Särkynyt sydän, Lamprocapnos spectabilis

Tässä minun särkynytsydämeni hyvin tuuhea, muttei hirveästi kukkia. Kiven takana alppikärhö ja pihlaja-angervo.

Mustatulppaani, onpa särkynytsydämesi komia puska! Mulla ei kasva, eikä juuri kukikkaan. mitähän taikatemppuja mun pitäis tehdä, että saisin myös puskani kasvamaan…

Minä mitään ole sille tehnyt keväällä huiskin katemultaa juurelle ja taitaa olla kerran kasteltu tänä kesänä. Voi olla, että se vaan sattuu viihtymään juuri tuossa!

Kyllä sydämesi sydän näkyy voivan hyvin , samoin alppikärhö taustalla...vai onko ?

Mie sain ystävältä pienen alun särkynyttä sydäntä ja nyt siinä on pari kukkaa. Toivottavasti lähtisi kunnolla kasvuun

Heips! Minulla särkynyt sydän, 3 vuotta vanha kasvi, katosi talven aikana. Kyselin paikalliselta puutarhurilta kasvia, hänellä ei ollut, ja kertoi, että viime talvena kuoli paljon särkyneen sydämen juurakoita, koska oli niin leutoa. Että särkynyt sydän ei esim. kestä seisovaa kosteuta/vettä.

Kävikö kellekään samalla tavalla, onko tosiaan noin vaativa kasvi? Olisiko kellään myydä juurakoita? Yritän vielä kiertää puutarhaliikkeitä, mutta en ole tähän mennessä mistään löytänyt?

Kesän pikkusydäntä minulla on, mutta se ei jotenkin ole niin mieluisa.

Minultakin katosi viime talvena punainen särkynytsydän. Olisikohan sen ostosta ollut kolmisen vuotta. Sen kasvupaikka oli oikeastaan liiankin kuiva kesäisin, kun oli miltei räystään suojassa.

Samalla paikalla kasvoi aiemminkin hyvin vanhaa kantaa oleva särkynytsydän, mutta minä onneton menin sitä jakamaan. Eivät ne jakotaimet jaksaneet kasvaa uusissa penkeissä ollenkaan. Melko vaativa taitaa olla kasvatettavaksi.

Kannattaa varmaan ojittaa istutuskuoppa soralla tai hiekalla. Meillä viime vuonna istutettu kukkii parhaillaan, tontin pohja on hiekkaa.

Mul*asormessa täälläpäin on vielä ollut punaista ja valkoista särkynyttä sydäntä jäljellä.

Toissa kesänä istutettu särkynyt sydän kaikkien suositusten vastaisesti melkein kiinni seinässä. Siirrän sen vähän eteenpäin sitten joskus kun viitsin. Eteläseinusta, kuiva, puoliaurinkoinen. Ihmeen suuri puska noin nuoreksi.

Jotenkin nuo kukka"vanat" tuntuu olevan extrapitkiä tänä vuonna. Enkä ole edes lannoittanut erikseen, mitä nyt keväällä heitin muutaman kanankakkarakeen.

(Minä heitin omaa hentoa alkuani kivellä hiljattain! Kivi lähti jo kädestäni kohti kasvarin päädyn kivikkoa, kun vasta muistin särkyneen sydämen siinä äärellä. Ei katkennut mutta kovasti taipui ja tärähti. Jotain kolkkaa siinä lähistöllä silloin siivoilin ja löysin heittokiven.)

Oletteko muuten huomanneet, että otsikossa on väärä suku? Särkyneetsydämethän kuuluvat nykyään Lamprocapnos-sukuun.

Valkoinen sydän on vähän myöhässä tuon kukkimisen kanssa, punainen kukki aikaisemmin.

Mulla kukkii edelleen Tallinnasta liki kuukausi sitten ostettu särkynytsydän. Kukki jo ostohetkellä ja kuvittelin sen lopettavan ihan kohta. Niin vaan hevonpaksa varpaitten välissä hoitaa särkyneenkin sydämen :slight_smile:

Tänä kesänä särkyneetsydämet ovat kukkineet tosi pitkään, punainen jo yli kuukauden verran. Valkoinenkin kohta kuukauden täyteen.

Punaiset on minullakin kukkineet kohta kaksi kuukautta, valkoinen edelleen hankinta-listalla.

Sain viimekesänä vanhoja juurakoita, jotka vastoin kaikkia odotuksiani kukkivat oikein komeasti jo tänä vuonna.

Valkoinen kukkii meillä myöhemmin, mutta onhan se varjoisammassa paikassakin. Keväällä se on aina kauhea ruipelo ja kokoajan luulen että se heittää veivinsä, mutta urheasti se kuitenkin on noussut.

Hei!

Mukaani tarttui särkyneen sydämet juurakot myymälästä, ja pussissa näkyis olevan jo elämää-- lyönkö ne jo multiin vai mitä niille teen? eIVÄT TAIDA avomaanistutukseen asti mennä pussissa…

Luulisin, että voisit laittaa multaan ja viedä johonkin mahdollisimman viileään, ei kuitenkaan saa jäätyä. Kokemusta ei tietenkään ole tähän aikaan maan pinalla olevista, sillä ne on nyt tuolla maassa, kesän jäljiltä. Sen tähden ajattelen, että mahdollisimman viileä, ettei kasvuun hurahda kovin vauhdilla.

Mites luulet saako olla pimeää? Perunakellari tai ruokakomeron pohja tulis nyt ekana mieleen…