Seula kompostimultaa varten

Kanaverkko on aika isosilmäistä,olisko 3kertaa 3 cm tai niillä main.

Katiskaverkko on pienempää,se vois olla kohtuulista tuohon seulomiseen tai ehkä vielä tiiviimpää.

Onhan noita verkon silmäkokoja vaikka kuinka.

Mutta riippuu siitä kuinka hienoa ja puhdasta on saatava.

Tuo Intopiin näyttäis olevanm katiskaverkkoa,olenkohan oikeassa?

Heteka on hyvä myös kompostimullan seulomiseen, se tiheämpisilmäinen malli.

Minen ole koskaan seulonut kompostia, miksi pitäisi? Sellaisenaan kippaan, mihin sitä sitten laitankin. Jos oikein pahalta näyttäisi(ei ole näyttänyt), niin fiksaisin vaikka kasvuturpeella. Minusta komposti näyttää hyvältä sellaisenaan.

Mä seulon lähinnä nokkosen ja juolavehnän juuret pois :slight_smile:

mulla on kans heteka, mutta käytän sitä lattiaa vasten olevaa puolta eli jalkaosakehikkoa, johon on kiinnitetty minkkiverkko vähän montulle. Se on jämäkämpää kuin kanaverkko. Sit vaan koko höskä kolmioksi pystyyn, ja siihen heitellään kompostit suoraan isolla lumilapiolla tms. Meillä on kaikennäköistä kompostoitu, rotanraadoista kananmuniin ja koiranluihin, joten siivilöinnin avulla saa kauniimpaa levitettävää.

viime syksynä kompostiin meni 2 lampaan sisälmykset…

Olen käyttänyt tätä seulaa paljonkin. Ensimmäiset kompostit tässä talossa olivat täynnä mämmynkäpyjä jotka maatuvat tosi hitaasti, seuloin käytettävästä kompostimullasta kävyt pois. Enää ei kävyistä ole riesaa, päinvastoin, jos niitä löytyy niin silppuan ne silppurissa.

Seulaa käytän myös kun teen oksahaketta. Saan tarvittaessa hienojakoisempaa haketta kohteeseen. Seulaan jäävän karkeamman hakkeen laitan uudestaan hakkurista vaikka parikin kertaa, niin tulee tasakokoisempaa.

kuva