Isälläni (vyöhyke IV) särkynytsydän kasvaa noin puolitoistametriseksi, suureksi pensaaksi. Ikää puskalla on jo yli 20 vuotta, ja kasvupaikastaan eli tallin seinustasta johtuen saa jatkuvasti hevosenlantaa lannoitteeksi. Puskan juurelle tyhjennetään myös päivittäin hevosten juomasankot puhdistuksen yhteydessä. Ja talvisin tiilikatolta valuu isot kinokset lunta suojaksi.
Pian pian kukkiaan avaa Särkynytsydänkin. Aamulla töihin lähtiessä säikähdin, että nyt raukka meni, kun unohdin illalla peitää ja aamulla kuuraa, sekä tuulilasit jäässä.
Onhan aikainen kaunokainen! Vuokkis,ei meillä vielä kuki särkynyt sydän:)
Aikaisemmin olikin puhetta särkyneen sydämen jakamisesta, eli suositellaan kai myöhemmin kesällä, ettei kukinta kärsi? Mutta mites siirtäminen? Minulla on perennapenkissä kaksi isoa särkynyttä sydäntä ja ne peittävät alleen aika lailla muuta kasvustoa, penkin etuosassa kun kasvavat. Nyt sitten tekisi mieli vähän muokata 6-7 vuotta vanhaa perennapenkkiä jakamalla ja siirtämällä kasveja. Uskaltaisinko siis siirtää ne kokonaisina jo nyt penkin takaosaan, vai pitäisikö odottaa myöhempään?
Mieluummin nyt keväällä kun myöhemmin, olisi minun mielipiteeni. Kaivat vain riittävän isosti juuret ja huolehdit kastelusta istutuksen jälkeen.
Minä jaan sitä sekä keväällä että syksyllä, aina tarpeen vaatiessa, kukintaa en ole kertaakaan menettänyt. Mutta hoitelen muutenkin pihaa kokeilemalla kaikkea mahdollista.
Kiitos vastauksesta! Mielelläni nyt kyllä siirtelisin, kun on vain pienesti aluillaan. Myöhemmin kesällä kun on jo huomattavasti hankalampi kaivella isoa puskaa. Eikun siis kokeilemaan!
Särkynytsydän sai kukkansa auki. Kauniina kaartuvat kukkaset joka puolenlle pansasta.
Tässä tänään itsekasvattamani taimi. Ainoa joka iti. Laitoin kuitenkin kylvöksen takaisin jääkaappiin, jos vaikka joku hidas heräisi eloon.
Dicentra cucullaria, laitan kuvan tähän kun samaa sukua kuitenkinMerimiehen sydämeksikö tämä on suomennettu..
Eipä ole tuollaista tullutkaan koskaan ennen vastaan.
Pistän toisenkin kuvan koko puskasta, ilmeisen uusi tuttavuus tämä on -ja jälleen kerran sieltä äiteen kukkapenkistä
Meillä valkoinen sydän meinaa tukehtua kurjenmiekkojen alle, teki vain yhden kukkavarren.
Punainen taas kärsi vähän pakkasista keväällä.
Minulla on mukavasti nuori särkynytsydän nousussa kasvarin länsipäädyssä, vaikka isäntä astui vahingossa kevätsilmun päälle, kun muovia korjasimme. Siihen pitääkin muistaa panna suojaksi vähän keppejä pystyyn, että näkisin sen pian kukassa.
Hei vaan, tässä siis on oikea Valkoisen särkyneen sydämen taimi Tiarellita. Löysin vasta jälkikäteen ihan vahingossa. Sen siitä saa, kun ei merkitse, minne jotain on laittanut. Tuolla aiemmin mainittu pikku taimi on jostain ilmestynyt tietämättäni. Olisiko viime kesänä pudonnut joku siemen?.
Nyt on ensi kukka auennut valkoiseen Särkyneeseen sydämeen. Yksi ainut kukka, useampikin olisi tullut, mutta kissan-pahalaiset katkaisi latvan, kun ottivat matsin kukkapenkissä.
Tältä näyttää meillä särkynyt sydän tähän aikaan. Paikka aamupäivisin auringossa ja maa pelkkä savea. Alkaa lopettelemaan kohta kukintaa. korkeutta noin metri ja leveyttä vähän yli... Kuva otettu salamavalolla juuri äsken joten siksi tuollainen hassu valo.
Onkos teillä tapana leikata sydämiänne? Tänään ostettiin äidille punainen versio ja kauppias sanoi, että alkaa kohta kukkimaan uudelleen kun on eka kukinnan jälkeen leikattu. En tullut sitten kysyneeksi, että oliko leikattu taimenkasvatus syistä vai olisko sitä leikkausta hyvä harjoittaa jatkossakin.
Minä en ainakaan ole leikellyt muuta kuin kukinnan loputtua se on vedetty ruohonleikkurilla lähes tulkoon maata myöten... Silloinkin sen takia kun se on keskellä nurmikkoa ja isäntä ei viitsi kiertää jo kukkinutta puskaa, varsinkaan kun ei se ole siitä näyttänyt kovin pahasti ottaneen nokkinsa.
En tiedä miten entinen talon asukki kun minä olen tällä pihalla vasta kolmatta kesää. puskan iästäkään ei ole mitään hajua.
En ole leikellyt, päinvastoin antanut kasvaa niin paljon kuin vaan mahdollista, tykkään isoista "puskittuneista" särkyneistä sydämmistä.
Minä ostin äsken valkoisen sydänmen taimen... heräteostos, nyt pitää vaan keksiä sillle paikka.