Silkkikukka, Clarkia

(Kesäkukat - Silkkikukka ( Klarkia ), Clarkia )

Tästä kukasta en vielä löytänyt juttua. Minä nakkelin itämään kahta sorttia. Hieno sinehtävän vaaleanpunainen clarkia rubicunda (=sulosilkkikukka) ja sitten komeaklarkiaseos itivät purkeissani. Seoksessa oli mainittu clarkia bl. ja clarkia unguiculata fl.pl. Kuvassa näkyy punaisia, pinkkejä , valkoisia ja oranssinpunertavia klarkioita. Tuo seos kerkisi jo näivettyä purkkinnsa, syytä en tiedä, mutta onpa siemeniä vielä lisää. Jospa sitten suoraan penkkiin viskelen.

Kylvin perjantaina silkkikukkaa ja tänä aamuna olivat jo itäneet. Toivottavasti kasvukin on yhtä vikkelää, kokeilen nyt ekakertaa tätä ihanuutta, kuvan mukaan pitäisi olla vallan kerrottua…

Nimensä mukaan terälehdet ovat kuin silkkiä, kuvassa vaan en saa sitä silkkisyyttä esiin...

Minut ainakin yllätti helppous. Olisi voinut kuvitella että vaatii työtä ja vaivaa. Heitin siemenet maahan joskus kesän alussa kun muistin että ai niin se pussi on kylvämättä…ja nyt ovat jo monta viikkoa kukkineet upeasti pihassa ja vielä vaan piisaa kukkia!

Loistava kesäkukka kukkapenkin koristeeksi aukkopaikkaan :slight_smile:

mihin ihmeen aukkopaikkaan?

Ekaa kertaa miullakin ja tosi hieno ja kestävä leikko.

Ei ole muuten minullakaan ennen ollut, siis ainakaan kasvanut ja kukkinut - muutenhan levittelen noita kesäkukan siemenöitä milloin mihinkin ja mitä sattuu. Joka on joskus nuorempana lukenut romanttista kirjallisuutta muistaa varmaan tuon, kun klarkiat niissä aina kukkivat;)

Tänä kesänä kaikki kylvökset onnistuivat yli odotusten ja olisi kannattanut vähän suunnittellakin, kun pieniä on isojen takana, puoliakaan en edes tiedä mitä ovat8)

Viherpeukalo, kun sattui olemaan ihan uusi penkki ja siinä tosiaan oli keväällä aukkopaikka-ei ole enää ;D

juuri niin. Mullakin OLi tilaa vielä kesän alussa, nyt ei kohta neliösenttiäkään ja pitäisi tunkea vielä jokunen vaihtopäivänä saatu kasvi maahan.

Täytyisi varmaan ottaa kuva ttämän hetken tilanteesta, etten sitten kevääläl kuvittele jossain olevan tilaa.

HIH :smiley: Meillä nurmikko kutistuu huomaamatta! Kukkapenkissä on aina tilaa kun kaivaa pari metriä johonkin suuntaan…viheltelee

Silkkikukan terälehdet ovat kyllä ihan kuin silkkipaperia, yritin saada pyydystettyä sitä kuvaan ja parhaiten se näkyy ehkä tässä vasta-avautuneessa kukassa, jonka terälehdet ovat vielä vähän ryppyiset...

Vai näkyisikö se sittenkin tästä vaaleanpunaisesta...

Värit minulla ovat vaaleanpunainen, puna-vaaleanpunainen ja vaaleanpuna-punainen...

Kannattaako silkkikukkaa esikasvattaa, aikaistaako minkä verran kukintaa. Vai oisko viisaampi suorakylvö?

Ainakin silkkikukka ehtii hyvin kukkia suorakylvettynä, esikasvatuksesta ei ole itellä kokemusta.

Jos kaupassa sattuu vastaan näiden silkkikukkien siemeniä, niin ostakaa ihmeessa pussi. Ostin itse vaikka kuinka monta pussia, kun niin tykästyin viime kesänä. Suorakylvönä toukokuun alussa.

Minä kans ihastuin silkkikukkiin viime kesänä. Helppoja ja kauniita:)

Mulla on iso pussi odottamassa
Viime kesän kuivuudessa, suoraan hiekkaan kylvettyinä kukkivat ahkerasti.  Varren pituus jäi 10 cm, mutta kukkivat kuitenkin.