Valitettavasti ei tullut koko kasvi kuvaan, kukinto vain.
Sikoangervo kyllä kelpaisi metsäpuutarhaan, pitääpä laittaa korvan taa, josko vaikka jostakin taimistosta löytyy. Näitä valkoisia luonnonkasveja olen koettanut haalia mökille polun varteen mustikkatyypin metsikköön silkan vihreyden keskelle.... Viehättävä on!
Sikoangervo on ainakin minulla levinnyt tosi hitaasti. Muutaman vuoden se on kukkamaassani, tai oikeastaan entisessä perunapellossani ollut odottamassa aikaa parempaa, eikä ole tuona aikana levinnyt kuin pieneksi pehkoksi. Pitäisköhän jo suoda sille se aika parempi ja laittaa se kunnon kukkamaahan. Vaikka ei siinä perunapellossakaan mitään vikaa pitäisi olla.
varmasta kannattaa hankkia eri kantoja… jos vaikka ristipölytys tuottaa paremmin itäviä siemeniä… =O)
Onkos tämä sikoangervo sellainen, joka vaatii siemenellensä kylmäkäsittelyn?
Laitoin siemeniä purkkiin kolmisen viikkoa sitten ja kun aikaa kului, eikä ruvennut pinnalla näkymään, niin tuli tämä epäilys.
Nyt tänä aamuna kyllä huomasin keskellä purkkia kolme oikein hentoa alkua. Suunnilleen samanlaista, kuin meirami on itäessään. Jokohan lienee nyt sitten sikoangervo itänyt…
Vasemmalla siankärsämön lehti ja oikealla sikoangervon. Enpä tiennytkään, että ovat noin saman näköiset.
Anopilla kukki mökillä sikoangervo, en ollut sellaista ennen nähnytkään.
Voi että se oli sitten kivan näköinen.
Emme löytäneet yhtään alkua läheltä, ehkä pitää yrittää raapaista kyljestä pieni siivu.
Voisin pyytää anoppia ottamaan siemeniä talteen.
Tuo on tuossa kauan kasvanut ja yhtään siementaimea ei löytynyt, siksi ajattelin jakamalla saavani varmemmin lähtemään.
Muutenhan tuolla kasvaa ja itää ihan kaikki, on sen verran muhevat ja hyvät kukkapenkit, kun niitä tunteella paapotaan.
No nyt minun sikoangervossa on ekaa kertaa nuppuja, anopin mökillä se kukki jo tänään. ::w00t:
Tutkistelin tämän kasvuvaastimuksis: kalkinsuosija, aurinkoisen ja kuivan paikan kasvi. Mulla saattaa olla yksi koskaan kukkimaton kasvi ja täsmälleen tiedän missä kolossa Kasvupaikka ehkä jo hapan vaikka istuttaessa on kalkittu, neulaskarikettahan kallion alle kerrostuu. Pitänee tutkia lehtiä ja kopaista josko löytysi juuristosta rihmojenpäästä pikkumukoloita varmistukseksi.
Minulla kasvoi ensin 1 anopin pihasta siirretty.
Nyt niitä on jo paljon ja aika kaukanakin alkuperäisestä, eli leviää siemenestä hyvin.
Kalkinsuosija , mutta hyvin kukkii ja leviää happamassa mäntymetsässä.
Nyt kun katsoin noita aiempia viestejäni, niin voin todeta, että viihtyy jopa paremmin karussa hiekkaisessa metsämaassa, kuin tuolla mehevissä kalkituissa kukkapenkeissä anopilla.
Ehkä siellä on myös enemmän kilpailua kasvupaikoista.
Tuo kukka on kyllä ihana nuppuisena.
Ja mitä ilmeisimmin makoisa, koska ne on pakko verkottaa pupuilta.
Yksi kukkavarsi jo meni, muut ehdin verkottaa.