Toista kesää omassa pihassa ja kaikki on uutta ja ihanaa. Vielä kun tietäsin mitä ovat nuo kasvit pihassamme. Joku on aikoinaan tehnyt hienon pihan ja sen haluan säilyttää, mutta toki lisätä siihen jotain omaakin. Tämän kevään olen kuvannut ja opetellut netin avulla pihamme kasveja. Haluan laittaa teillekin näitä kuvia ja toivon saavani vinkkejä ja ideoita puutarhaani. Lisäksi toivon, että saisin paljon tunnistuksia minulle tuntemattomista kasveista. Kiitos jo etukäteen!
Oiken mukavaa alkanutta kesää kaikille!
Tässä vielä alkuun muutama yleiskuva minun puutarhastani…
Osa pääpenkistä, joka hallitsee pihaa.
Talon seinustaa
Vanhan navetan seinustaa.
Paljon on muuallakin, tässä vain esimakua.
Kivalta näyttää Saurus. Ota lähikuvia, niin saadaan arvailla kasviesi nimiä. Millä vyöhykkeellä asut?
Kasvuvyöhyke on III.
Ja tässä ensimmäinen kukkiva pioni.
Tämän punaisen ja kaverinsa valkoisen patjarikon löysin vasta tänä kesänä. Toiveissa olisi saada tätä enemmänkin johonkin toisaalle. Muut kasvit ilman nimiä.
Tämä kaksikko ilman nimiä ison kiven päällä tuomen katveessa.
Tämä "nimetön" on piilossa kiven ja pensasaidan välissä. Pitäisi varmaankin siirtää kun ensin tietäisi mikä mahtaa olla.
Vuorikaunokki (?) taitaa olla kova leviämään kun tuntuu olevan useammassa paikassa.
Tämä pikkutalvio saisi levitä enemmänkin on mielestäni nätti kasvi.
Jos osaatte kertoa kasvien myrkyllisyydestä sekin olisi kiva tietää, lapsia kun löytyy muutamakin. Toki yritän itsekin selvitellä.
Tämäkin leviää kovasti.
Näitä löytyy kaksikin kappaletta.
Onkohan tämä rikka vai kukka?
nimetön 10.23-kuvassa on nauhus, varmaankin valtikkatyyppiä, mutta niitä on erinimisiä, kaikki on yhtä hienoja ja kukkivat parhaiten muhevassa maassa varjon puolella.
Ja nuo, joita oli kaksin kappalein, on jaloangervo Astilbe, luultavimmin. Niitä voi olla vaikka minkä nimisiä lajikkeita…
Tervetulloo munki pualest. Kiva ku laitoit kuvia ihasteltaviks. :))
Tuntematon alku
Ihan itse ostettu mutta nimi tyystin hukassa
Tälläinenkin alku löytyy
Olisiko tuo sinun ostama jonkun sortin hortensia?
Tämän päivän hankinta. Näyttää näin illalla kuvattuna aika pelottavalta. Mutta kunhan aurinko taas aamulla paistaa niin toivottavasti tämäkin näyttää paremmalta. Toivottavasti myös paikka on sopiva. Tämä siis Sininata - Festuca glauca, intense blue
Toinen ostos Purppurakeijunkukka. Toiveena mukava punertava väri penkkiin.
Ostin myös kalkkia pussin. Voinko laittaa sitä vadelmille ja peikonpähkinä pensaalle nyt. Koskaan en ole mitään kalkinnut. Mikäs muu sitä vaatisi/tarvitsisi. Kuinka usein pitäisi lisäillä.
Onko tietoa tuosta peikonpähkinästä? Vahingossa löysin sille nimen. Olen luullut vahingoittuneeksi pensaaksi. Ohessa kuva
Katselinpa tuossa, että joku täällä syö kasvejani. Kotiloita on ja niitä pitäis jahdata, mutta taitaa olla jotain muutakin. Vinkkejä taistoon otettaan vastaan.
Onpa mulla jotain pientä kukkivaakin, tulikellukka.
Tervetuloa Penttiin, sarus! Mukavaa, kun tulee uusia puutarhahulluja mein entisten joukkoon!!!
Älä nyt ainakaan vadelmille sitä kalkkia laita, se ei sit tykkää siitä yhtään! Ennenwanhaan ja miksei nykyäänkin, laitettiin vattumaille ns. liiterinpohjat, eli sahanpurut jne. Ne tykkää puunvoiman happamoittamasta maasta.
Siinä kalkkipussin kyljessä yleensä on aika hyvät ohjeet, että kuinka paljon ja millekin kasville. Itse oon heittänyt yleisesti n. kourallisen neliölle ja tänä vuonna enemmänkin, koska minulla on todella hapan maa (suopohjaa). Jos et yhtään tiedä maasi ph-arvoa, kannattaa satsata ph-mittariin, joko sellaseen jatkuvatoimiseen tai sit ns. liuskoihin. Ja yhdessä kohtaa pihaa voi olla happamampaa kuin toisessa.
Kun maa-alueen ph on selvillä, ei tule ainakaan liikakalkitusta (joka ei yleensä ole silti ongelma, se on vaan rahantuhlausta). Jos maasi ph on kovin alhainen ja tuntuu, ettei kalkitseminen oikein auta, niin muista, että kalkin teho tuntuu parhaiten seuraavana vuonna.
Hei Sarus ja tervetuloa!
Laitan oman vaatimattoman osaamiseni peliin ja yritän tunnistaa joitakin kasvejasi. Täällä on tosi taitavia tunnistajia, mutta koska saalis on jäänyt laihaksi, yritän minäkin. Korjatkaa sitten mokani
Patjarikkojen kanssa samassa kuvassa, oikeassa alareunassa on maksaruohoa, nahkeapintaiset lehdet. Jos niihin tulee vaaleanpunertava kukka, veikkaisin olevan Turkestanin maksaruohoa. Voi myös tulla keltaiset kukat ja silloin lajikkeita löytyy useampia, veikkaisin kuitenkin Kamtsakanmaksaruohoa. Muita en tunnistanut perennoiksi kuvasta.
"Kaksikkokuvasta" oikealla puolella on myös maksaruohoa, mutta korkeampaa lajiketta, isomaksaruohoa. Kukka voi olla kellertävän valkoinen tai punertava. Esim Syys- tai Komeamaksaruoholla on todella kaunis ja runsas punertava kukinta loppukesästä, mutta yleensä nuo isot tahtoo olla jotain perusjuttua, sitä kellertävää tai useamman sekoitusta. Ne sekoittuvat aika herkästi keskenään.
11.kesäkuuta klo 10.38 mietin, kun näyttää niin tutulle. Veikkaus 1. on Ukonkello. Muistatko yhtään tuliko violetit isot kellokukat? Jos tuli, niin on melko varmasti Ukonkello. Veikkaus nro 2. Raunioyrtti /Rohtoraunioyrtti. Siihen tulee kirkkaan siniset kukat. Googlettamalla löydät kuvia, jos muistat viime kesän kukintaa yhtään.
Alkaapi kukat kukkiin meidänkin pihassa.
Tämä pitkävartinen on vailla nimeä.
Tälläinen alkaa myös kukkimaan, mutta nimeä en tiedä.
Kovasti odottelen kaikkien kukkien kukkimista. Nyt on kovin vihreää meidän pihassa. Tai no on täällä jotakin kukkivaa. Malttamattomana odotan vaan lisää.
Tuossa ylempänä on ekaksi akileija ja vuorikaunokki, sitten illakko ja vikassa kuvassa verikurjenpolvi.
Tervetuloa mukaan, sarus!
Ymmärrän hyvin innostuneen odotuksesi alati avautuviin uusiin kukkiin. Mutta mietipä jos kaikki kukkisivat nyt heti?
Eikö olekin mukavaa, ettei monivuotiset aukene kaikki yhdellä kertaa, muuten kukinta olisi nopeimmillaan viikossa, kahdessa kokonaan ohi ja loppukesän olisi vain vihreää.
Kun perennat on valittu “oikein” eli vaihtelevasti eri kuukausina kukkivia, saa loistosta nauttia huhti-toukokuusta helposti tuonne syys-lokakuulle asti.
Niinhän se on, että parempi pitkin kesää kuin kerralla. Kyllä ison kiitoksen annan sille, joka on tämän pihan loihtinut. Kun vain osaisin sitä vaalia ja saisin sen pidettyä näin ihastuttavana.
Tämä ihastuttava kukka löytyi tänään kun innostuin taas penkkejä penkomaan. Mikäköhän mahtaa olla nimeltään?
Keltapäivänliljoja ja kuunliljoja, sekä jalopähkämö
Ihastutttava kurjenmiekka
Tämä kaunokainen/ainokainen avautui jussina. Onkohan hänellä nimeä?
Tässä ruusussa ihastuttavat kukkaset.
Uskaltaisikohan antaa elämänlangan villiintyä talonseinustalla, jossa ei ole muita kukkia. Pääsis kivasti palotikkaita kiipeämään, mutta mutta…