Muistan jostain lukeneeni, että seppelvarpu sietää rajuakin leikkausta. Uusiutumisen nopeudesta en osaa sanoa.
Muistaakseni täällä joku mainitsi, että seppelvarpu lähtee pistokkaasta kasvamaan. Yksi hortonomi sanoi minulle, että ei lähde leikatusta pistokkaasta vaan pitäisi lisätä taivukkaista. Onko teillä muilla kokemusta asiasta? Itse laitoin parikymmentä ruukkuihin ja saman verran on vesilasissa, tuleepahan nyt kokeiltua. Lehtiä ovat alkaneet puskemaan, mutta ainakaan vedessä olevissa ei näy mitään juurenalkuja, tosin ovat vasta kaksi viikkoa olleet siinä.
Onko sinulla teroan ollut menestystä noiden keväisten seppelvarpupistokkaidesi kanssa?
Itselläni on oksanpätkiä saavissa odottamassa, että saisin kunnostettua niille paikan. Ovat juuri ja juuri juurtuneita taivukkaita, saas nähdä lähtevätkö kasvuun, kunhan saan ne multaan?
Alue, johon olen niitä laittamassa, on aika jyrkkä, joten mietin pitäisikö sitä jotenkin pengertää. Kaipaavatkohan katetta? Jos haketta laitan katteeksi, niin sitten tarvitsisi varmaan pengertääkin. Ajattelin kuoria rinteestä “nurmikon” pois, laittaa tarvittessa nokareen pussimultaa istutuskuoppaan ja vaikka jonkun kiven päälle painoksi, että pysyvät paikallaan kunnes juurtuvat. Miltä tälläinen kuulostaisi? Kannattaisikohan peittää messumatolla tai sanomalehdillä, vai onko oksien tarpeen päästä juurtumaan sinne tänne maaperään sitten kun kasvusto on isompaa? Jos peitän, niin sitten täytynee kyllä pengertääkin, koska ilman kate tai multa ei varmasti pysy peittojen päällä rinteessä. Mielelläni en laittaisi mitään kovin isoja kiviä tai muuta kovasta materiaalista rakennettua pengerrystä, koska seppelvarpurinne tulee autopaikan viereen ja kiviin kolhisi aina auton ovia aukoessa autonsa…
Seppelvarvut eivät vielä ole täysin hokanneet, että alkaa olla talvi, vai tuleentuvatko muutenkin myöhässä?
(Onko muuten Stephanandra..?)
Olisi kiva nähdä kuvia, millaisissa istuksissa olette käyttäneet seppelvarpua. Mulla ei ole mitään muureja, ajattelin ihan perennapenkkiin sovittaa.
Just tänään kattelin omaani yhdestä perennapenkistä, oli siis pahoin jääny muiden jalkoihin tänä kesänä. Mutta siis ei se ollut siitä moksiskaan, pitkiä oksia meni pitkin penkkiä juurtuneina mikä minnekkin. Eli ei ehkä paras kasvi perennapenkkiin, tai mistä tykkää, riippuu tietty siitä… Mä sen ostin joskus kun oli muka pakko saada ja koko kesän oli purkissaan ku en keksinykkää paikkaa. Roiskaisin sen sit perennojen sekaan ja on ollut nyt kaks kesää siinä. Suunnittelin nostavani sen ylös ja siirtelenäni juurtuneet taivukaspistokkaat sitten purkkeihin/suoraan uuteen kasvupaikkaan. Nyt on siis jo ajatus minne se kävisi Maanpeite, ehdoton kyllä ääni täältä.
Minä taas olen ajatellut ostavani monta seppelvarpua keittön ikkunan alle suht isolle alalle ja joukkoon haketta joten näin ollen saisin siitäkin nurmikon pois.
Mukavannäköinen seppelvarpuyhdistelmä, Pihanlaittaja. Sitä olen juuri miettinyt, että miten se istuu perennojen kanssa (tai siis perennat sen kanssa). Vai valtaako liikaa alaa liian nopeast kuten Aamuaurinko kertoili… Olen vain yhtäkkiä kovasti viehättynyt sen näköön, mutta en keksi mitään paikkaa pelkästään maanpeitekasvina. Ajattelin siis laittaa uuden perennapenkin kulmausta täyttämään ruusupensaan eteen, olisi sillä ehkä 1,5m2 tilaa levitä. Täytynee varautua ahkeraan kitkentään, jos alkaa viihtyä.
Seppelvarpu ja vuoritattaren tähkät punertuvat kilpaa syksyisin.
Tykkään tästä isosta seppelvarvusta enemmän kuin crispasta.
Mikähän mun seppelvarpuja vaivaa? Vuonna 2009 ostin seppelvarpuja rinteeseen. Istutin ne puolivarjoon ja hiekansekaista multaa on aika runsaastikkin kun täytyi pengerrykset saada suoriksi. Mutta ne ei kasva! Nyt on jo viides vuosi takana ja ovat samankokoisia kuin ostettaessa. Luulis jo peittäneen koko rinteen mokomat. Ympärillä kyllä nokkoset ja muut yrittää jatkuvasti kasvaa ja vieressä menestyy muut kasvit hyvin. Kuolisivat edes niin olis hyvä syy ostaa tilalle jotain muuta.
Oikeastaan sama vaiva, tosin olen seppelvarpuni saanut, mutta ei sekään kasva. Mä olen vähän syyttänyt tuota kekkilän hiesuista multaa, jossa ei näytä oikein muutkaan viihtyvän kovin hyvin. Mun puskani saa muuttaa tuosta keväällä muualle, jos ei kerrran viihdy.