Siili

Olen vuosia haikaillut siiliä pihapiiriini tai siilipariskuntaa. Näitä ei ole ikinä tällä alueella ollut, vaikka puitteet olisi mahtavat. Kukkapenkkii, marjapensaita, hedelmäpuita jne. eikä tiellä läpikulkuliikenneettä! Niin että tietäiskö joku mistä niitä sais?

Alkuperäinen kirjoittaja: Riid

Ei kai niitä mistään saa, ovat rauhotettuja eläimiä. Meillä niitä on luonnostaan.

Meillekin saisi muutama tulla - voisitte kertoa niille pihojenne siileille, että Kuhmiksessa olisi ihan kiva piha vailla omaa kotosiiliä. Jostain syystä täällä ei koko pitäjässä ole ensimmäistäkään siiliä, en ainakaan ole nähnyt 20 täällä asumani vuoden aikana. Edes raatoa maantiellä.

Meillä alkaa olla jo tungosta. Näin lämpimillä on ruokaa huonommin luonnossa joten käyvät syömässä pitkin päivääkin.

Just eilen, kun vein poikaa asunnolleen, tuolla keskustassa siili kipitti tien yli auton edestä. Vaan ei ole meilläkään kotona.

Siilit on söpöjä, Kuopiossa olen niitä muutaman livenä nähnyt ja niin on Eetukin mut se ei tykkää siileistä =)

Eilen myöhään illalla näin viimeksi!-Hei,pitääkin mennä laittamaan heitille vettä!

Kissan kuivaruoka on myös suosittua.

Mua niin harmittaa kun ei ole meilläkään siilejä…Kun olin pieni(iik,siitä jo 15v…)niin oli kesä iltaisin meidän pihassa 8 siiliä kerralla syömässä,usein pienet poikasetkin mukana:) Kävin melkein joka päivä onkimassa niille kaloja veljen kanssa.

Kerran meidän pihaan tuli siilin poikanen jolta puuttui toinen puoli naamasta,ilmeisesti oli koira tms hyökännyt kimppuun.ilmeisen tuore juttu kun oli tuoretta verta vielä.Otin sen tuhisevan piikkipallon sisälle ja iskä sanoi että se pitää lopettaa,mutta en antanut.Putsasin monta kertaa päivässä sen naamaa,annoin antibiootteja ja ruokin.Siitä tuli mun lemmikkisiili,naama parani hienosti ja mun mielestä se oli hirmu söpö vaikkei ollut toista silmääkään.Se sai nimekseen silmäpuoli.

Sitten kun se oli täysin tervehtynyt,niin oli aika päästää se luontoon,autoin sitä rakentamalla pesän meidän kuusiaidan alle,ja sinne se jäi levolle.

Kaikki väitti ettei se selviä talven yli,mutta kuinkas kävikään,Silmäpuoli oli seuraavana keväänä oikein terhakkaassa kunnossa,kävi joka ilta syömässä ruokapaikalla ja myöhemmin kesällä yllätti tupsahtaessaan 4 poikasensa kanssa katsomaan kun me grillailtiin:) Kaikenkaikkiaan 9 vuotta se meillä asusti,ja oli niin ihanan kesy,antoi rapsutella,ja söi mun kädestä heinäsirkkoja,jahtasi meidän kissaa…Kova ikävä on sitä pikku piikkipalleroa…

Ihana siilitarina Lissulla!

Niin on:)

Sama siili meilläkin käynyt vuosi tolkulla, sillä on sellainen tummempi läntti toisessa kupeessa.

Siili tai joskus useampikin oleskelee myös minun pihallani päivittäin, viime kesänä vein niille kissanruokaa, mutta ateria houkutteli niin paljon naakkoja paikalle, että luovuin ruokinnasta, en aloittanut tänä vuonna ollenkaan.

Aamulla viimeksi näin taas yhden mennä pupeltavan tuossa puskassa, kissa ulkoili metrin päässä valjaissaan, ovat kai joskus tehneet lähempää tuttavuutta, koska nyt eivät antaneet toisensa häiritä touhujaan yhtään.

Miulla on ruokintaa varten laatikko johon vaan siilit pääsee.

Enpä tiedä laatikkoa, tässä on niin paljon viime talvesta saakka myös myyriä ja hiiriä, että jätän kyllä ruokinnan kokonaan pois, jos olisi edes ihan oma piha, mutta kun asun rivitalossa...kasvi

Meidän siiliperhe sai iltapalaksi banaania ja liharuokapuolen ne saa toistaiseksi hankkia itse. En tiedä voiko siilit syödä koiranmakkaraa. Meillä on nyt poikaset ja sieltä kärhöpensaan alta kuuluu monenmoista tuhinaa ja putputusta.

Luulis siilille kelpaavan koiranmakkaran, kun sille kelpaa linnunpoikasetkin. (Meillä oli joskus kesy varis, ja sekin söi koiranmakkaraa).

Kyllä kelpaa niin koiranruoka ja -makkarat kuin kissankin. Tässä pari kivaa linkkiä siilien maailmaan: http://www.siilikiikarissa.fi/ruokinta.php ja http://www.sey.fi/elaintietoa/luonnonvaraiset_elaimet/siili_tarvitsee_ruokaa_syksyllakin.

Meilläkin oli yhtenä iltana siili pihassa, että minä tykkään siilistä.

Mieki tykkäisin siilsitä omalla pihalla, mutta tyydyn nyt sitte vaan katseleen kuvia ku ei ne täälä meillä saakka tallustele nuo siilit.