Miten jaan särkyneensydämen? Uskallanko vaan tyrkätä lapion kasvuston läpi, varovasti, kuten Kurpitsa tuolla joskus sanoi? Vai olisiko parempi nostaa kokonaan ylös ja varovasti erotella osa?
Muistaakseni olen käsinkin lohkonut särkynyttä sydäntä. Eikös sillä ole melko hapero juurakko? Käsin menee vähän niinkuin luontaisia reittejä se halkeemiskohta.
Hyvin lähtevät kasvuun jos pidät huolta etteivät palellu eivätkä kuivu.
Vaarana on myös isännät nurmikkoa leikatessaan. Kolme kertaa jos saman puskan leikkaa niin kuoleentuu. Koettu sekin.
Eli siis nostan ylös ja lohkasen palan. Kiitos, Temskukka!
Pitää ruveta jakamaan, kun isä kävi äsken pihalla ja rupesi kärkkymään jakopalaa
Onko kukaan onnistunut pistokaslisäyksessä?
En ole koekillut, mutta "kukkaraamattuni" kertoo, että sitä voi lisätä pistokkaista varhain keväällä.
Edit: kun oppisi vielä kirjoittamaankin, siis kokeillut :)
Ei ole miulla onnistunut. Kun hiemankin tulee juurta mukaan, ei ole ongelmaa.
Viime keväänä siirtäessä jakamisen lisäksi katkesi pari oksaa tyvestä, ilman juuria. Hyvin juurtui ja kukkikin.
Joko sen nyt uskaltaa jakaa?
MirjaM, pistitkö pistokkaat maahan vai miten sait ne juurtumaan? Kiinnostaisi kokeilla.
Paikka oli puolivarjoisa eli aurinko ei päässyt kuivattamaan niitä. Tökkäsin vaan maahan mutta kastelin aika reippaasti, maa kun on pelkkää hiekkaa penkin alla ja vieressä.
Se ei ollut pelkkä latvapistokas vaan koko varsi maan pinnasta alkaen.
Miltäs teidän sydämet näyttää tällä hetkellä? Omassani on vain sentin mittaiset pari alkua En tiedä miksi ei ole kasvanut sen enempää. Toissa kesänä se on istutettu ja viime vuonna kukki jo hienosti.
Tältä näyttää särkynytsydän. Lehdet saaneet pakkasvaurioita, kukkii kuitenkin komeasti.
Saman kokoinen on kun Jalomilla. Sarmiskan omassa on varmasti osa juuresta paleltunut talvella ja kasvu on sen takia myöhässä, en kyllä tiedä millä vyöhykkeellä asut?
Meidän maalla ovat molemmat kaksi särkynyttä sydäntä tehneet totaalisen katoamistempun talven aikana. Pikkusydän sen sijaan oli kukassa jo pari viikkoa sittenkin.
Särkynyt sydän tänään 17.5.08. Paikka on suojaisa seinän vierus eikä vielä ole kylmänvaurioita tullut.
Joku oksa täälläkin yrittää avata kukkiaan, vaikka kylmää onkin. Ihme, ettei ole paleltunut, kun pakkasilla joka yö..
Voi itku! Olen ihmetellyt, että missä ihmeessä minun särkynytsydän viipyy kun ei vaan tule. Ajattelin, että syksyinen siivous ja levoton talvi olisi sen tappanut.
Ja nyt sitten tarkistin kirjasta, että sehän on puolivarjo-varjon kasvi. Joku edellinen asukas oli läntännyt sen siihen lounaiskulmaan. Tuulensuojaa, paahdetta ja helposti kuivuvaa maata. Ihmekö tuo, jos kuoli?
III-vyöhykkeellä olen. Kai se on raukka sit paleltunu. Toivottavasti virkoaa.
Minä vasta viime viikonloppuna lopulta sain nähdä särkyneensydämen ponnistavan mullasta! Kasvi on minulla niin varjoisalla paikalla, ettei se saa kuin pari tuntia päivässä suoraa paistetta - ja senkin muuten lähinnä pihlajan läpi :} Katteetkin otin sen päältä vasta aika hiljattain.
Älä vielä masennu, Sarmiska kasvisi on niin nuori, että se ei ole vielä kunnolla voimissaan kuten vanhemmat yksilöt. Olen II-vyöhykkeeltä ja alut vasta näkyvissä. Minun kasvini on nyt kolmevuotias. En ole pitänyt mitään harsoja, kun on niin suuressa kukkapenkissä. Kyllä se on kukkinut molempina vuosina hieman myöhässä tosin.