Sinihärmekaktus, Myrtillocactus

Alla olevassa kuvassa on Myrtillocactus geometrizans forma cristata. Laitoin kuvan tälle palstalle, koska se on pylväsmäisen Myrtillocactuksen muunnos. Se on vartettu tavalliseen Myrtillocactukseen, ja kuvassa oikealla näkyvä uusi verso näyttää olevan tuota pylväsmäistä muotoa (olen lukenut, että tällaiset vartetut kaktukset saattavat joskus kasvattaa myös sen kasvin muotoja, johon ne on vartettu). Tämä yksilö on arviolta 25 vuotta vanha.

Alkuperäinen kirjoittaja: Meritähti

Edellä olevassa viestissäni on marraskuussa 2010 Itävallasta tilaamani n. 25-vuotias Myrtillocactus geometrizans forma cristata, joka on siis pylväsmäisen Myrtillokaktuksen muunnos, jolla on useita kasvupisteitä. Kuvassakin näkyy, että kylkeen oli alkanut kasvaa tavallista pylväsmuotoa, jollaiseen se on vartettukin. Vaikka oli vuoden pimein aika, "kylkiäinen" kasvoi jo joulukuussa useita senttejä. Valon puutteesta johtuen uusi kasvu oli aluksi melko hailakan väristä, mutta heti kevätauringon saapuessa väri tummeni hetkessä. Nyt elokuussa tämä "kylkiäinen" on jo 25 cm pitkä, kuten alla olevasta kuvasta näkyy! Jotta cristata-muoto säilyisi, suositellaan, että tällaista perusmuotoa olevat kasvustot poistettaisiin, koska se vähentää (ellei tukahduta kokonaan) mutanttimuodon kasvua, mutta itse haluan antaa kaktuksen itse päättää, millaista muotoa se haluaa kasvattaa.

Olen edellä kertonut, miten Myrtillokaktukseni (M. geometrizans forma cristata) alkoi tehdä mutanttimuodon päälle normaalia pylväsmuotoa. Hämmästyksekseni huomasin, että nyt se on alkanut tehdä normaalimuotoisen pylvään päälle jälleen cristata-muotoa! En ole koskaan kuullut vastaavasta.