Saviruukku

Olen maalannut suoraan savi-, lasi- tai lasitepinnalle. Joihinkin kuivuneisiin pintoihin olen kyllä tehnyt kuviointeja jälkeenpäin ja hyvin on tarttunut, en usko että pintaa tarvitsee hioa, mutta jos haluaa putsata pinnan kunnolla niin maalipesuaine voisi toimia ihan hyvin.

Itse olen krakeloinut tai kynttiläpatinoinut ruukuja ja laittanut decopeeta (miten hitossa tämä kirjotetaan oikein?) myös. Olen vain viimeiseksi sivellyt päälle, -niin ruukun sisä-kuin ulkopuolellekkin,-Kiva-kalustelakkaa. Eli käytännössä silloin vesi ei pääse sinne ruukun sisään koskaan( siis myös pohjareiän reunat lakataan huolellisesti), ja säilyy näin kauniina. Tosin saviruukun ominaisuudethan tuossa samalla menetetään. Lakkaa olen laittanut ainakin kaksi kerrosta (antanut kuivua välillä) ja näin ne kestävät ulkonakin ilman mitään ongelmia.hymy

Minkälaista maalia pitäisi käyttää jos esim haluaa painaa lepän tms lehden jälkiä saviruukun ulkopinnalle?

Ollaan nuorison kanssa käytetty kaikenlaisia maaleja, lateksit on käteviä kun ne saa pestyä pois käsistä ja vaatteista, ovat kyllä ruukuissa hyvin kestäneet. Eli jos on maalinloppuja purkeissa niin kokeilemaan vaan, miranolit haisee voimakkaasti liuottimille ja niistä en välitä sisällä tehdä mitään...

- loistava tulos tulee Graniittimaaleilla - ne askartelukaupan sikakalliit 2 dl purkit, (joissa on valmiiksi sekoitettuna jotain lateksimaalia ja hiekkapuhallushiekkaa???)

Innostuin kokeilemaan servettiaskartelua, ja tämännäköisiä ruukkuja syntyi.

Ja tälläisiä. Lapsille piti tehdä omia, huoneen teemaan sopiviahymy.

Ihan nättejä!

Onpas ihania ruukkuja. Minä myös oon joskus tehnyt noita servettikuviointeja.

Miten noita tehdään?

Zaira tai Morsinko - Samaa kysyn kuin terankin - olisko mahdollista saada teko-ohjeet?

Olen vähän huono opastamaan, mutta kokeillaan. Kysykää jos jää epäselviä asioita. Eli ensin ruukku maalataan. Sitten otetaan servetti ja leikataan siitä kuva, joko ääriviivoja myöden, tai sitten vain ympäriltä (jos servetin pohjaväri on lähellä maalatun ruukun väriä reunat häviävät kauniisti eivätkä ne jää juuri näkyviin. Esim. kukallisessa ruukussa kukat ovat vain leikattu kuvioiden ympäriltä ei siis ääriviivoja pitkin).

Itse käytin kuvan kiinnittämiseen Kiva kalustelakkaa, mutta askarteluliikkeistä saa ihan työhön tarkoitettujakin liimalakkoja. Ja sitten kiinnitetään kuva. Ensin leikatusta kuvasta poistetaan kaikki muut paperikerrokset (jätetään vain se missä kuva on). Sitten ruukkun pintaan sivellään lakkaa siihen mihin kuva on tarkoitus kiinnittää. Lakkapintaan sitten asetetaan kuva. Kuvan pintaa sivellään varovasti (keskeltä ulospäin on usein helpoin tapa) siveltimellä, jossa on vähän lakkaa siten, että kuva tasoittuu kauniisti ruukun pintaan. Kun kuva on kiinnitetty, olen antanut ruukun kuivahtaa ja myöhemmin olen lakannut ruukun ympäriinsä. Lakka tuo ruukkuun kauniin kiillon. Samaa tekniikkaa voi käyttää siis monille muillekin pinnoille, ei siis vain ruukkuihin.

Askarteluliikkeistä saa myös liimalakkaa, jolla kuvia voi kiinnittää kankaalle. Ne kestävät kevyen hienopesun.

Hienot ruukut tuli Zaira! Tuotakin pitää kokeilla jonain päivänä.

zaira - minkätyyppistä pohjamaalia olet käyttänyt...?

Olen kokeillut vähän kaikkea. Nuo kuvassa olevat ruukut olen maalannut remontti ässällä. Sen kestävyys käytössä on vasta kokeiluasteella (mutta raaputtamalla tai hankaamalla pitää aika lailla tehdä töitä, että ruukusta irtoaa). Spray maaleja olen myös kokeillut, ja ne ovat kyllä kestäviä. Eilen aloitin koemaalauksen Betoluxilla. Siitä ei vielä käytännön kokemusta käytössä ole. Avainsana on kuitenkin se, että ruukun maalaa kokonaan (myös reijän), ettei ruukku pääse imemään kosteututta ja hilseilemään maalia pois.

Zairan ohje on hyvä. Minulla on ihan sitä servettilakkaa mitä saa askarteluliikkeistä. Sivellin on hyvä olla pehmeä ja tasakärkinen. Niitäkin saa askarteluliikkeistä (ihan siihen tarkoitukseen sopivia). Mutta muitakin voi käyttää. Servetti vain on niin ohutta, että helposti raapii jos on liian karkea sivellin.

Maalin siis kannattaa sivellä purkin sisäpuolellekin tai vaikka lakata se sisusta, siis kokonaan niin kuin zaira kirjoitti. Minä olen lakannut spray-lakalla.

Laitanpa tähän pari kuvaa vaikka eivät olekaan kukkaruukkuja (ne on jääneet multa jonnekin matkan varrelle)

Kissanruokapurkkeja

Tämä on mun ensimmäinen servettitekniikalla tehty maljakko. Siinä on ryppyjä, mutta laitan sen ihan vaan ideaksi mihin kaikkeen niitä voi käyttää. Lisäksi oon tehnyt lautasia, ruukkuja ja rasioita. Kestää käsinpesua, ellei liota hirveitä aikoja.

Hih, ettei käy kuin Dolce&Gabbanalle-vai-mikä-se-oli…

Olen saanut lahjaksi pari servettiruukkua, mutta ne ovat olleet pelkästään sisäkäytössä, koska en usko että kestävät ulkoilmaa/kosteutta. (Eivät olleet lakattuja) Vanhoilla purkinlopuilla itsemaalatut ruukut hilseilevät liuskoina…ei kyllä ihan TÄHÄN käyttöön tarkoitetut maalitkaan käytössä…:confused:

Onko joku kokeillut käyttää spreiattavaa kiviefektimaalia lasitettujen saviruukkujen tuunaamiseen? Minulle iski ihan huima inspiraatio, kun näin tuommoista Baukkarissa. Ostin nimittäin kirpparilta ison lasitetun ruukun, joka on muuten oikein hyvä, mutta ihan väärän värinen. Tarvitseekohan tuo pohjustaa jollakin, vai riittääkö pinnan puhdistus? Yritin kysellä siellä myymälässä, mutta ei osannut myyjäkään oikein vastata.

Tarkoitatko sitä mikä tekee röpölöisen pinnan? Minulla on sitä kaapissa enkä ole vielä uskaltanut kokeilla sitä. Olen miettinyt tuota samaa. Yleensä sprayt pysyvät hyvin kiinni kiiltävilläkin pinnoilla (lasitetuissa ruukuissa esim.), mutta tuosta kivimaalista en tiedä. Itse mietin rupeaako se rapisemaan ajan kanssa…