Sekatöörit (oksasakset)

Tälle aiheelle oli tarvetta, tässäpä on :slight_smile:

Ostin kerran Lidlistä nämä ja olen ollut todella tyytyväinen. 

Hyvin leikkasi kiinanruusun puisen  varren ja Greipin puinen varsikin meni hyvin poikki. 

Tuostapa tulikin mieleeni että mikäs on ero alasinmallisen ja ohileikkaavan käyttötarkotuksella. Miulla on molempia mutt joskus tulee mieleen että missä käytetään mitäkin??

Mähän tätä aiheitta toivoin. 

Joskus parisen vuotta hankin mielestäni hyvät ja laadukkaat sekatöörit Wolf Garten RS 2500, semmonen alasinmalli. Ne olikin hyvät niin kauan kuin sisään rakennettu jousi toimi. Toki niissäkin terän pinnoite kului melko nopsaan käyttöalueeltaan. Näissähän on 10 vuoden takuu, joten keväällä lompsin ostoliikkeeseen ja sain uudet samanlaiset tilalle. Olisin saanut toki toisenlaisetkin.

Iloisin mielin uusia saksia käyttämään kunnes viime viikolla huomasin, ettei jousi enää juurikaan palauta. Ja pinnoite on jo kulunut, taas. Säädin terän tiukkuuttakin ja jousitus katosi kokonaan. Onko laatu huonompaa kuin ennen vai enkö mä osaa käyttää niitä? Leikkuuteho on 25mm ja enhän mä edes jaksa leikata niin paksua tommosilla. Menee hermo, jos yhtenään pitää olla noita vaihtamassa. Onko muilla nuo kestäneet?

Minä tykkään omista Fiskarsin ohileikkaavista, ihan perusmallin sekatööreistä.
Näyttävät olevan myynnissä nimellä Fiskars Oksasakset ohileikkaava sormilenkillä.

Mie en yksillä vehkeillä pärjäisi, unohtuuvat milloin minnekin. Mullon erilaisia, ohileikkaavia tykkään käyttää eniten. Jos sattuvat sillä kertaa löytymään kun tarviin.

Eniten tulee käytetyksi noita keskimmäisiä Wolfin oksasaksia. Alasinmallia en ole koskaan edes kokeillut.

Mie haluaisin jostain syystä yhet tommoset terävä nokkaset, ei vaan ole missään kaupassa sopivasti  sattunu nokan etteen.