Siemenkirje: Vuoden 2024 aloitus

Täältä tullaan ja taas sukelletaan siemenien ihanaan mailmaan. Tämä siemenkirje on sekalainen eli löytyy hyötäreitä, perennoja ja kesäkukkiakin. Mukaan pääsee olemalla penttiläinen ja heppaamalla.  Maksimi osanottajamäärä on 10, lähtee kiertämään min. 5 heppaajalla. Laitan liikkeelle aika nopealla aikataululla.  Osanottajien tulee tutustua siemenkirje-ohjeeseen jos juttu ei ole ennestään jo tuttu. Mm. sitoutuminen kirjeen etenemisen seuraamiseen sekä  ilmoitus tähän ketjuun kirjeen saapumisesta ja edelleen lähtemisestä on tärkeää.

Osallistujat siis heppaavat tänne ja lisäksi laittavat minulle hölönä tulemaan yhteystietonsa sis. puhelinnumeron. Nämä tiedot kulkevat myös kirjeessä mukana.

Postitus / Posti:
-Ensisijainen: - pikkupakettilähetys max 3 x 25 x 35 cm max. 2 kg / 5,90 €, toimitus postilaatikkoon 2-3 työpäivässä
Postin ohje: maksa netissä, tulosta lähetyksen päälle osoitekortti ja vie kirjelaatikkoon, tai kirjoita tiedot lähetykseen ja vie Postin palvelupisteeseen.
Huom. Varmistathan, että lähetys mahtuu postiluukusta

-Toissijainen vaihtoehto, mikäli sisältö matkan varrella paisuu yli: - S-paketti max 11 x 32 x 42 cm, max 25 kg / 6,90 €, toimitus 1-3 työpäivässä

Kiinnostus osallistumiseen on tiedossa jo Karvarilta, Henniltä, Itusilmältä, Kastehelmiseltä ja Kitikatilta. Laittakaa tänne kummiskin vielä vahvistavat hepit, ja lisäksi toivomus paikasta kirjeessä.  

Tiedänpä minkä parissa tänään vietän aikaani … rips ja raps :smiley:

Kitikat, laitatko mulle vielä hölönä yhteystietosi (nimi, osoite, puhelinumero) :slight_smile:
Ja jos on joku tietty paikka (alku, keskellä, loppu) kirjeessä niin kerro sekin.

Hep,mulle sama missioon.

Ja hei, jos jollain on haussa jotain ihan tiettyä niin laittakaa siitä tänne tietoa. Osaa sit muut kaivella omia kätköjään sillä silmällä ! 

Varmistushep. Ja järjestyksellä ei muuten väliä, mutta jos joku haluaisi Keijunmekkoa laittaa itämään, mulla olisi siitä laittaa tänä vuonna kerättyjä siemeniä mukaan, sikäli aikainen vuoro olisi varmaan järkevä.

Mukana!

Jos pääsisin johonkin Itusilmun perään, keijunmekkoa ei ole ollut aikoihin. Koitin saada viime vuonna siemeniä, muita kuin ostosiemeniä kun en ole saanut niitä onnistumaan. Toinen mitä kovasti toivon on kaunopunahattujen siemenet, värillä ei väliä. Viime vuonna ei noussut ainoakaan ylös. 

Kastehelminen, multa löytyy kaunopunahatun siemeniä, lajike Magnus. Laitan kirjeeseen.

Tänne laitan kans,mullon viime kesän keijjun siemeniä.

Vieläkö mahtuu mukaan? Ajattelin että en tarttis uusia siemeniä, mutta kai sitä kevään edetessä taas innostuu kylvämään kaikenlaista.

Minulla olisi viime syksynä kerättyjä jonkinlaisen Red Kuri tai Hubbard kurpitsan siemeniä (kiinalainen työkaveri toi mulle tuliaisina siemenet Kiinasta muutama vuosi sitten, joten en ole varma lajikkeesta).

Wautoma avomaakurkun itsekerättyjä siemeniäkin olisi jaettavaksi. Itävyydestä en mene takuuseen, mutta siemenet on pulleita. Sain viimekeväänä yhden taimen kasvatettua jenkeistä saamistani siemenistä ja kasvatin sen paljussa erillään muista kurkuista. Se oli vähän huonossa paikassa ja teki vain kolme kurkkua, jotka jätin kasvamaan siementen keruuta varten. Tämän pitäisi olla jokin ‘heirloom’ lajike.

Tomaattejakin on useita lajikkeita viime kesältä.

Multa löytyy ihan tuoreita viime kesän siemeniä. Siis sen kaunopunahatun.
Uudet tomaatti- ja kurpitsalajikkeet kiinnostavat täällä kovasti, sekä ennen kaikkea perennat ja kesäkukat toki myös!

Ei sais sanoa hep… mut ei pysty vastustamaan eli “Hep” (toivottavasti en ole ihan etupäässä ketjua tällä kertaa).

Genesee ja Ylvalii, laittakaa hölöllä tulemaan yhteystiedot puhelinnumeroineen.
Myös Kastehelmisen ja Karvarin tiedot numeroineen tarttisin vielä.

On mulla entisten siemenkirjeiden peruja ne varmaan kaikille teille olemassa, mutta pääsisin paljon vähemmällä vaivalla kun saisin ne suoraan eikä tarttis lähteä kaivelemaan mistään.

Onko sulla Genesee mitään ihan erityistä mitä toivoisit kirjeestä löytyvän ?  Vaikuttais siltä että sulta tulevat siemenet on saamassa kotia senverran useelta että sun sijoituspaikan kirjeessä on oltava alkupäässä :smiley:
Onko punakaunohattu Magnus ja/tai keijunkukka sellasia joita ottaisit ?  Kysyn tota siksi koska niitä on tulossa muilta kirjeeseen osallistujiltakin siellä matkan varrella ja mietin tässä että mitä kaikkea laitan täältä alkupäästä kirjeeseen mukaan. 

Vieläkö mahtuu mukaan

Nyt on mun lisäksi 8 osanottajaa. Aika hyvä määrä, sillä voitais mennä ellei sitten joku tässä ihan kalkkiviivoilla vielä mukaan pyri.
Oon saanut nyt mukaan lähtevät siemenet kerättyä ja listattua, ihan on reipas määrä pussukoita :D. Luulen että huomenna iltapäivällä ryhdyn pakkaushommiin. Katotaan miten mahtuvat siihen max 3 cm paksuun vai kannattaako suosiolla ottaa se paksumpi laatikko ettei matkan varrella tartte vaihtaa paksumpaan laatikkoon. 

Oon
tehnyt tässä myös kirjeen kiertojärjestystä, laitan tänne sen sitten kuhan pääsen postitusvaiheeseen. En tiedä ehdinkö huomenna, mut tällä viikolla kummiskin.

Kirjeen tultua kiertojärjestyksessä viimeisenä olevalle (ennen kotiinpaluuta mulle) on sitten aina mahdollista kunkin halutessaan pyytää häneltä että saa kirjeen vielä uudelleen itselleen. Tämä vaikka siksi jos haluaa päästä käymään läpi kaikki nekin siemenet mitä kirjeeseen on lisätty sen oman vuoron jälkeen. Eli tällaisessa tapauksessa viimeinen kirjeessä ei postitakaan kirjettä suoraan takaisin minulle vaan jollekin muulle joka sitten postittaa kirjeen tänne mulle kotiin. Hänelle tulee tietty lisäkustannuksia asiasta.   Sellanen loppumutka siis on kuitenkin mahdollinen. Sovitte vaan asiasta kirjeessä  viimeisenä olevan kanssa, ja tietysti infoatte asiasta tänne ketjuun :slight_smile: 

Nuu,multa varmaan löytyy jotaki eri tomaatin siemeniä ku sulta.Ja niitä mielellään laitan jakoon.

Yritin sua Karvari saada sijoitettua vähän keskemmälle kirjeeseen kun oot aikasemmin
aina ollut siinä alussa enemmän antavana osapuolena. Olisko sulla ehdotusta mikä olis sopiva paikka sulle ?

Nonnii nyt on kulkujärjestys pähkäilty valmiiksi. Yritin ottaa esitetyt toivomukset huomioon :thinking::+1:.
 1. Metsänasukas
2. Genesee
3. Karvari
4. Kitikat
5. Itusilmä
6. Henni
7. Kastehelminen
8. Ylvalii
9. Nuu

Huomenna lähtee matkaan mikäli kirjeen ensimmäinen on valmiina. Ohuin postituslaatikko olisi käynyt liian ahtaaksi lähes alkuunsa joten Metsänasukas, oletko valmis hakemaan
laatikon postista mahdollisesti jo perjantaina ?

Metsänasukas, toivon että teet paljon ihania löytöjä siemenkirjeestä :kiss: . Ihan pulska paketti on tulossa :slight_smile: . Kattele ja tutki silleen suht. aktiivisesti. Hirveesti hätäillä ei tartte, tästä hommasta on syytä nauttia :smiley:

Yleisesti vielä ohjeita kaikille osallistujille:
Liikkumisnopeudesta sen verran että kun otetaan huomioon kulkuajat niin paketin pitäis olla joka viikko aina eri henkilöllä tutkittavana jotta sen kokonaiskierto ei venähtäisi liian pitkäksi.

Aina tulee jotain viivytyksiä jossain vaiheessa, mutta jos jokainen yrittää laittaa paketin postiin seuraavalle sellaisella aikataululla, niin se olis hienoa.

Ilmoitus ketjuun kun kirje/paketti on saapunut, ja ilmoitus ketjuun kun se on lähtenyt jatkamaan matkaa seuraavalle.
Kukin laittaa  kiertojärjestyksessä seuraavalle  hölöviestin kun on postittamassa pakettia, siten hän varmasti saa tiedon (hölöviestit näkyvät myös sähköposteissa joten niillä tavoittaa myös pentin ulkopuolelta).

Seuratkaa ajallanne kirjeen kulkua :slight_smile: