Silkkialbitsia, Albitsia Julibrissin

Muutaman vuoden vanha Albitsia Julibrissin. On ollut ulkona joka kesä, olen sen aina ottanut sisälle kun lämpö on laskenut alle 10 asteen, mutta nyt rohkenin kokeilla ja hyvin on säilynyt viiden kuuden asteen lämpötilassakin. Paikka on suojainen nurkkaus, jossa pieni halla ei tunnu. Syksyn se on jo aistinut koska lehdet kellastuvat, mutta kun sen tuo sisätiloihin lehdet kellastuvat joka tapauksessa ja putoilevat äkillinen lämpötilan muutos varmaan sen tekee.

Vanhalla puolella näistä oli kirjoituksia ja monella näitä olikin. Minua kiinnostaa miten muut niitä hoitavat.

Albizia julibrissin on muuten suomeksi silkkialbitsia. Kuuluu tuntopuukasvehin.

"Albitsian" nimestä en ole varma, siksi haluaisinkin tietää mikä tämä puu on, onko se silkkialbitsia? Siemenet ovat Thaimaasta.

Koskettamalla sen lehdet eivät mene suppuun, mutta iltaisin se menee "nukkumaan". Nyt kun se on ollut näin myöhään ulkona olen huomannut että vaikka aurinko aamulla paistaa sen lehdet ovat silti supussa. Mahtaako se olla tekemisissä kylmän ilman kanssa?

Eilen huomasin iloisen asian Albitsiani alkaa kukkimaan. On ollut näin myöhään vielä ulkona ja tykännyt kovasti näemmä. Pieniä nuppuja on monessa oksassa. Viime talvena se pääsi kukkimaan varkain, en osannut odottaa semmoista ihmettä, joten jäi kuvaamatta. Nyt pitää olla tarkkana että saisi edes jonkinmoisen kuvan kukista.

Oletko nemesia leikannut silkkialbitsiasi?

Raipel, olen leikannut ja viime keväänä aika rajustikin, muuten olisi pitänyt tehdä kattoon reikä. Ei se leikkauksista ole huonoa tykännyt. Leikkaan sen siinä vaiheessa kun vien sen keväällä pihalle.

Silkkialbitsia rupesi kovasti kiinnostamaan. Miten kaikkien kasvit jaksavat? Ja lähinnä miten olette talvettaneet?