No voi HALVATTU!! Sen hetken, kun ei katso ketjuja. Nyt kyllä ketuttaa
Mun onnella kylvän vielä nuo 20 tomskulajia linnuille keväällä.
Alix, sinähän voisit laittaa tomaattisiemenketjun liikkeelle?
Olipas kiva kuulla että tiikerimeloni ehti tehdä edes jotakin, ne siemenet on multa mutta tilanpuutteen vuoksi en itse voinut sitä kokeilla kasvattaa.
Tuosta kirjeen kulusta, voihan kirjeen aloittaja määritellä että kirjeen ei tarvitse lähteä kuin vasta kahden yön jälkeen. Näin jää paremmin aikaa tutustua kirjeeseen, mutta oman vuoron arvioidun saapumisajan laskeminen kuitenkin on mahdollista. Postinkulku aiheuttaa jokatapauksessa aina epävarmuutta kirjeen saapumisaikaan eli ei sitä just päivälleen voi kuitenkaan laskea.
Jos kirje kulkee nopeaan, ehtii se kiertää 3-4kertaa ennen kylvöjen alkamista ja on iloa useammalle.
Ensi viikolla saan tämän syksyn kirjeen jo toiseen kertaan kierrokselle.
Kyllä 1-2 illassa pitäisi saada siemenet larattua.
Aiemmin jotkut kirjeet on ollut joillakin viikkoja, se ei ole kivaa kenellekkään.
Ihmisillä on semmoinen kumma piirre, että jos selkeää ja jämptiä aikarajaa ei ole, niin sitten asiat tuppaavat venymään ja venymään. Ja jos kymmenen ihmistä panttaa kirjettä viikon per nenä, niin eipä se montaa uusintakierrosta kerkiä tehdä. Minusta ei ole paljon vaadittu, että seuraa kirjeen kulkua ja varaa sen saapumispäivän kirjeen tutkimiseen. Jos se tuntuu vaikealta niin helppohan siltä on välttyä kun osallistuminen tietääkseni on kumminkin vapaaehtoista Eikä ketään vissiin ole teloitettu eikä edes ruoskittu, jos on sattunut joku este juuri sille päivälle ja kirjeen kulku on viivästynyt hiukan. Seuraavana päivänä postiin on kuitenkin helppo ja selkeä sääntö, ja minusta ihan hyvä lähtökohta.
Oulunseudulta: Oli tosi nätti kasvi, mutta neljä tainta täytti kyllä 9 neliön kasvarini lattian lähes kokonaan! Enkä tiedä ilahduttaako ketään mun pikkuinen tomaattisatsi, kaikista kun ei ole kauheasti siemeniä… Ja Tilhiskin kanssa olen samaa mieltä, että joku ohjeaika on hyvä olla, ettei kirje jää lojumaan pitkiksi ajoiksi. Samalla on hyvä olla ymmärrystä siitä, että ihmisten elämässä sattuu ja tapahtuu. Usein nämä kirjeet esimerkiksi liikkuvat flunssa-aikoihin, eikä ketään voi velvoittaa raahautumaan postiin 39 asteen kuumeessa
Jos laittais oman ketjukirjeen niin pitääkö olla uusinta kierros kans? Ja paljonko sortteja pitäis olla alkuun että olis mieltä lähetellä?
Ei tarvitse laittaa uusintakierrosta liikkeelle, jotkut tekevät sen siksi kun kirje on kotiin palatessaan täynnä siemeniä ja itsellä ei ole niille tarvetta.
Tuohon sorttimäärään ei kai voi mitään tyhjentävää vastausta antaa, varmaan riippuu paljon kohderyhmästä jolle kirje osoitetaan. Aloittelijat joilla piha on vasta ns. ajatuksen asteella löytävät itselleen tarpeellisia siemeniä melkein kaikista kirjeessä olevista siemenpussukoista. Oletan että tällainen aloittelija on tyytyväinen jos siellä parikymmentä pussia erilaisia siemeniä olisi ? Toisessa päässä ne joilla puutarha jo kukoistaa ja joilla on omasta takaa lähes kaikkien tavallisimpien kasvien siemeniä.
Laitat aloitusilmoitukseen paljonko lajikkeita on ja kuinka monta pääsee osallistumaan. Samalla voit laittaa mitä huolit vaihtariksi ja voit vaikka rajata osallistujia niin että kuinka monta viestiä on oltava pentissä ennenkun pääsee mukaan.
Alkuun voi laittaa/pyytää lisääjiä, jos tuntuu siltä, että siemeniä on liian vähän
No juur näin, kiitokset teille vastanneille. Tän kyselyn takanahan oli siis lähinnä saada pikkusen lisäpontta ajatukselle… Huutelen apua sitten uudelleen kun sählään sen aloitusviestin kanssa=D
Miulla alkaa mennä maku pian koko siemenkirjeistä tuon hoputtamisen ja hirveen kiireen takia, kivahan on tottakai kun sujuvasti kulkee mutta alkaa tuntua että niillä on niin kiire eteenpäin että tohtiiko ees tutkailla rauhassa, googlailla jne jne, pääasia on vaan se että ei oottajat hermostu, ainahan voi sattua vaikka mitä viivytystä mille ei voi mittään, tuskin noita kukaan tahallaan panttaa, mutt ei se paniikissa kirjeen saaminen ja lähettäminenkää kivaa oo. Eikä kaikilla oo lähettämispaikkaa nokan alla eikä saa kirjettä lähtemään just siihen ja siihen aikaan. Kunhan ilmotuspuoli toimii ja pysyy ajantasalla , se on miusta paljon tärkeempää kun mahoton kiire ja paniikki vaikka yöllä tutkailla sisältöä jos ei muuten kerkee tai jaksa.
Ei mullakaan oo autoa, jolla lähtisin kirjeitä kuskaamaan, mutta kyllä mulla selkärangassa on se, että en täällä sitä seisota yhtään enempää kuin sen aikaa, että olen katsonut läpi. Meen kyllä oikeastaan sen aina hosuen läpi, en odota tokikaan sitä muilta. No onneksi nyt ei ole ollut mikään himohepityksen aika, eikä ole käynytkään kuin yksi ja sekin siksi, että laitoin noita täällä olleita matkaan. Kyllä minusta esim. jo 1,5 seuraavan kirjeen saajan välillä on liian pitkä aika. Mun on varmaan paras olla huutamatta hep, olen hosu nykyään joka asiassa.
siis 1,5 viikkoa; korjaan.
Ainahan sattuu ja tapahtuu. On sairastumisia ja muuta tai työvuorot hankalasti. Ei kai kukaan paristä päivästä pillastu kunhan ilmoittelee mikä on tilanne, ettei muut luule että kirje on taas postin syöverissä.
Vaikka ykköspostia käytetään niin kahdella, parhaimmillaan kolmella kirje kerkii viikossa käydä. Edellyttäen että osallistujat ovat terveinä ja kotona. Työesteiden tms. normaaliin elämänmenoon kuuluvan takia ei pitäisi tarvita hötkyillä yötä myöten. Mutta ilmoittaminen ketjussa on aina hyvä, sekä saapumisen, ehtimisen että lähtemisen.
Pitäiskö ottaa käytäntöön kahden otsakkeen alla kulkevat siemenkirjeet, eli “hitaat” ja “rivakat”.
Kurppa tuolla aikaisemmassa viestissään totesi, että reippaassa tahdissa kulkeva kirje ehtii kulkemaan neljä kierrosta talven aikana. Sellainen ilahduttaa aika montaa penttiläistä, jos yhteen mahtuu n. 15 osallistujaa.
Nopeasti kiertävät ovat ainakin silloin tarpeen kun kylvöajankohta on käsillä:)
Olen seurannut tuota siemenkirjejuttua,joskus mietin ,alkaako mukaan.En kyllä ala,on se niin päätöntä touhua näin sivusta seuraten.Kun posti on 15 kilsan päässä,niin ei onnistu.
Ei harmita onneksi.
Tämä oli vain kommentti.
Tourangelle, kyllä siemenkirjeen saaminen on niin mukavaa, että sen eteen potkaisee potkukelkalla vaikka 15 kilometriä (vitsailee hän, jolla on postin laatikko tien toisella puolella
Eikö teillä voi jättää postinjakajalle kirjeitä vietäväksi? Minä laitan usein maalla taimipostit postimerkit kyljessä omaan laatikkoon odottelemaan jakajaa.