Siemenkirjeitä koskevaa yleistä asiaa

Tässä voi kysellä ja jutella kaikista siemenkirjeitä koskevista mieleen tulevista asioista. 

Siemenet - Siemenketjut - "OHJE: Siemenketju, Toimintaperiaatteet" -ketjussa on toimintaohjeita, täällä muu viestittely.

En ole koskaan ennen osallistunut näihin siemenketjukirjeisiin, mites jos osallistun ja mulla ei ole itselläni antaa siemeniä jakoon…enkö saa silloin osallistua vai laitanko postimerkkejä kirjeeseen siementen sijasta?..oonkos oikke ymmärtäny nää ohjeet?

Siemenkirjeen aloittaja laittaa yleensä aloitusviestiinsä ohjeet kuinka hän haluaa toimittavan oman kirjeensä kanssa. Hän voi laittaa osanottajille joitakin rajoituksia, ja hän voi myös laittaa vaihtareille joitakin rajoituksia.

Mutta yleisesti ottaen vaihtareina kelpaavat postimerkit jos kirjeen aloittaja ei ole muuta halunnut.

Milloinka tänne siemenketjustoon on tullut tämä uutuus, että ketjun laittajalle pistetään siemeniä erikseen?

Minusta se on hölmöä ja lisää turhaan laatikon painoa.

Nuo asiat pystyy tiemmä hoitelemaan muutenkin.

En osaa sanoa, milloin tuo tapa on alkanut. Itse olen näiden vuosien aikana laittanut kerran tai kaksi aloittajalle muutaman siemenen erikseen, pari kertaa olen saanut nimelläni osoitettuna muutaman pienen pussukan.

Lisään vielä, että itse en odota saavani osallistujilta mitään omia pussukoita vastineeksi siemenkirjeen siemenistä. Ideanahan on, että laitetaan suunnilleen saman verran siemeniä takaisin, mitä otetaankin, jolloin laatikon painon pitäisi pysyä suunnilleen sellaisena, kuin lähtöpaikasta lähtiessä. Kirjeen alulle laittajana, olen löytänyt kotiin palaneesta kirjeestä aina runsaasti itsellenikin uutta kylvettävää, vaikkei siellä olisikaan mitään pikkupussukoita minulle erikseen laitettuna.

Jaah, milloinhan tuo siementen lisääminen ketjun aloittajalle mahtoi alkaa. Joskus kun laitoin likkeelle ruususiemenkirjeen, niin siellä oli mulle sitten postimerkkejä vino pino. Sain varmaan vuodeksi postimerkkejä käyttööni. Ehkä nuo siemenet ajatellaan sitten korvaukseksi ketjun aloittajalle vaivannäöstä. Toki siinä ketjun kokoamisessa on ollut suuri työ, joten siltä kannalta ymmärrän tuon menettelyn. Kirjeen painoa se kyllä lisää. Jos kirje on kovin painava jo tulessaan, niin voisihan ne  siemenet sitten lähettää erikseen ketjun alkajallekin. Itse  kyllä yritin keventää Välkkeen kirjettä, mutta en sitten ihan onnistunut. 

Minen halua, että minulle lähetetään mitään erikseen, se ei ole tämän kirjeen tarkoitus.

Tarkennan vielä, että tuo minun yläpuolen viesti on tarkoitettu vastaukseksi viherpeukalolle siitä ajatuksesta, että pussukoita alettaisiin vielä postittelemaan minulle erikseen. Kirjeeseen niitä voi toki laittaa, jos siellä vain tilaa on. Hoyabellan siemenniksi on hyvä. :slight_smile:

Itse sain eilen ihan ensimmäisen siemenketjukirjeen. Ei siis minkäänlaista aiempaa kokemuspohjaa, tietysti yleiset toimintaohjeet luettuina.

Laitoin kirjeen mukana tulleeseen, kirjeen kokoajan nimeämään pussiin hänelle tarkoitetut postimerkit ja pari pussia kesäkukkien siemeniä, joita hän oli toivonut vaihdokeiksi. Sillä ajatuksella, että niitä riittää kirjeen lähettäjällekin. Ne voi toki laittaa jakoon seuraaviin kirjeisiin, jos lähettäjällä ei ole tarvetta niille.

Jos tämä aiheuttaa sekaannusta tai olen toiminut tässä jotenkin tyhmästi tai väärin, niin varmasti joku seuraavista vastaanottajista voi korjata tilanteen.

Kun ajatellaan, että mitä siemenet maksavat tilattaessa niitä kaupasta, niin mielestäni ei ole paljonkaan, vaikka postarit olisivat viisi tai kuusikin euroa. Kuitenkin kirjeissä on yleensä hurjasti valikoimaa. Voihan olla, että ketjun aloittajalla on mielessä joitakin siemeniä, joita haluaisi ja eihän niitä nyt hirveää määrää kuitenkaan tarvitse laittaa. Voihan olla, että kun kirje kiertää, vaikka viidellätoista ihmiselle, ettei niitä siemeniä sitten ole enää jäljellä. Kirjeen kokoamisessa on kuitenkin aika iso työ. Oman kirjeeni sain lähtemään tuolla kolmella eurolla, mikä tosin edellytti pienempien pussien askartelemista, kuin missä alunperin olivat ja joidenkin siirtämistä isommista pussukoista pienempiin. Näin sain myös enemmän lajikkeita mukaan.

On totta, että on muitakin kanavia hankkia haluamiaan siemeniä. Itse olen aika paljon ostanut ja niitä on kirjeessäkin mukana, koska onhan se mukavaa, jos jollekulle muullekin niistä on iloa. Joitakin siemeniä olen vaihtanut puutarha.netissä tai saanut postarin hinnalla ja siitä iso kiitos näille ihmisille. Joiltakin ihmisiltä olen myös saanut taimia ja heille vastaavasti mielelläni ensi keväänä tarjoan omia ylimääräisiä taimiani, kunhan siemenkasvatukset jotenkin onnistuisivat. Olen myös lähettänyt taimia, kun on jotain sellaista sattunut pihasta löytymään, mitä on etsitty. 

Itse olen varmaan alun alkaenkin ymmärtänyt väärin, että kun vaihtareiksi käyvät siemenet tai postimerkit, niin vaikka olen osallistunut ketjuun, jossa aloittajalle laitetaan postimerkkejä, niin olen myös laittanut lisää siemeniä. Toisaalta olen ymmärtänyt niin, että jos vaihtareina on siemenet, niin laittanut aloittajalle muutamaa siemensorttia joitakin siemeniä ja lisäyksiä sitten itse kirjeeseen. Jotenkin minusta on tuntunut mukavaltakin laittaa aloittajalle muutamia hieman harvinaisempiakin siemeniä kiitokseksi. Jos olisin ne ketjun mukana laittanut, niin tuskin aloittajalle olisi niitä enää ollut. Nämähän ovat makuasioita. Pitäisikö kuitenkin toimia niin, että jos ketjun aloittajalle jotain haluaa laittaa, niin ne pitäisi laittaa henkilökohtaisesti eikä kirjeen mukaan?

Mä olen sitä mieltä, että ne kirjeen aloittajalle laitetut muutama pienenpieni siemenpussi ei paina niin paljoa, että se nostaisi kirjeen hintaa. Olen ihan samaa mieltä siitä, että jos laittaa mukaan jotain harvinaisempia siemeniä, on kiva, että kirjeen aloittajakin saa niistä iloa eikä ihan kaikki hupene kirjeen kulkiessa.

Postareita laitan myös mukaan aina, määrän riippuessa hiukan siitä, minkä verran olen ottanut siemeniä ja minkä verran lisään siemeniä mukaan. Jos en laita ollenkaan siemeniä, lisään sitten jo enemmän postareita. Välillä olen kuitenkin haukkonut henkeäni saadessani oman siemenkirjeeni takaisin. Muutama ihminen (joita tietenkin lämmöllä muistelen <3), on laittanut postareita ihan hirvittävän määrän, jopa siementen lisäksi. Se tietenkin lämmittää mieltä, mutta ei noilla siemenkirjeillä mun mielestäni ole tarkoitus rikastua.

Hyötykasvisiemenkirjettä kaipailen, laittaakohan kukaan sellaista tänä syksynä liikkeelle?

Jos laittaa voisin varata jo paikan ettei mene sivu suun kun täällä en pääse ihan joka päivä käymään :slight_smile:

Mä olen laittamassa, voishan sen ketjun jo aukaista :wink: Kaksi muuta kirjettä odottelee lähtöä ennen sitä.

Hienoa, varaatko mulle jo paikan vaikka jonnekin loppupäähän jos mahdollista!

Nyt ärsyttää  Mikä ihmeen kiire ja paniikki tähän aikaan vuodesta on näiden siemenkirjeiden kanssa? Mahdollisimman nopsaan toimitetaan seuraavalle, mitä järkeä? Kiirettä kun ei millään nyt ole kellään vaikka kuinka yrittäisi hätäillä.

Eikö näiden pitäisi olla mukavaa selailtavaa, eikä paniikkia siitä et on varmaan nopea. Moni käyttää googlea apuna ja se on hidasta kun ei tiedä mikä kasvi on mikin. Muistelen vaan ekoja kirjeitä joihin osallistuin. Aarteita toisensa perään

Pitäiskö jarrutella ja antaa jokaiselle aikaa käydä kirje läpi oikeesti? Jokainen ketjun alullelaittaja pystyy tämän kiireellisyyden asteen erikseen määrittämään…

Luulenpa, että nuo “hoputtelusäännöt” muotoutui silloin pari vuotta sitten, kun oli alvariinsa kaiken maailman ongelmia näiden kirjeiden kulun kanssa (ei ilmoteltu ja kirjeet kulki vähän miten sattuu, jos kulki loppupelissä sitten ollenkaan). Alullepanijat ja ketjulaiset saivat jatkuvasti kysellä, että missä kirje kulkee ja onko se tullut seuraavalle jo perille. Itsekin mietin, että kopioinko vanhoista tiedostoista kirjeen mukana olevaan nimilistaan taas sitä samaa ohjetekstilitaniaa, mikä siinä on aina lukenut kun viime aikoina kirjeet ovat kuitenkin kulkeneet mallikelpoisesti (koputetaan nyt varuilta puuta…). Minulle kirjeen alulle laittajana on ihan yksi lysti onko kirje useamman päivän yhdellä henkilöllä, kunhan on tallessa, eikä sitä tarvitse jatkuvasti täällä ketjussa huhuilla (se on jostain syystä minusta tosi ärsyttävää). Laitan sen kirjeen talven aikana kiertämään niin monta kertaa kuin se kerkeää kulkemaan ja osallistuja on.

Nopsaan kulkevassa kirjeessä on myös hyvät puolensa; pystyy ~laskemaan, koska kirje on omalla kohdalla. Ja jos ei juuri silloin voi vastaanottaa kirjettä, niin voi ajoissa sopia vaihdosta myöhäisempään.

Minäkin kurkin alinomaan josko hyötärikirjettä olisi jo lähtemäisillään :slight_smile: Mulla on hurjasti tomskunsiemeniä, jotka kaipaisivat teidän muiden luo! Ja muutamia lajikkeita, mitä itse kovasti kaipailisin. Sen lisäksi hyötärikirjeistä olen löytänyt joka kerta jotain aivan uutta hauskaa kokeiltavaa mitä ei kaupasta ikunakuussa saa tai jos löytyy niin hinnat ovat niin suolaisia tai siemenmäärät niin järkyttävän pieniä TAI suuria, ettei ihan kokeilumielessä viitsi ostaa. Viime vuoden tiikerimelonista ei kerennyt kasvamaan kuin yksi viisisenttinen pallura (senkin kyllä söin), mutta syytän huonoa kesää. Männävuonna kirjeestä noukkimani herkkuhyppykurkku on nykyään vakivihannes. Kiitän siis kaikkia kirjeilijöitä, ja jos Miikos on laittamassa kirjettä liikkeelle, niin kovasti varaisin paikan siihen!

:slight_smile: ensimmäinen tämän syksyn kirjeistä on jo täyteen buukattukin