Silkkikukka, Clarkia

Moonriver, onko tosi, että kerkiävät suorakylvönä? Peitit varmaan harsolla. Kun mulla on käsitys, jotta täällä ei paljon mitkään kesäkukat ehdi kukkaan lyhyen kasvukauden vuoksi.

Peitin harsolla joo.

Luin netistä, että joku oli kylvänyt toukokuussa silkkikukat suoraan rautapataan ja hyvin kukkivat. Tuo taitaakin olla hyvä ratkaisu mun tapauksessa. Vois pidentää kasvukautta, eikä tartte koulia. Kylmän tullen kylvös olisi helppo myös peitellä tai vaikka nostaa sisätilohin. Haarautuvatko silkkikukat? Onko varattava millainen tila harvennettaessa?

Muuten ennen vanhaa puhuttiin vain klarkiasta, joka oli kai jonkinlainen kantamuoto. Sillä oli pienemmät kukat ja kukinto oli terttumainen.

Kun itse kysyy ja itse vastaa, välttyy jälkipuheilta. Ohje löytyi 1921 painetusta kirjasta Jenny Elfving:Kukkaviljelys avomaalla. Kylvetään kylmään lavaan. Kouluutetaan, ennenkuin kasvi on yhtään venynyt, 10-15 cm:n välein. Istutetaan noin 15 cm toisistaan 2-3 tainta yhdessä. Näin kertoo tuo ihana kirja.

Vielä löysin valtsusta pussin silkkikukan siemeniä

Niin, onko silkkikukan latvominen tarpeen?

Mun silkkikukat on vasta sirkkalehillä, totta net kuiten kerkiää kukkimaan?

Jade, niin mullakin. Pienet alut vasta on varsinaisista lehdistä näkyvissä.

ja mä muka koitin nätisti sirotella niitä siemeniä ruukkuun mut se tyhyjeniki koko pussi, nyt son semmonen mätäs

En ole silkkikukkaa latvonut.

kuvaHeips. Tunnistaako joku mikä neilikka tämä on, tai että onko neilikka lainkaan? Luulin alkukesästä kylväväni harjaneilikan siemeniä. Nyt ne ovat jo kukassa, eli tuskin ovat harjaneilikoita. Olis kiva jos joku tunnistais ja tietäisi että talvehtiiko tämä vai pitääkö ottaa siemenet talteen ja kylvää ensi kesänä uudellen. 

Silkkikukka, Clarkia :slight_smile:

Ihanaa, kiitos. Tie sitten mikä kämmi on siementen kanssa käynyt. 😂

Silkikukka on mulla joskus kylväytyny ittekin, mutta varoiks voi ottaa siemeniä talteenkin.

kuva

Löytyy upeita sävyjä itte kylvöstä huolehtineilla, suorastaan häikäsöö.

Mun lempparit :heartpulse:

Kuinka kaunis hän onkaan