Sinikärhö, Clematis heracleifolia

Tunnetaan myös nimellä Trumpettisinikärhö ( Wikipedian mukaan).

Rob`s Plants

Thorncroft Clematis

Käsittääkseni tämä on saman tyyppinen kuin esim. pensas- ja mantsuriankärhö. Ei kiipeile, enemmänkin perennatyyppinen.

Türin tuliaisena tuli meille pari vuotta sitten. Hyvin viihtyi tavallisessa puutarhamullassa, kukki ja oli vallan ihastuttava, mutta talvi teloitti.

Ostin myös tämän china purple pensaskärhön, neuvottiin istuttamaan vahvaan multaan, istutuskuoppa olisi vuorattava sanomalehdillä ja kärhö olisi myös suojattava talveksi. saapi nähdä elääkö ensvuoteen :slight_smile:

" Etsintäapua kaipaan - uudenmaan alueella - Pink Dwarf "

Tässä minun "pörröklemis". Kukkii nyt viidettä vuotta samassa paikassa tähän samaan aikaan, eli juuri halla/yöpakkasaikaan.
Kauniit pienet pinkit karvaiset kukat terttumaisessa mudostelmassa, kaunis lehdistö, pieni puumainen pensas. Kaunis kesällä vaikka ei vielä silloin ole kukkia.
Tähän aikaan varret "puutuneet" ja vankat.
Joka talvi maanpäälliset osat menetetty. Kesäkuun puolessavälissä juuresta tulee uutta kasvustoa.
(Sitkeä sissi )

Olen taimikaupoista yrittänyt ostaa samaa lajiketta, mutta huonolla menestyksellä. Eivät tunnista ja ei kuulu valikoimiin. Haluaisin lisää samaa perennakenkkiin, mutta kun ei löydy, ja kun olemassaolevat eivät tee pistokkaita siemenistä puhumattakaan, olen umpikujassa. Mutkun haluaa…

Tämä on siis Pink Dwarf.
Onko joku sattunut näkemään tätä jossain taimikaupoissa?

Pink Dwarf

Pink Dwarf

eikös tuo ole hyasinttikärhö? tai ainakin ystäväni osti virosta sillä nimellä. muuten ihan samanlainen mutta kukka on sininen… hah ei taas liittynyt asiaan mitenkään, en ole suomessa nähnyt

Siirsin tähän pari viestiä ketjusta -Yksittäisistä kärhölajikkeista.