin korkuinen iso pensas, mutta valkoinen, joka on jo muutaman vuoden ollut penkissä ei ole kasvanut kuin noin 30 cm korkeaksi ja se on pysynyt muutenkin kapeana.