Hienoa, Kyssäkaali saa viikonlopun yli rauhassa tutkailla tarjontaa. Eiköhän hänestäkin kohta täällä kuulla ![]()
Juu täällä on! Ja passelisti vapaata nyt kaks päivää. Lopetin yövuorot tänäaamuna.
Täytyy asiaankuuluvalla hartaudella valmistautua aarrearkun avaamiseen ![]()
Miltä aikataulu näyttää? Ehtisikö kirje koukata vielä minun kautta? ![]()
Me juteltiin Karvarin kanssa ja ollaan sitä mieltä että otetaan kirje nyt takas kotiin alkuperäsen suunnitelman mukaan. Gilon kanssa oon hölötellyt asiasta.
Eli Kyssäkaali, laita kirje mulle sitten kun oot rauhassa tutkinut sisällön. Toivottavasti siellä on vielä jäljellä tarpeeksi monia eri lajikkeita joista tehdä löytöjä !
Eilen laitettu aarrearkku kotia kohti. Toivottavasti posti kulkisi tällä kertaa ripeästi.
Varmasti tulee niin ajallaan että kerkiän tutustumaan sisältöön ja tekemään omat kylvöni. Ihan vois olla tyytyväinen niistä paristakin päivästä jotka viivyttää omia kylvöjä - nythän sormet jo syyhyää päästä kylvämään mut kevään lopulla se pieni viive korostuu positiivisesti. Oon laittanut 3 lajikkeesta kustakin 3 siementä jo itämään että mulla on sitten niitä aikaisemmin satoa antavia olemassa kesällä ![]()
Kirje kotona ! Kiitos kaikille osanottajille, kaikki sujui kuin Strömsössä !!!
Tuli hyväkuntoisena ja painavampana kuin lähtiessään. Mulle tiedossa ihana loppupäivä kun googlailen niitä lisäyksiä
, jotka muuten ensisilmäyksellä vaikuttaa hyvinkin kiinnostavilta !
Lisätyistä pusseista löytyi lisääjän nimmarit, joten jos en muuten tietoa lajikkeesta löydä niin kysyn sitten suoraan siltä joka siemenet on laittanut.
Näissä pienissä siemenpusseissa ei ollut lisääjän nimmaria, eli keneltä on lähtöisin (=keneltä voin kysellä tietoja) :
Postareitakin oli laitettu, ihana yllätys vaikkei olisi tarvinnut. Mulle tärkeintä oli koko jutussa se että kukin saa otettua niin paljon eri lajikkeita että taatusti jää plussalle sen postitukseen menneen kulun jälkeenkin.
Täytyy varmaan laittaa hyvä kiertämään ja käyttää niitä postareita johonkin toiseen siemenkirjeeseen - mielessä on myöhemmin tänä vuonna paprika- ja chilikirje jos siihen löytyy kiinnostusta.
Vaan nyt ryhdyn lajike-tiedonetsintään… palaan tarkentavilla kysymyksillä varmaan piankin ![]()
Ylvalii, Sun laittamat siemenet (kiitos) on nyt kuukkeloitu ja tässä muutamasta lajikkeesta kysymyksiä:
-Yellow pear : Kasvin koko ? Onko ruukkutomaatti, esim. n. 50 cm kork. vai pensastomaatti ? Satoisuus ? Miten viihtyy ulkona ? Muuta ?
- Yellow Ole : Kaikki tiedot puuttuu. Ruukkutomaatti vai pensastomaatti, korkeus? Satoisuus ? Maku ? Kuinka aikainen ? Miten viihtyy ulkona ? Muuta ?
- Roma VF : Satoisuus ? Kuinka aikainen ? Miten viihtyy ulkona ? Muuta ?
Hyvä, että kotiutui näin nopeasti. Kyllä tuossa mielessä kävi, että jos katoaakin tässä vaiheessa. Ilman seurantatunnuksia jne. Se olisi ihan kauheaa. Mutta hyvä näin!![]()
Nyt olis LeonM:lle kysymys:
-Currant Sweet Pea : säänkestävyys eli millaisessa paikassa pärjää ulkona ?.
-Garden Peach : kasvatitko ulkona, miten pärjäsi ja teki satoa ?
Kysymys Kyssikselle:
-St Pierre: onko se melko suuri, lihainen, pyöreä, myöhäinen, n. 80 cm korkea lajike ?
VAI onko se kirsikkatomaatti ? Kuukkeloimalla tulee molemmat vaihtoehdot tolla nimellä joten nyt tarvittais sulta helppiä ![]()
-Hurma: pärjääkö ulkona kuinka hyvin ?
-Pirkka “Raf” : Löysin RAF tomaateista tietoa, onko kyseessä tällainen:
RAF Tomato Seeds
Information: The RAF tomato is a selected strain from Almeria, Spain, and the name Raf stands for resistant to Fusarium wilt (spanish: “Resiste A Fusarium”). In Spain they are usually harvested green or green-brown. There they are also poured with salt water, so they get their very special flavourful aroma. However, you should be very careful with additional salt doses (possibly every 4 weeks with a 1% saline solution and only to adult plants). The round flattened beefsteak tomatoes have a spicy taste, hardly any seeds and a juicy, firm flesh. Ideal for salads for slicing and as a snack.
@Nuu kirjoitti: Nyt olis LeonM:lle kysymys:
-Currant Sweet Pea : säänkestävyys eli millaisessa paikassa pärjää ulkona ?
Kasvatin ite viimeksi kesällä 2018 sekä parvekkeella että kasvarissa. Eteläsuuntaisen parvekkeen lasitus oli auki koko kesän. Ihan avomaalle en ole kokeillut. Varmasti kasvaa tuettuna seinustalla. Tää luokitellaan ns. villitomaatteihin, eikä sen kasvua ole helppoa hallita leikkaamalla. Jatkuvakasvuisena alkaa rönsyillä joka suuntaan. Sain syödäkseni satoja hyvänmakuisia marjatomaatteja. Kokeilen tällä kaudella ulkoruokintaa. Kukinnasta satoon 62 päivää.
-Garden Peach : kasvatitko ulkona, miten pärjäsi ja teki satoa ?
Kasvatin parvekkeella ja kasvarissa viimeksi kesällä 2018. Oranssinkeltainen nukkapintainen erikoisuus. Pehmeäkuorisena halkeilee helposti ja myöhemmin syksyllä myös homehtuu halkeilukohdistaan, kun kasvihuoneen ovea pidettiin kiinni syyskuussa. Ensimmäiset kypsät sain vasta 25.8. Hitaanpuoleinen. Kukinnasta satoon 75-83 päivää. Muistaakseni sain taimesta vain kahdeksan tomaattia. Syyskuussa kypsyneiden maku jäi aavistuksen vetiseksi ja mauttomaksi.
Kiitokset tiedoista LeonM ja Kyssis ! Taas askeleen lähempänä kylvöjä ![]()
Tomaattisiemenkysymys raipelille:
- Tsjornöl Mavr ? En löydä mitään tietoa googlettamalla eli kaikki mitä voit kertoa on tarpeen.
- Red Plum ? En löydä tarkempaa tietoa googlettamalla. Ruukkutomaatti ? Pensasmalli ? Kirsikkatomaatti vai isompi hedelmä ? Pärjääkö ulkokasvatuksessa ? Satoisuus ? Maku ?
Meinaatko Nuu kasvattaa kaikkia noita lajikkeita? Mihin ne sopii, onko montakin kasvihuonetta?
Kitikat, otan tässä ekaksi selville kirjeessä mukana olleiden lajikkeiden kuvaukset ja sitten vasta päätän että mitä ensi kesäksi valitsen kasvamaan. Tarvitsen lajiketiedot että voin tehdä mahdollisimman hyvän valinnan omaa ensi kesän tarvettani ajatellen ![]()
Kasvatan yli puolet tomaattilajikkeistani ulkona. Minulla on 7,5 neliön seinämallinen kasvari joka on varjoisassa paikassa eikä ole oikein hyvä tomaateille. Ja sitten on 4,5 neliön seinämallinen kasvari joka on hyvässä paikassa muttei sinne mahdu kuin max 4 runkotomaattia.
Karvari, nyt oon päässyt sun lisäyksiä googlaamaan. Tässä nyt alkuun pari kysymystä:
Onko “Honey Drop” kasvutavaltaan kuin Idyl ? Kuinka satoisa se on, vaikka Idylliin verrattuna ?
Choralik -hakusana antaa tulokseksi Koralik-tomaatin. Jossain lähteissä se näyttäis pensastomaatilta, jossain sen korkeudeksi annetaan 2 m. Jossain se on F1-lajike, jossain ei sellasta mainita. Mikä ja millanen se on ?
Oot kirjottanut että pieni, punainen ja kypsänä makea. Onko pienempi kuin vaikka Sungold ?
Nuu,Honey Drop saman tyylinen ku Idyll,ei niin satoisa ollu ainakaan mulla.
Choralik,kasvaa samaan tyyliin pitkäksi ku esim Sungold,pienempi tomsku,vähän niinku 100&1000 mutta huomattavan makea.
Sain näitä siemeniä Bobbielta,tietäisköhän enemmän tästä?
Karvari, lisää kysymyksiä:
-Grusa Tzornia (musta piru), onko runkotomaatti vai pensas ? Meniskö ulkona ? Kuinka satoisa ?
-Versissase : hakutulos tulee nimelle Black Vernissage. Se on tumma runkotomaatti. Oot kirjottanut pussiin " punainen,tavis?? " Onko se oletus siitä millanen se tomsku on vai onko noi mun hakutulokset väärälle tomskulle ?
Ja tadaa - tän jälkeen mulla onkin sitten kaikki tiedot kasassa ja pääsen (joudun?) tekemään valinnat tän kesän kasvatettaville. Iso kääk jo etukäteen !!