Minkälaisia seuloja teillä on kompostimullan jms seulomiseen? Mistä sait/miten teit?
Vanha hetekka, joka on grillialueella kuusen juurella säilössä. Hiekan seulonnalle lähinnä. Kompostissa ei ole kuin kanan reisiluita, jotka saavat mennä penkkeihin.
Miksi pitäisi seuloa? Karkean kompostin voi levittää loppusyksyllä, jos ei näytä hyvältä, niin ohut kerros vaikka turvetta päälle.
En ole ikinä seulonut kompostimultaa, tosin oma kompostini on aina sisältänyt vain puutarhajätettä ja saanut mennä sellaisenaan penkkiin, ei ole haitannut, vaikka jotain maatumattomia kapuloitakin on mukana.
Unohdin päivällä sanoa: nikkaroin ITSE. Tein laudoista kehikon ja sen päälle vedin isohkosilmäistä kanaverkkoa, jonka naputtelin pikkunauloilla kiinni siten, että taivutin naulan verkonreunan yli “aspiksi” ja hakkasin kannankin kiinni lautaan. Tein vaan vähän liian ison ja sitä on hankalaa käyttää.
(Seulon joskus kompostimultaa siksi, että käytän isohkoja oksia väliaineena ja koska ne eivät ehdi aina maatua pienemmäksi muruksi, heittelen ne takaisin kompostiin.)
Saako kanaverkolla seulottua kanaa pienempää tavaraa?
Nyt ollaan taas tilanteessa, jossa samoilla sanoilla ymmärrämme eri asioita. Mulle kanaverkon silmäkoko on n. 4-5 cm.
Isosilmäinen taitaa olla ullakkoverkkoa nimeltään.
Koskaan kuullutkaan sellaista nimitystä - johtuukohan siitä, ettei meidän ullakolla ole koskaan ollut mitään verkkoa…
Rautakaupassa olen joskus ollut töissä:)
Seulan rakentamisessa seulaverkkokin on ihan käypästä tavaraa. Sitä saa eri silmäkoo´oilla. Vai miten se kirjoitetaan, silmäkoilla? silmäkooilla? Apua! En osaa edes suomea.
Kuskaan kottikärryillä kompostimultaa, paluumatkalla tuon turhan jäykät puunkappaleet takaisin…en seulo multia.
Intopii, mulla on nyt just sama tilanne ja siksi kaipaan seulaa. Kääntämisprosessi hieman ontui tänä kesänä.. Yleensä tietysti kottaroin sellaisenaan tarvittaviin paikkoihin. Minkäkokoinen sun seula on kun sanoit, että se on hankala käyttää? Että osataan ottaa oppia.
"kahdenheiluteltava" seula olisi kätevä, sellaisa käytettiin ennen vanhaan hiekan seulomiseen. Siinä oli karmit, jonka nurkista lähti muotoon veistetyt kädensijat, joista sai pidettyä hyvin kiinni, kun seulaaa kahteenpekkaan edestakaisin heilutettiin. Vaatii vähän nikkarointitaitoja. Verkko saisi olla vähän tuhdimpaa kuin kanaverkko, joka helposti venahtaa, samoin silmä koko saa olla vähän reilumpi, kun tarkoitus ei kai ole sisäkukkamultaa seuloa. Muuten kai se on ihan "makuasia". Jäiköhän minulta jotain lukemattaa tai ymmärtämättä, mutta olen edelleen sitä mieltä, että aika turhaa touhua
Rautapiiharavalla voisi saada nopeammin eroteltua ainakin pintaan jäävät isommat kokkareet. Itse olen käyttänyt aiemmin esim. pellolla piiharavaa, jonka piikkeihin helposti jää juurivyyhdet,pikkukivet, savikokkareet jne.
Tässä on lopultakin kuvamateriaalia siitä mun näköjään jo toissavuonna tekemästäni kompostiseulasta. On vähän raskas, mutta kun tuota kottikärryjen päällä hetkuttaa, saa kuulkaa erinomaista "allijumppaa" samalla Takana näkyy homman kohde…
Herranjestas, miksi tuosta kuvasta tuli noin iso???
No nyt helpotti, kiitos Kurppa!
Poika nikkaroi meille samantyylisen ja tosiaan, kottarien päälle asetettuna se toimii parhaiten. Kannattaa laittaa riittävän pienisilmäistä verkkoa (katiskaverkko) että seulonnasta on oikeasti hyötyä. Katiskaverkko muuten venyy jonkin verran käytössä joten jos on jotakin jäykempää niin olisi parempi. “Multatila” alla olevissa kottareissa jää muuten aika matalaksi. Kehitysversio kakkoseen haluaisin jonkinlaiset kahvat jolla sitä voi heiluttaa ja nostella paikasta toiseen.
Dee, joko hauikset pullistelevat pihapuuhapaidan hihoissa ? Mulla ainakin kädet saa sellaista rytkytystä tuota heilutellessa, että. Onneksi viimeinenkin kompostikehikko alkaa olla sula ja viimeisiä rytkytyksiä vaille valmis. Ei tätä muuten jaksais…
Totta haastat,ei ole ihan kevyttä hommaa tuon siivilän heiluttelu. Tämän kevään “heilutukset” on tosin vielä edessä,eli sopivasti maatunut kompostikehikko käsittelemättä. Olen potenut kaikenmaailman nuhatauteja ja pihatyöt on päässeen käyntiin hitaanlaisesti.
Minä käytän kompostin tikkuineen päivineen, vain isommat nappaa pois joukosta. Laiska mikä laiska.