Silonietospensas, Deutzia glabrata

Itäaasialaiseen nietospensaiden sukuun kuuluu monia Keski-Euroopassa suosittuja, upeasti kukkivia pensaita. Valitettavasti hyvin harvat nietospensaslajit ovat talvenkestäviä Suomen oloissa. Yksi harvoista on silonietospensas, joka on kotoisin Itä-Kiinan, Mantšurian ja Korean metsistä ja vuoristoista. Sen kukat muistuttavat tuomen kukkia eivätkä koossaan vedä vertoja näyttävimmille kiinalaisille sukulaisilleen, mutta kasvavat leveissä tasohuiskiloissa sellaisena runsautena, että pensas parhaimmillaan kukkii kuin valkoisena nietoksena

Lähde: www.mustila.fi

Perustin tälle oman ketjun ja siirrän toisaalta ajankohtaisesta keskustelusta tähän muutamia viestejä.

Herttinen sentäs . Mulla on näköjään pikkuruukussa ihan mattona silonietospensaan taimia. Pientä pölyähän se siemen oli, mut en mie tiennyt noin paljon kylväneeni. Ja että ne itivät alle kahdessa viikossa

Onpa upea tuo silonietospensas.Sitä hankintalistalle!Kiitos Emo hyvästä vinkistä!

Todellinen kaunotar tuo silonietospensas, listallehan se pomppas.

smilie_ga_019.gif

Silonietospensasta taitaa olla vaikeaa löytää Suomesta, Siemenet ovat Mustilasta.

No Emolla nyt ainakin pian taitaa olla silonietospensasta aidaksi asti.

jos saan pysymään hengissä. Piti viedä kylvös ulos, vaan myöhästyin.

Emo toivotaan ettei vain hyvä saalis ja työ mene hukkaan, mutta sitähän tämä puutarhailu on, että joskus onnistuu ja taas toisinaan ei - konkareilla tietty onnistuu melkein aina, meillä alkajilla melko harvakseen, mutta …opetellaan.

Ihana toi blankan pensashymiö :slight_smile:

Tämä on Emolle ja muillekin pensaiden ja puiden kasvattajille. mulla iti sulkapensaan siemenet  alta luvatun, eli ohjeen mukaan 3 viikkoa lämmin sitten kylmää 2 kk. ja sitten itää htiaasti. Siemenet oli vanhoja kaiken lisäksi. Purkissa on muutama alku. juuh. More smileys for free download

Tämä on ihana pensas Deutzia ‘‘Strawberry fields’’, laitan kuvan tähän ketjuun kun en muuta löytänyt. Saa nähdä että mitä tykkää kun syyskuussa siirsin puskan toiseen paikkaan.

Onpa komeannäköiset kukat tuolla pensaalla! Onko kuinka arka?

Mulla on ollut vasta yhden talven yli, ihan ilman vaurioita talvehti, lunta oli kyllä viime talvena paljon. Tuossa aika lähellä Elimäen Mustilassa joku nietospensas on talvehtinut vaikka kuinka kauan, mut ei se ihan sama ole. 

On kyllä kauniit kukat pensaalla :slight_smile: tuollainen pitää ehdottomasti saada ensi keväänä omaan puutarhaan. Mistä olet tuon hankkinut?

Upea on Eriparin pensas!

Satu-71, mulla oli älyhyvä säkä viime kesänä heinäkuun alussa kun kävin Tallinnan Hansaplantissa ihan vaan kattelemassa kasveja, en aikonut ostaa mitään. Sitten näin tuon kukkivan Deutsian jo kaukaa, menin lähemmäs ja sen vieressä oli kyltti -50 %, heti otin puskan kainaloon. Se maksoi alle kympin.
Muoks: toissa kesänä kai pitääkin jo tähän aikaan vuodesta sanoa.

Mahtavan löydön teit :slight_smile: