Mikä olisi hyvä pensas lasten leikkialueen reunalle istutettavaksi? Saisi olla tietenkin myrkytön ja sen verran kestävä, ettei pienestä tallauksesta ja oksien katkomisista hätkähdä. Nopeakasvuisuuskaan ei ole haitaksi. Haluaisin istuttaa lapsille rykelmän jotain pensasta, jonka sisällä voisivat seikkailla ja leikkiä vaikkapa viidakkoa tai majaa. Toinen vaihtoehto olisi nopeasti kasvava kiipeilypuu. Terijoensalava varmaan olisi sellainen, mutten siitä erityisemmin tykkää.
Kiipeilypuun kasvatus pitäisi kyllä aloittaa useampi vuosi ennen lapsen syntymää. Isojakin puita saa kyllä ostaa, mutta ei nekään painoa heti kestä, kuten on kaupungin istutuksista voinut usein nähdä Pensaiksi sopii juuri ne pajut. Monissa nopeakasvuisissa pensaissa on joko myrkyllisä marjoja tai sitten syötäviä, jotka taas sottaavat seikkailijat. Aronia taitaa olla sottaamisen suhteen pahimpia, sitä en suosittele. Koivu, pihlaja, mänty ja muut tavalliset puut ovat hyviä, niiden joukossa voi seikkailla, vaikkei niihin voisikaan kiivetä.
Kiitos vastauksista! Eli kiipeilypuun kasvatuksen voi unohtaa… Metsää on kyllä ihan vieressä, joten eiköhän sieltä kiipeilypuita löydy. Seikkailuun pajut voisikin olla hyviä, kun leikkipaikka on suunniteltu alueelle, jossa haluan pihan vähitellen vaihtuvan metsäksi. Tuoksuvatusta olen juuri yrittänyt päästä eroon, mutta ehkäpä sitäkin voisi harkita siirrettäväksi tänne. Tavalliset puut ei käy,kun haluaisin sellaisen tiheän kasvuston, joka lapsista tuntuisi viidakolta
Meillä on tuota pihaa sen verran, että itsellekin olisi helpotus tuollainen “villi” alue, jonka vois jättää vähän kevyemmälle laitolle/hoidolle Ja humalan olin ihan unohtanut, omassa lapsuudessa humalamaja oli ihan suosikkijuttu!
Tuoksuvatus on vain kuitenkin niin ikävät varret, että itse en tykkää edes aikuisena sielä olla, vaikka viidakosta tykkäänkin. Humala on jo vähän karvattomampi. Miten olisi isot heinäkasvit.
Kun itse olin pieni, veljen kanssa aina lymyiltiin kauranpellolla.
Metsä itsessään oli ihan vieressä, jossa sitten melkein päivittäin kuljettiin ja tehtiin kaiken maailman majoja.
Tässähän alkaa kohta olla jo valinnan vaikeus Ihania ideoita, tämän aloittelevan puutarhurin pitää kääntyä nyt googlen kuvahaun puoleen jotta tiedän mistä puhutaan… Lisääkin saa esittää!
Harmi kun tähänkin kiipeilypuun puuttumiseen herää vasta, kun lapsi alkaa tulla parhaaseen kiipeilyikään! Ratkaisinkin asian muotoilemalla olemassa olevia puita ja sopivia villitaimia. Tuomi ja pihlaja kasvavat nopeasti jo olemassa olevasta pikku puusta. Muotoilin ja ohjasin haluttuun suuntaan leikkaamalla sekä narulla ja painolla taivuttamalla. En miettinyt niinkään, onko lopputulos kaunis. Sen yksinään sivuun sojottavan oksan voi poistaa, kun kiipeilijä kasvaa.
Ihan pienelle kiipeilijälle (2-3 veelle) on riittänyt kivet ja puupöllit. Pitää vain katsoa, ettei ylös nostettu pölli missään tapauksessa putoa!
Elävä maja (pajumaja tai ison pensaan alle tehty piilo )vielä puuttuvat…
Meillä on suunnitteilla labyrintti, lapsen (6v) oman piirroksen pohjalta. Viisi hopeapajua antaa paikalle raamit, sinne lisäillään pensasta sinne tänne ja annetaan heinikon kasvaa. Jonkun sortin polku sinne pitänee saada, se on vielä mietinnässä…