(Perennat)
Viime pyhänä kuvasin tämän sinietelänherneen omalle kasville esimerkiksi mihin täytyisi kasvussa pyrkiä:)
(Perennat)
Viime pyhänä kuvasin tämän sinietelänherneen omalle kasville esimerkiksi mihin täytyisi kasvussa pyrkiä:)
oletkos saanut siemenkylvöt kunnolla onnistumaan? esimerkkikasvistani minun on lupa kerätä siemeniä tänäkin syksynä. keräänkös sinuakin varten?
Ei tarvitse, miulla on vielä entisiäkin. Kiitos vaan:) Itivät viime vuonna hienosti ja kasvoivat hyvin, mutta talven jälkeen jurottavat n.10cm korkeina? Ehkä kasvattavat juuristoa?
pitäisikö kysyä omilta 10 senttisiltäni? - eivät ole todella pituutta venyneet tämän kesän aikana. luulin niiden otaneen siipeensä rakeista.
Lohduttavaa kuulla.
Sinietelänherneen sininen on erityisen kauinin sävyinen. Viimekesänä näin mahtavan kasvin, mutta sen taimia ei vielä ollut myynnissä vaan emoa vasta kasvattelivat taimistolla kokeilumielessä. Siemeniä on vaikea löytää suomesta, eikä tavanomaisesti netistäkään löydy, turhaa tilata ulkomailta pelkästään yksi ainoa pussi siemeniä. Taas kasvi joka pistää minut hyräilemään: olen kylmä ja kivinen kaivo jos sua en saa...
Valtsu, Seemnemaailma myi reilun 5 siemenen annoksia muutamalla kymmenellä sentillä. Ja tottahan sieltä löytyy kaveriksi herkku jos toinenkin. Minullakin kasvu jumittui kevään jälkeen sinne 10 sentin paikkeille. Ehkä sieltä on jotain luvassa sitten ensi keväänä, toivottavasti.
Tuohan olisi mukava lisä tulevaan sini-valko-vaaleanpunaiseen kukkapenkkiini! Kauniit lehdetkin sillä.
Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa kukki sinietelänherne hienosti eilen. En tajunnutkaan, että se on niinkin iso kasvi. Ihan kunnos puska.
Etelänherneen paras kasvupaikka, maan laatu, auringontarve, ja kaikki muu on minulla tuon kasvin suhteen nyt selvitettävänä. Miten neuvotte, te kokeneemmat?
Tommolan tilalla näytetarhassa oli kasvi ainakin ihan täydessä auringonpaisteessa.
(sini)etelänherneen tarinaa täällä. kohtuu iso pussillinen sen siemeniä meni muiden mukana kurpitsalle. hän kun kiltisti lupasi huolehtia niiden “jakelusta”. itse olen liian laiska:-)
eivät ne kovin hyvin ens kesänään kasvaneet mutta itivät kyllä sekä minulla että kurpitsalla. siemenet olivat syksyn 2007 satoa. tänä syksynä kerätyt itänevät myös. ainakin kovasti toivon niin.
Ensi maanantaina laitan seuraavan kirjeen matkaan, jossa noita siemeniä on.
Milloin muuten tämä herne laitetaan multaan? Ehtiikö kylvö suoraan avomaalle.. miten te teette..? Kasvaako tämä muitten herneiden vauhdilla?
Minä ajattelin sen olevan perenna ja heitin muiden kylvöksien tapaan purkkiin ja purkin ulos lumen alle. Saatan olla täysin väärässä, onneksi pussissa on vielä muutama siemen korjata vahinko.
Kylmäkäsittelyn kautta miulla on ainakin aiemmin itäneet. Erittäin hitaasti kasvaa. Toisena kesänä vasta reilut 10cm korkea. Voihan tietysti olla, että olen jotain tehnyt väärin. Hyvää kannattaa odottaa.
Ohhjjj - arvasin, että tää ei ollut ihan tavallinen herne.. yritän antaa kylmäkäsittelyn jääkaapin kautta - otan kaikenlaisia tempuja käyttöön - kiitokset välkelle ja Kurpitsalle!
Mulla iti parissa päivässä ilman kylmäkäsittelyä, tosin vain viisi siementä laitoin multiin.
Täältä löysin tietoa: täydessä auringossa haluaa kasvaa ja mainitaan sopivan monenlaiseen maahan, niin hiekkaiseen kuin saviseen. Kestää kuivuuttakin ja helppohoitoiseksi kehutaan : ).
So no hätä - Merlin - taidan sittenkin ehtiä... tavalla tai toisella.
Pienet sinietelänherneetkin ovat talvehtineet mallikkaasti. Olin nämä jo melkein unohtanut penkkiin, kun ensimmäisen kesän olivat niin pieniä ja vaatimattomia.