Sinietelänherne, Baptisia australis

Kauanko muilla on kestänyt kasvattaa sinietelänherne kukkivaksi? Omat on nyt talvella kylvettyjä, ja rimppanat on muutaman sentin korkeita. Lueskelin, että 3-6 vuotta kestää nähdä ekat kukat. Onko oikeasti odottamisen arvoinen?

Mun mielestä ei enää oo vaivan väärti :confused: Multasormeen tuli viime vuonna tätä myyntiin ja tänä vuonnakin oli. Jos ei ois jo noinki yleisesti saatavilla niin sit vois nähdä vaivan :wink:

Onko jotain vinkkejä etelänsiniherneen kasvatukseen? Millaisessa paikassa/maassa teillä on kasvamassa?

Kasvaa hyvin puuhamaalla täydessä auringossa.

Sinietelänherne eli indigolupiini, Babtisia australis

on erittäin helppohoitoinen ja näyttävä perenna. Se muistuttaa komealupiinia, mutta ei leviä luontoon lupiinin tavoin. Sinivihreä kolmisorminen lehdistö pysyy rehevänä koko kesän. Syksyllä kasvia koristavat siemenpalot. Pensasmainen kasvutapa. Paikka aurinkoinen tai puolivarjoinen. Kasvualustan on hyvä olla vähintään puolen metrin paksuinen. Avoimella paikalla kasvista tulee tuuhean pallomainen. Indigonsiniset kukat puhkeavat 40-senttisiin terttuihin heinä-elokuussa.

Ensimmäisenä vuonna sinietelänherne kasvattaa juuristoaan, eikä vielä silloin kuki joten kasvi vaatii kasvurauhan. Sinietelänhernettä ei tarvitse jakaa juuri koskaan. Talvenkestävä.

2 tykkäystä

Sinietelänherneen siemenet vaatii kylmäkäsittelyn. Tätä ihanuutta mulla on hankikylvönä tällä hetkellä. Sain siemenet siemenkirjeestä , Kurpalta lähtöisin.

Luulen että joku muukin otti niitä siemeniä. Jos eivät vielä ole hankeen haudattuina niin vielä ehtii :+1: . Vuonna 2026 sitten laitetaan kilpaa kuvia tänne :heart_eyes:

Mietin tuota istutussyvyyttä, vaatiiko se tosiaan puolen metrin kuopan ?

Joo,oon kokeillu usiampana vuotena ja yhtään tainta eioo näkyny :grimacing:

1 tykkäys

Karvari, Onko nyt laitettuna itämään niitä taas ?

Eioo,eikä oo siemeniäkään :disappointed:
En tiiä kannattaako enää ees kokeilla :face_with_diagonal_mouth:

1 tykkäys

Muistelen että niitä siemenkirjeen Kurpan laittamia siemeniä on vielä jäljellä. Jos onnistun saamaan niistä taimet aikaseksi niin voin lähettää sulle niitä siemeniä. Vai haluutko nyt jo ite kokeilla ? Jos onnistut saamaan taimeksi tänä kesänä niin kukintaa olis sit seuraavaksi kesäksi tiedossa.

Onko se nyt sitten niin hankala idätettävä ? Noissa mun kaivamissa tiedoissa ei tietysti ollut mitään kerottu siitä asiasta. Pitää vissiin alkaa etsimään lisätietoa jostain.

Tietoa / Sinietelänherneen eli indigolupiinin kylvö:

Siemenet itävät hitaasti ja epäsäännöllisesti. Kylvä ruukkuihin, jotka sijoitetaan ulos varjoon mahdollisimman aikaisin - mieluiten jo tammikuussa. Peitä 2-4 mm paksulla perliittikerroksella tai hienorakeisella soralla. Kasvi itää saman vuoden keväällä tai seuraavana vuonna. Voidaan myös kylvää syys-marraskuussa ulos ruukkuihin tai avomaalle taimikasvatukselle tarkoitettuun paikkaan. Peitetään talvella.
Lähde: Impecta

Njjjjh,pitäskö kokeilla virlä :unamused:
Tympäsee vaan ku eioo onnistunu.

Ootko osannu olla kärsivällinen? Näyttää siltä et täytyy varautua vuodenkim ootteluun eli kylvöastian huolenpitoon. Tota en ollut itekään hoksannut, hyvä kun tuli nyt jo esille :thinking::+1:

Muistelisin miekin, että vasta seuraavana vuonna itivät.
Kasvi vankistuu vasta vuosien kuluttua.
Syksyllä Mustilan taimipäivillä nimimerkki Annemamma oli löytänyt muitakin värejä kun tuon upean sinisen.

1 tykkäys

Nuu, eikö tuo kasvualusta tarkoita että sen taimen alla olis multaa(ei esim. kalliota) tuon paksuudelta. Ei se istutus kuoppa tarte niin syvä olla. Näin minä tuon asian näkisin.

1 tykkäys

Minulla on itämässä nuo siemenet joskaan en usko että onnistuu.
Tilasin sieltä impectalta het ekalähetyksessä.
Eikös se ole niin ettei mitään saa jollei yritäkkään.

Se voi olla just noin, kiitos sulle järjen käytöstä :+1: Jotenkin aattelin sen niin että se kukan alle tuleva multa, ja ei mun penkit oo niin syviä - siks aattelin sitä kuoppaa taimen alle.
Se on hyvä avata suunsa eikä vaan ite pyöritellä, saattaa helpottaa puutarhurin elämää kummasti :smile:

Eikä taijja olla enää siemeniäkään.

Se ei oo ongelma, niitä Kurpan keräämiä on vielä jäljellä siemenkirjeestä. Äkkiäkös niitä sulle saadaan. Tai äkkiä ja äkkiä, se on suhteellinen käsite ainakin postille nykyään :smile:

4 tykkäystä