No, ainakin voi alkuun laittaa sinne. Kun olis tarkoitus, että ei ihan heti lähde kasvamaan. Mikäli kuitenkin alkaa vesoja nousta ja pituutta venyä, niin sitten olisi valo tarpeen. Jos niissä on nyt niitä ituja näkyvissä, niin laita reilusti multaa vaan päälle, nehän on nyt paljaaltaan…
Vihdoin löysin valkoista särkynyttä sydäntä. Juurakossa oli tosin hennot alut jotka nopeasti venyvät… Itse tuumailin laittaa viherhuoneeseen kun siellä ei oo kun viitisen astetta lämmintä ja valoisaa. Ehkä toppuuttelisi kasvua. Olin ehkä tyhmä kun otin juurakon jossa alkuja näkyy mutta onpahan ainakin varmasti elossa.
Nyt saa punainen kyytiä! Se on minun inhokki punaisen sävyistä mutta saanut asua penkissa valkeaa etsiessä.
Johonkin valkoiseen vaihdetaan myös jos on tarvetta jolla kulla!
Arvatkaas mitä?
Hymiövalikosta puuttuu näköjään valkoinen sydän
Onhan tuo vaaleanpunainen ehkä vähän ällö, mutta kyllä minä keväällä siedän puutarhassa mitä värejä vaan! Minulla oli valkoista myös, mutta se ei pysynyt kauaa hengissä. Olikohan siinä omenapuun alla sitten liian kuivaa vai missä vika.
Mulle kävi myös jo näin... oli alut melko pitkällä B-hausin juurakoissa. Selviääköhän tämä siirrosta vai pitäisi vasta syksyllä laittaa ruukusta maahan??
Arka paleltumaan,jos laitat nyt kylmään maahan?
Niin no… meillä ei vielä lapio maahan uppoa kun niin on jäässä… pelkään vaan, että saan sen hengiltä, jos pidän ruukussa koko kesän, pitäisi kuitenkin viedä jonnekin nurkan taakse varjoisampaan paikkaan kun terassille helottaa koko iltapäivän aurinko, ja varmasti kastelu unohtuu.
Miksipä sitä ei voisi laittaa alkukesästä maahan, kunhan vaan kastelee, että juurtuu.
Omaani oon pitäny ulkona kun säät on vähänkin sallineet, koulin sen kyllä pihalle mahdollisimman pian. Katon millon sen punainen toveri herää ja sit lentää pihalle…
Valkoinen sydän
Tällä hetkellä sää näyttää sille, ettei ulos tahdo mennä edes meidän ajokoirat… Mulla on turhan lämmin varasto, missä on venähtänyt. Joku viileämpi paikka olis ollut paikallaan.
Olisikohan nyt hyvä aika siirtää särkynytsydän, kun se vasta piipottaa? Pelkään, että syksyllä siinä paikassa, mihin sen ajattelin siirtää, voi olla hiukan ahdasta enkä haluaisi silloin häiritä syyskukkijoita.
Kyllä minusta voi siirtää. Yritä olla rikkomatta juuripaakkua niin ei paljoa häiriinny.
Kiitos, Kurpitsa! Yritän ottaa oikein ison paakun multaa mukaan.
Ostin messuilta särkyneen sydämen juurakot, käärin ne sanomalehteen ja säilytin kellarissa. Otin äsken esille. Olivat vallan homeessa :-(. Istutin kuitenkin, jospa edes joku pätkä juurta olis hengissä.
Sain tänään mielenkiintoisen mallisen juurakon en oikeesti tienny mitenpäin sen multaan laitan, tökkasin vaan, saas nähdä lähteekö kasvamaan ja jos lähtee niin mihin suuntaan =D
Kärsiikö laittaa jo maahan puutarhalta ostetut särkyneet sydämet? Täälläpäin on vielä yöpakkasia että vähintäänkin pitää peittää varmaan, mutta uskallanko vielä laittaa lainkaan?
Särkynyt sydän on melkoisen arka hallalle. Jos varman päälle otat, istutat vasta kun yöpakkaset ovat ohi.
Ok, kiitos. Teen niin ja piettelen vielä ainakin viikon toista sisällä
Mää viime keväänä istutin puutarhakaupasta ostetun särkyneensydämen liian aikasin ja halla vei vaikka yritin sitä peitelläkin Jos haluat varman päälle pelata oottele että yöpakkaset ja hallat on loppunu.
Juu, kannattaa odottaa rauhassa. Toisaalta itselläni vuosi sitten halla vei juuri istutetun särkyneen sydämen ja silti siitä kasvoi upea kesän mittaan. Ongelmahan noissa monissa kasveissa on että jos taimi ei ole kotimaista alkuperää(jolloin se tähän aikaan näyttäisi vasta pieneltä tirriäiseltä verrattuna ulkomailta tuotuihin, joissa jo ekat kukat alkaa tehdä tuloaan) niin se voi suuttua oikein perinpohjaisesti kun kasvukausi täällä on hieman myöhemmässä kuin lähtöpaikassaan.
muoks:kirjoitusvirhe