Saviruukku

Pitääkö savisia kukkaruukkuja liottaa ensiksi jossain vedessä, ennen kuin laittaa siihen mitään kasvamaan?

En ole aikoihin käyttänyt saviruukkuja, mutta niiden liottaminen vedessä ennen kasvin istutusta olisi kyllä ihan aiheellista, sillä kuiva ruukku imee itseensä runsaasti vettä kosteasta mullasta. Kasville ei siksi ehkä jääkään tarpeeksi kosteutta.

Minulla ei riitä kärsivällisyys vuorokauden liotteluun kieli ulkoa Ihan hyvin onnistuu ilman liotteluakin, kastelukannusta vain lisää vettä!

Ja ruukun voi myös kastella hanan alla, kostuu siinäkin.

Niin. Varsinkin kun aina tulee semmoinen puuska että nyt pitäis jotain kylvää, niin ei siinä sitten ehdi mitään ruukun kostumista ehdi oottaa.

Ootteko muuten koskaan maalaillu saviruukkuja?

Yksi ilta tossa talvella rupesin maalaa noita ruukkuja, ja nyt on muutamalla kasvilla käytössä noi..

Olen maalaillut ruukkuja vesiohenteisella askartelumaalilla, jotkut vain maalannut, jotkut myös osittain päällystänyt decoupage-tekniikalla. Joitakin ruukkuja olen myös krakleerannut, eli aika montaa tekniikkaa olen käyttänyt. En kuitenkaan ole lakannut sisäpuolelta enkä ulkoakaan kuin decoupage-lakalla, mutta sekin ainoastaan kuvion kohdalta. Hyvin on kaikki kasvit voinut, yksikään ei ole kiukutellut (ainakaan maalauksen takia).

Minä olen ollut siinä uskossa että saviruukun liottamista suositellaan vain ulkonäköseikkojen vuoksi: väri pysyy tasaisena eli ei laikutu kuten liottamaton ruukku.

Suurin osa huonekasveistani (äkkilaskemalta vähän reilut 10 kipaletta) asustelee itsemaalatuissa ruukuissa. Yksi maalimerkki on käytössä ja kestävyydessä ylitse muiden mutta sitä ei enää saa Suomesta, tosin ihan hyvin ovat viihtyneet asukit noissa "huonommallakin" maalatuissa. Maalina käytän yleensä vesiohenteista keraamiselle pinnalle soveltuvaa askartelumaalia, liotinpohjaisellakin onnistuu mutta maalauspaikka pitää silloin valita huolella.

Mie sain pojaltani muutama vuosi sitten äitienpäivälahjaksi tällaisen tuunatun saviruukun.

Maalin päälle lautasliinasta kukka. Ja niin kaunis.

sieltä muuten pilkistelee mustanmerenruusu

Minäkin tässä takavuosina maalailin joukon saviruukkuja siniseksi jollain Tiimarin askartelumaalilla. vähän se halkeilee paikoitellen, muttei onneksi vielä keskeltä kylkeä, lähinnä ruukkujen reunoilta. Kalkki tunkee kyllä ikävästi läpi joissakin ruukuissa. Kiukuttavin maalauskokemus oli Claes Ohlssonilta ostettu askartelumaali. Sen piti olla ruiskukan sinistä niin mitäpskaa, turkoosia oli niin että silmiä häikäisi. Maalasin sitten irvistellen isot saviruukkuni ja yhden muoviruukunkin sillä. Pari kesää oon niitä tuos kattellu.

Plumeria, sivele krakeelauslakka ruukkujen pintaan ja sitten uutta väriä päälle.

Hienoja purkkeja! Minäkin olen maalannut savipurkkeja ihan tavallisella öljymaalilla ja dreijasin pari raitaa niihin. Ne on kiireessä maalattu, mutta ovat kestäneet ulkona ihan hyvin.

Tässä tyttömme 4 H:ssa askartelema ruukku. Kissoille heinää.....

Onpas kiva!

Pipu, kirjoitit, että et ole aikoihin käyttänyt saviruukkuja.

Mitä ruukkuja sitten käytät? Minulla ongelmana on juuri se, että saviruukut ovat niin huokoisia ja imevät veden mullasta, että mullat kuivuvat todella nopeasti.

Kuinka huono vaihtoehto muoviruukku on, polttaako se todellakin juuret auringonpaisteessa?

Minä käytän amppelikukilla pohjareiättömiä saviruukkuja, sellaisia laakeanmallisia. Joskus kun vielä käytin pohjareiällisiä ja aluslautasta valuivat vedet aina pitkin lattioita, joka oli suunnattoman ärsyttävää, koskaan ei kuitenkaan ole ollut liikakasteluongelmia, vaikka reikää pohjassa ei olekaan. Käytän muutenkin vastoin yleistä tapaa paljon pohjareiättömiä muoviruukkuja suuremmilla kasveilla ilman ongelmia.

Delf, muoviruukku on täysin käyttökelpoinen. Itse käytän pääasiassa muoviruukkuja, koska en kastele kasvejani liikaa silmän isku

Ehkä jossakin suorassa auringonpaisteessa pienessä mustassa ruukussa juuret saattaisivat kärsiä? Minulla ei ole ollut sellaisia ongelmia.

Käytän lasitettuja,pohjareiällisiä saviruukkuja. Nykyään on vain vaikeaa löytää reiällisiä ja aluslautasellisia ruukkuja. Jostain kumman syystä kaupoissa on vain ns. suojaruukkuja. Muoviruukkuja on käytössä myös, mutta ne ovat ruskeita.

Hei Naps, ruukkujen maalaamisesta: 

"Yksi maalimerkki on käytössä ja kestävyydessä ylitse muiden mutta sitä ei enää saa Suomesta"

Osaisitko neuvoa minkä tyyppistä maalia se oli? Minulla on vanhoja tanskalaisia pystyuurteisia Rögild ruukkuja, jotka nyt kaipaavat uutta valkoista maalikerrosta.

Osaako kukaan neuvoa, mistä niitä saisi lisää uusia pääkaupunki seudulta?

Aniita, kyseessä on ihan askartelumaali ja sitä saakin näköjään netistä tilattua. Eli kyseessä on Hobbylakka, sivuilta hobbyhouse.fi. Paras kestävyys ainakin ruukuissa.
Vasta ostin uusia maaleja, nyt pitää miettiä raskinko heti sijoittaa noihin...

Hioitko ensin vanhaa maalia pois?