Hei. Ensimmäinen viestini täällä ja olen ihan eksyksissä Eräs ystäväni kertoi että täällä nimenomaan olisi ollut juttua siitä kuinka mehumaijasta vosi tehdä savustimen? Itselläni olisi sellaisia alumiinisia mehumaijoja kaksin kappalein ja niitä vosi hyödyntää savustimina kun vain osaisi.
Yhdellä hakemisella en löytänyt mehumaija-savustin-versioita, mutta muistaako/löytääkö toiset? Tai mä en edes muista, että sellaisesta olisi ollut juttua. Vanhalla tai vanhalla-vanhalla puolella?
sanosinpa savulohen ystävänä, että ulkokäyttöistä savustinta varten mehumaijasta riisutaan muoviosat pois sulamasta. vesitilan pohjalle kourallinen leppälastuja ja pari sokeripalaa. kala sitten siihen siiviläosaan (kauniille kaarelle jos se tötterö keskellö on kiinteästi kiinni) kansi päälle ja kivi tms painoksi ja tuli alle. tulilähteenä tiiligrilli, kaasu ja rengaspoltin tai muu ulkona tehtävä tuli -taajama-alueella ei avotulta ilman tulisijaa- kala kuin kala savustusaika on 45 min (eli nahka irtoaa kalasta.) ja mehunvalustusta varten siellä kattilan alaosassa on reikä, siihen vissiin pitää laittaa 10 mm pultti ja mutteri savutoppariksi.
kysymys on kolmen mitalin arvoinen. ja päälle kun ei papukaijamerkkiä ole. . ratkaisin näin itse pähkäilemällä, mistä savustuspönttö halvalla ja nopeasti käyttöön, kun se kallis ja oikea virallinen on mökillä saaressa.
JA PARANNUSVERSIOITA lisää varmasti tulee tälle palstalle.
Ja ensimmäinen parannusehdotus: Jäykästä verkosta leikataan pyöreä pala, joka sopivasti mahtuu siihen keskitötterön päälle. Reunoille ehkä joutuu laittamaan joitakin tukia vaikka rautalangasta, ettei verkko keikahda, kun sen päälle laitetaan painava kala...
Minulla meni oikea käsi kipsiin joten empä ole päässyt kurkistamaan ollenkaan onko täällä ohjeita mitä minun pitäsi tehdä.
Kiitos kovasti, kolusin komeroita ja löysin vielä poisheitetyn grillimikron metallisen grillaushylllyn ja tietty taas olen kysymässä
että kumpi näistä vaihtoehdoista olisi oikea. kun en oikein itse ymmäärrä eikä ukko-kulta katsokkaan kalan suuntaan, mutta minä meinaan sitä saada savustettuna. ja meinaan myös käyttää siihen mehumaijaani joita on kaapissa vielä toinekin
Savutila on aika pieni joten olkaa tarkkana lämpötilan, kuivumisen ja palamisen/käryämisen kanssa eli riittävän kauas liekeistä! Meillä on noin 70 litran metaalisaavi (pieni siis) ja sekin on nippanappa hankala savustettava.